Gerdab.IR | گرداب

آمریکا شرکت‌های فناوری چینی بیشتری را تحریم می‌کند

آمریکا شرکت‌های فناوری چینی بیشتری را تحریم می‌کند
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰

وزارت بازرگانی آمریکا لیست جدیدی از شرکت‌های فناوری چینی تحریم‌شده منتشر کرده است.

به گزارش گرداب - مقامات آمریکایی این اقدام را در برنامه‌های خود برای متوقف کردن استفاده از فناوری‌های آمریکایی برای ساخت پردازشگر‌های کوانتومی انجام داده است. آمریکا معتقد است که مسیر ساخت پردازشگر‌های کوانتومی برای تقویت توان استراتژیک حزب کمونیست چین استفاده خواهد شد و همچنین زیردریایی‌های جاسوسی و ضربتی آن‌ها را تقویت خواهد کرد.

وزارت بازرگانی وعده داده است که این اقدام با هدف مقابله با توانایی چین برای شکستن رمز‌ها و توسعه رمزگذاری غیرقابل نفوذ انجام گرفته است و اضافه کرده که بسیاری از شرکت‌های چینی و پاکستانی که به این لیست سیاه اضافه شده‌اند به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه‌های موشکی بالستیک آن‌ها انجام گرفته است.

تنش‌ها میان آمریکا و چین در سال‌های اخیر با افزایش فشار از سوی رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ بر منافع چین در آمریکا افزایش پیدا کرد. دولت جو بایدن نیز این فشار‌ها بر چین را تداوم بخشیده است.

جو بایدن و رئیس‌جمهور چین شی جین پینگ با وجود این تنش‌ها و تعلیقی که در بین دو کشور ایجاد شده است، ممکن است از طریق دیپلماتیک مسئله را دنبال کنند.

هر دوی آن‌ها به یک اجلاس مجازی دعوت شده‌اند که درباره نزاع در حال افزایش چین و روسیه و برقراری تعادل در نسبت به میان این دو کشور در زمینه پاسخگویی به بحران‌های جهانی و ذخایر نفتی شکل خواهد گرفت. اما به نظر می‌رسید که رویکرد دولت آمریکا در قبال افزایش فشار بر پکن تا اندازه زیادی ناموفق بوده است.

دولت بایدن در ماه آوریل هفت موسسه چینی را در لیست سیاه قرار داد، زیرا که آن‌ها را متهم به همکاری با نهاد قدرت چین خوانده بود. اقدامی که نقش برجسته‌ای در افزایش محدودیت‌های شرکت‌های آمریکایی داشت، زیرا که آن‌ها را از همکاری با این شرکت‌ها منع کرده بود.

آمریکا شرکت‌های فناوری چینی بیشتری را تحریم می‌کند

وزارت بازرگانی آمریکا شرکت‌هایی را که کسب‌وکارهایشان در حوزه ابر پردازشگری فعالیت می‌کنند متهم کرده است که به دولت چین برای دیجیتالی کردن ظرفیت‌های نظامی و مدرن کردن تجهیزات جنگی‌اش کمک کرده‌اند.

اما مقامات چینی از طریق وزیر امور خارجه‌شان به این مسئله واکنش نشان دادند و اعلام کردند که پکن «تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از حصول حقوق قانونی و منافع شرکت‌های انجام خواهند داد».

سخنگویی از دولت چین، ژائو لی جان بیان کرده که به‌طور مرتب از مسئله امنیت ملی صحبت می‌کند، اما فی‌الواقع از قدرت خود بر ایالت‌هایش سوءاستفاده می‌کند و نظام فدرال آمریکا را زیر پا گذاشته است تا بتواند شرکت‌های فناوری چینی را محدود کند.