Gerdab.IR | گرداب

استفاده از هوش مصنوعی برای توان‌بخشی بیماران

استفاده از هوش مصنوعی برای توان‌بخشی بیماران
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰

هوش مصنوعی کاربرد‌های بیشماری در صنعت سلامت دارد. این فناوری، زندگی بیماران، پزشکان و کار‌های بیمارستان را با انجام عملیات‌هایی که به طور عمومی توسط انسان‌ها انجام می‌گیرد آسان می‌کند.

به گزارش گرداب - ربات‌ها و هوش مصنوعی رسما به بخش مراقبت‌های بهداشتی و سلامت ورود کرده‌اند و حالا می‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که جهان پس از این هرگز مانند گذشته نباشد.

دانشگاه کارلوس سوم مادرید، ربات جدیدی ساخته است که می‌تواند خدمات توان‌بخشی حرکتی و شناختی را ارائه دهد و در مراکز بهداشتی و حتی در خانه مورد استفاده قرار بگیرد. یک تیم کارآفرین، پلتفرمی ساخته است که از چهار بخش تشکیل می‌شود: یک ربات که با بیمار تعامل دارد، یک سیستم هوش مصنوعی که از حسگر سه بعدی برای کنترل ربات استفاده می‌کند، یک اپلیکیشن که به کارکنان مراکز بهداشتی کمک می‌کند تا وضعیت بیمار را ثبت و ردیابی کنند و یک سیستم ذخیره‌ای مبتنی بر فضای ابری که اطلاعات و آنالیز‌های جلسات توان‌بخشی را ذخیره می‌کند.

یکی از استادان دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتری مادرید به نام فرناندو فرناندز می‌گوید که حسگر سه بعدی کمک می‌کند تا موقعیت بیمار را هر لحظه تحت نظر قرار داد. برای مثال، اگر بیمار دست خود را بالا ببرد، از طریق حسگر سه بعدی می‌توان فهمید که آیا برای انجام این حرکت، ستون فقرات خود را برای راحتی کار می‌چرخاند یا خیر. همه این اطلاعات جمع‌آوری شده در گزارش پزشکی بیمار ثبت می‌شود.

هدف اصلی این است تا روند جلسات توان‌بخشی بهبود یابد و کارکنان بخش مراقبت‌های درمانی و بهداشتی عملکرد بهتری داشته باشند. بیماران کودک نیز اگر بدانند که قرار است با یک ربات تعامل کنند، دیگر از آمدن به بیمارستان هراسی نخواهند داشت، زیرا ربات را به چشم یک اسباب بازی می‌بینند.

این پلتفرم را که متخصصان اطفال و متخصصان طب سالمندان طراحی کرده‌اند، می‌تواند در خانه نیز به عنوان توان‌بخشی از راه دور برای بهبود وضعیت خانواده هم مورد استفاده قرار بگیرد. بیمارستان مرکزی پاراپلژی اسپانیا، اولین مرکزی است که از این ابزار هوش مصنوعی برای نظارت و خدمات‌رسانی به بیماران اطفال مبتلا به آسیب نخاعی استفاده می‌کند.
منبع:
TechXplore