Gerdab.IR | گرداب

مالزی در حال ارزیابی شرایط راه‌اندازی و عرضه ارز دیجیتال

مالزی در حال ارزیابی شرایط راه‌اندازی و عرضه ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰

بانک مرکزی مالزی اخیرا به همراه سه کشور دیگر، برنامه آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی را برای بررسی کاربردی بودن آن تکمیل کرد و ممکن است سیستم پرداخت فرامرزی مبتنی بر بلاکچین خود را راه‌اندازی کند.

به گزارش گرداب، مالزی نیز به کشور‌هایی که در حال تحقیق و بررسی درباره راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند پیوست.

بانک مرکزی مالزی، روز دوشنبه ۲۷ دی (۱۷ ژانویه ۲۰۲۲) اعلام کرد هرچند در حال حاضر تصمیمی درباره این که چطور از ارز دیجیتال بانک مرکزی استفاده خواهند کرد گرفته نشده است، اما در حال تحقیق در رابطه با ارز دیجیتال بانک مرکزی برای بهبود توانایی‌های فنی و سیاسی هستند.

هدف تحقیقات کنونی، اطمینان حاصل کردن از داشتن آمادگی لازم برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی در صورت نیاز به آن در آینده است.

در سال ۲۰۲۱، مالزی با آفریقای جنوبی، استرالیا و سنگاپور برای توسعه برنامه آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی به نام پروژه Dunbar همکاری کرد.

در این پروژه از پلتفرم‌های بلاکچین Corda و Quorum به ترتیب از r۳ و ConsenSys برای بررسی قابلیت‌های مختلف حواله‌های بین‌المللی مبتنی بر بلاکچین استفاده شد. مهم‌تر از همه، هدف این بود که مطمئن شوند فناوری بلاکچین نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد و زمان و هزینه تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد.

کشور‌های بسیاری در حال تحقیق درباره راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی طبق قوانین خود هستند. چین بزرگ‌ترین کشور در حال اجرای برنامه آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی است که به آن یوان دیجیتال نیز گفته می‌شود و از چهارم ژانویه تاکنون، نسخه اپلیکیشن موبایل آن بیش از ۲۰ میلیون دانلود داشته است.

چین قصد راه‌اندازی این برنامه را دارد تا مسافران بین‌المللی با پاسپورت خود در طی بازی‌های المپیک زمستانی پکن در ماه فوریه ۲۰۲۲ به یوان دیجیتال دسترسی داشته باشند.

بانک مرکزی کارائیب شرقی، نسخه نهایی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را به نام دلار EC در ماه مارس ۲۰۲۱ عرضه کرد. طبق آخرین خبرها، آنتیگوا آخرین حوزه از هشت حوزه قضایی در بانک مرکزی کارائیب شرقی است که هنوز هم از دلار EC استفاده نمی‌کند. جامائیکا نیز پس از با موفقیت به اتمام رساندن برنامه آزمایشی خود، قصد عرضه نسخه نهایی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود در سه ماهه اول ۲۰۲۲ را دارد.

منبع:

کوین تلگراف