Gerdab.IR | گرداب

مشکل کاربران دارای سواد دیجیتالی ضعیف با الگوریتم‌های فیسبوک

مشکل کاربران دارای سواد دیجیتالی ضعیف با الگوریتم‌های فیسبوک
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰

تحقیقات فیسبوک نشان می‌دهد که الگوریتم‌های این پلتفرم به ضرر کاربرانی که سواد دیجیتالی کمی داشتند، عمل کرده است.

به گزارش گرداب - بعضی از کاربران نمی‌دانستند که چرا محتوای خاصی در فید آن‌ها ظاهر می‌شود و چطور می‌توانستند آن را کنترل کنند. این کاربران اغلب افراد مسن، رنگین پوست، دارای تحصیلات کم و وضعیت اجتماعی-اقتصادی ضعیف بودند.

در سال ۲۰۱۹، محققان فیسبوک یک نظرسنجی پنج سؤالی برای ارزیابی مهارت و سواد دیجیتالی کاربران انجام دادند. سپس نتیجه این نظرسنجی را با انواع محتوایی که الگوریتم‌های فیسبوک در یک دوره سی روزه به آن‌ها نشان داده بود، مقایسه کردند. به کاربرانی که هیچ پاسخ درستی به سؤالات نداده بودند، ۱۱.۴% بیش‌تر از دیگران محتوای مربوط به برهنگی و ۱۳.۴% بیش‌تر خشونت گرافیکی نشان داده می‌شد.

طی تحقیق دیگری که محققان فیسبوک درباره کاربران با سواد دیجیتالی ضعیف انجام داده بودند، مشخص شد که آن‌ها به دلیل محتوا‌های نامناسبی که در فید آن‌ها نمایش داده می‌شد، به مدت طولانی از فیسبوک استفاده نکرده‌اند و مشکلات روحی آن‌ها بیش‌تر از قبل شده بود. نتیجه این مطالعات به طور خلاصه، نشان داد که الگوریتم‌های فیسبوک برای کاربرانی که سواد دیجیتالی ضعیفی داشتند آسیب‌رسان بوده است.

بسیاری از این کاربران نمی‌دانستند که چطور پست‌ها را پنهان کنند، پیج‌ها را آنفالو کنند، بعضی از کاربران را بلاک کنند یا محتوای نامناسب را گزارش دهند. اما الگوریتم‌ها، بازخورد منفی نشان ندادن این کاربران در برابر پست‌های نامناسب را به منزله تأییدیه آن‌ها برای دیدن محتوای مشابه دانستند.

فیسبوک در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵ میلیارد دلار برای تقویت امنیت پلتفرم هزینه کرده و چهل هزار نفر را به این منظور به کار گرفته است.

محققان تخمین زدند که بین یک چهارم تا یک سوم از کاربران فیسبوک، سواد دیجیتالی و مهارت کمی دارند. این آمار تقریبا شامل یک ششم کاربران آمریکایی و حدود نیمی از سایر کاربران می‌شود.

مشکل کاربران دارای سواد دیجیتالی ضعیف با الگوریتم‌های فیسبوک

وقتی محققان به این دسته از کاربران نحوه استفاده از قابلیت‌های پنهان کردن پست و آنفالو را یاد دادند، آن کاربران به طور منظم از آن‌ها استفاده کردند و به طور کلی از عملکرد پلتفرم کمی راضی شدند.

وقتی فیسبوک قابلیت Easy Hide (استفاده از یک دکمه برای مستقیما پنهان کردن پست) را آزمایش کرد، کاربران چهار برابر بیش‌تر از قبل پست‌ها را پنهان می‌کردند.

محققان پیشنهاد دادند تا فیسبوک کمپین آموزشی درباره قابلیت‌های خود بگذارد و به کاربران، محتوا و پست‌های مربوط به گروه‌ها و پیج‌هایی که دنبال نمی‌کنند را نشان ندهد

فیسبوک قابلیت Easy Hide را در نهایت عملی نکرد و به جای آن در سال ۲۰۱۹، ویژگی دیگری را به نام چرا این پست را می‌بینم؟ معرفی کرد. این ویژگی به کاربران این امکان را می‌دهد تا ببینند چطور الگوریتم بر اساس تعاملات قبلی آن‌ها در پلتفرم، پست‌های خاصی را به آن‌ها نشان می‌دهد.

به گفته محققان فیسبوک، سواد دیجیتال شامل طیف گسترده‌ای از مهارت‌های لازم برای استفاده ایمن از اینترنت می‌شود. این مهارت‌های کاربردی آنلاین شامل دانستن نحوه ایجاد یک حساب کاربری، تنظیم حریم خصوصی، مهارت‌های پایه‌ای زبانی و ارزیابی اطلاعات به عنوان محتوای نادرست یا جانبدارانه است.

امی وان دیولد مدیر برنامه ملی فناوری کانکشنز (Connections) است و به بزرگسالان سواد دیجیتالی و مهارت‌های امنیت سایبری می‌آموزد. کانکشنز دو دوره آموزش فیسبوک نیز دارد که به افراد درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های این پلتفرم مانند نحوه مخفی کردن پست‌ها و تنظیمات حریم خصوصی آموزش می‌دهد.

طبق گفته محققان، یکی از مشکلاتی که کاربران دارای سواد دیجیتالی ضعیف با آن روبرو هستند، در واقع مستقیما به خود شرکت فیسبوک مربوط می‌شود. برای مثال، کاربران نمی‌دانند که چرا فیسبوک محتوای مربوط به پیج‌هایی که دنبال نمی‌کنند و یا دوست ندارند را پیشنهاد می‌کند.

منبع:
TechXplore