Gerdab.IR | گرداب

شکایت اریکسون از اپل به علت نقض حق اختراع

شکایت اریکسون از اپل به علت نقض حق اختراع
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰

شرکت سوئدی اریکسون از اپل به علت استفاده بدون مجوز از اختراع‌های ثبت شده این شرکت در حوزه فناوری‌های نسل پنجم شکایت کرده است.

به گزارش گرداب، اریکسون به علت عدم دریافت مجوز از سوی اپل برای استفاده از فناوری‌های انحصاری نسل پنجم این شرکت در گوشی‌های آیفون شکایت کرده است.

ابتدا دو شرکت برای توافق در این زمینه با یکدیگر مذاکره کردند. ولی شکست مذاکرات موجب شد هر دو طرف از یکدیگر شکایت کرده و اختلافاتشان را از طریق دادگاه پیگیری کنند. مذاکرات دو طرف بر سر تمدید یک مجوز هفت ساله برای استفاده از حق اختراع‌های مخابراتی اریکسون بود که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ منعقد شده بود.

اریکسون ابتدا در ماه اکتبر شکایت کرد و مدعی شد اپل در تلاش است تا نرخ حق امتیاز پرداختی را به طور نامناسب کاهش دهد. در مقابل این شرکت سازنده آیفون در ماه دسامبر شکایتی را تنظیم کرد و طرف سوئدی را متهم به استفاده از "تاکتیک‌های قلدرمابانه" برای تمدید توافق قبلی کرد.

دعوا‌های حقوقی مربوط به ثبت اختراع در بین شرکت‌های فناوری بسیار رایج است، زیرا درآمد ناشی از پیروزی در این منازعات می‌تواند در طول مدت قرارداد به مقادیر قابل توجهی برسد. شرکت‌هایی مانند اریکسون برای هر گوشی نسل پنجم بین ۲.۵ تا ۵ دلار به دست خواهند آورد. این شرکت سوئدی هر سال حدود ۵ میلیارد دلار در حوزه تحقیقات سرمایه گذاری کرده و دارای بیش از ۵۷۰۰۰ حق ثبت اختراع است و درآمد ناشی از اعطای مجوز استفاده از اختراعات مذکور آن تقریباً یک سوم سود عملیاتی آن را تشکیل می‌دهد.