Gerdab.IR | گرداب

ادامه روند فعالیت گروه‌های باج‌افزار در سطوح پایین‌تر

ادامه روند فعالیت گروه‌های باج‌افزار در سطوح پایین‌تر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰

از زمانی که رئیس جمهور جو بایدن از رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، درخواست کرد تا با گروه‌های باج‌افزاری در کشورش برخورد جدی داشته باشد، حملات بزرگ باج‌افزاری مانند حمله ماه مه ۲۰۲۱ که منجر به کمبود بنزین شد، رخ نداده است.

به گزارش گرداب - ترزاسکا، مدیر کالج لوئیس و کلارک، بعد از حمله باج‌افزار در ماه نوامبر ۲۰۲۱ که باعث قطع شدن سیستم‌های کامپیوتری مهم و لغو کلاس‌ها شد، هر لحظه نگران بروز حملات مشابهی است.

هرچند آمریکا در حال حاضر شاهد حملات بزرگ باج‌افزاری در سطح حمله به توزیع‌کننده گوشت JBS که عرضه جهانی گوشت را با مشکل مواجه کرده بود و یا کمبود بنزین و سرگردانی میلیون‌ها آمریکایی نیست، اما مشکل به طور کامل رفع نشده است. در واقع، حمله باج‌افزار به کالج لوئیس و کلارک هر چقدر سطح پایین حساب شود، اما این نوع حملات ضربه زیادی به کسب و کار‌ها، دولت‌ها، مدارس و بیمارستان‌های هدف وارد کرده است.

مشکلی که کالج با آن روبروست در واقع منعکس‌کننده چالش‌هایی است که دولت بایدن با آن مواجه است. از بهار ۲۰۲۰، حملات باج‌افزار به یک مسأله امنیت ملی تبدیل شدند و مقامات آمریکایی تاکنون توانسته‌اند تا برخی از باج‌های پرداختی را پس گرفته، سوءاستفاده از رمزارز‌ها را سرکوب و بعضی از عاملان را دستگیر کنند. آژانس‌های جاسوسی حملاتی را علیه گروه‌های باج‌افزاری انجام داده‌اند و آمریکا، دولت‌های فدرال، ایالتی و محلی و هم‌چنین صنایع خصوصی را تحت فشار قرار داده تا امنیت سایبری را تقویت بخشند.

با این حال با گذشت ۶ ماه از توصیه‌های بایدن به پوتین، به طور قطع نمی‌توان گفت که آیا هکر‌ها به دلیل فشار آمریکا کمی عقب نشینی کرده‌اند یا خیر. حملات سایبری در مقیاس کوچک‌تر هم‌چنان ادامه دارد و گروه‌های باج‌افزار با مصونیت ظاهری از روسیه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

رسیدگی به مسأله باج‌افزار دیگر در رأس دستور کار آمریکا و روسیه قرار ندارد، زیرا در حال حاضر واشنگتن سعی بر منصرف کردن پوتین از حمله به اوکراین را دارد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ابزار‌های مختلف برای مقابله با باج‌افزار استفاده می‌کند، اما پاسخ دولت به شدت حمله بستگی دارد.

حملات باج‌افزار که در آن هکر‌ها داده‌های قربانیان را در صورت پرداخت مبالغ هنگفت باز می‌گردانند، بعد از حمله ماه مه ۲۰۲۱ به Colonial Pipeline که تقریبا نیمی از سوخت مصرف‌کنندگان در ساحل شرقی را تأمین می‌کند، به عنوان یک وضعیت اضطراری برای امنیت ملی تلقی شد. حمله باج‌افزار باعث شد تا این شرکت فعالیت‌های خود را متوقف کند که همین امر چندین روز منجر به کمبود گاز شد، اما شرکت بعد از پرداخت ۴ میلیون دلار باج، خدمات‌رسانی خود را از سر گرفت. بلافاصله بعد از این حادثه، باج‌افزار دیگری توزیع‌کننده گوشت JBS را هدف قرار داد و در مقابل این شرکت ۱۱ میلیون دلار باج پرداخت کرد. بایدن در ماه ژوئن ۲۰۲۱ با پوتین دیدار کرد و گفت که بخش‌های زیرساختی مهم باید خارج از محدودیت دسترسی گروه‌های باج‌افزاری باشد و در ظرف ۶ ماه تا یک‌سال آمریکا بررسی خواهد کرد که آیا نظم و ترتیبی در امنیت سایبری ایجاد شده است یا خیر.

بایدن این پیام را در ماه ژوئیه ۲۰۲۱، چند روز بعد از حمله بزرگ سایبری به شرکت نرم‌افزار Kaseya که صد‌ها کسب و کار را تحت تأثیر قرار داد، اعلام کرد و گفت که انتظار دارد تا روسیه طبق اطلاعاتی که آمریکا در اختیارش می‌گذارد با مجرمان سایبری برخورد کند. از آن زمان تاکنون گروه‌های باج‌افزار مستقر در روسیه، بخش‌های دیگر مانند Sinclair Broadcast Group و National Rifle Association را هدف قرار دادند.
منبع:
TechXplore