Gerdab.IR | گرداب

پرونده: چشم‌انداز بازار رمزارز‌ها برای سال ۲۰۲۲

پرونده: چشم‌انداز بازار رمزارز‌ها برای سال ۲۰۲۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

بازار ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۱ هم اوج‌ها و هم فرود‌های باورنکردنی‌ای را پشت سر گذاشت و بیت کوین هم به اوج قیمتی‌اش رسید، و هم یکی از بزرگترین سقوط‌ها در بازار رمز ارز‌ها را تجربه کرد و بیش از نیمی از ارزشش را از دست داد.

به گزارش گرداب، در این سال همچنین شاهد این بودیم که توکن‌های غیرمثلی به سطح آگاهی عمومی رسیدند، زیرا افراد مشهور با محصولات گوناگون خود شروع به ورود به این فضا نمودند.

با افزایش پذیرش نهادی، بیت کوین به بالاترین قیمت خود یعنی نزدیک به ۶۹۰۰۰ دلار رسید، زیرا شرکت‌هایی از جمله MicroStrategy، Tesla و Block (Square سابق) ارز دیجیتال را به ترازنامه خود اضافه کردند. السالوادور اولین کشوری بود که بیت کوین را به عنوان ارز قانونی در کنار دلار آمریکا پذیرفت و منافع کشور‌های دیگر را برای دنبال کردن همین مسیر جلب کرد.

سلبریتی ها، ورزشکاران ستاره و حتی شهرداران میامی و نیویورک تصمیم گرفتند که بخشی از حقوق خود، اگر نگوییم تمام آن، به بیت کوین بگیرند.

اما سال ۲۰۲۱ فقط مربوط به بیت کوین نبوده است. اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ، به دلیل رشد انفجاری در امور مالی غیرمتمرکز، توکن‌های غیرقابل تعویض و فعالیت‌های مرتبط با متاورس در شبکه، به بالاترین قیمت خود یعنی تقریباً ۴۹۰۰ دلار افزایش یافت.

بنا بر رای و نظر اکثر کارشناسان این صنعت سال ۲۰۲۲ سال مهمی برای ارز‌های دیجیتال است، چرا که این اقتصاد مالی غیرمتمرکز همچنان در حال گسترش است و شاهد افزایش مشارکت افراد و موسسات هستیم. به نظر می‌رسد که آینده رمز ارز‌ها در حال حاضر بیش از همه متکی بر سه عامل است. اول تنظیم مقررات، دوم اقبال عمومی گسترده‌تر و پذیرش از سوی دولت‌ها و سوم بهره‌وری انرژی.

در نوشته‌ی حاضر به تحلیل و پیش‌بینی متخصصان ارز دیجیتال بلومبرگ درباره آنچه برای بازار ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۲ ممکن است رخ دهد پرداخته‌ایم.

تحلیل بلومبرگ از چشم‌انداز ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۲، بر دو مبنا استوار است. این دو مبنا از منظر تحلیل‌گران بلومبرگ ممنوعیت‌های چین در مورد ارز‌های دیجیتال و گسترش فناوری‌های انقلابی مانند دلار‌های رمزنگاری شده و توکن‌های غیر مثلی است.

بنابر این دو مبنا بلومبرگ انتظار دارد که ایالات متحده در سال ۲۰۲۲، با ارائه مقرراتی مناسب و از پیامد‌های مربوط به افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال استقبال کند. عرضه‌ی نامحدود ارز فیات باید افزایش قیمت‌ها را حفظ کند، به ویژه در بیت کوین و اتریوم که عرضه محدودی دارند.

با این حال مسئله‌ی عمیق‌تری برای سال ۲۰۲۲ وجود دارد که به زعم بلومبرگ این است که چه چیزی ممکن است سه تفنگ‌دار در حال پیشرفت یعنی بیت کوین، اتریوم و دلار‌های رمزنگاری شده را به چالش بکشد؟ تحلیل‌گران بلومبرگ انتظار دارند که پذیرش گسترده‌تر ارز‌های دیجیتال بر اکثر نوسان‌ها غلبه می‌کند، مانند صعود دوباره‌ی بیت کوین پس از افت ۵۰ درصدی‌اش در سال ۲۰۲۱.

برخی به‌هنجارسازی بازده‌ها در بازار سهام و کاهش مداوم بازدهی اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده ممکن است، بیت کوین و اتریوم را در پرتفوی سرمایه‌گذاران برجسته‌تر نماید.

بیت کوین، اتریوم، سایر رمز ارزها، فدرال رزرو و نیرو‌های کاهش تورم در سال ۲۰۲۲

انگیزه‌ی مجدد فدرال رزرو برای حذف سخت‌گیری‌ها و کاهش بازده اوراق قرضه ممکن است در سال ۲۰۲۲ به یک محیط اقتصاد کلان بدل شود که به نفع ارز‌های دیجیتال برتری همچون بیت کوین و اتریوم باشد. قدرت واگرایی‌ای که دارایی‌های رمزنگاری شده در مقابل سهام در پایان سال ۲۰۲۱ از خود نشان می‌دهند، ممکن است حاکی از ادامه‌ی عملکردِ خوب دارایی‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۲ باشد.

آیا بیت کوین منتظر پایان بازی فدرال رزرو است؟

نیروی اصلی‌ای که می‌تواند انتظارات برای محدودیت شدت عمل فدرال رزرو را در سال ۲۰۲۲، معکوس کند، افت بازار سهام است که ممکن است بازی برد-برد را برای بیت کوین رقم زند. بنچ مارک ارز‌های دیجیتال به خوبی در مسیر تبدیل شدن به یک ذخیره ارزش قرار دارد همچنان در حال کشف قیمت است و یکی دارایی پر ریسک محسوب می‌شود که با موج ارزش سهام در حال افزایش است.

در صورت سقوط بازار سهام، بیت کوین با باد‌های مخالف اولیه مواجهه خواهد شد، اما از آنجایی که کاهش قیمت سهام، بازده اوراق قرضه را تحت فشار قرار می‌دهد و انگیزه‌ی بیشتری برای نقدینگی بانک مرکزی ایجاد می‌کند، بازار ارز‌های دیجیتال ممکن است ذینفع اصلی باشد.

نمودار ما قیمت‌های آتی صندوق‌های فدرال رزرو یک‌ساله را در حرکت به سمت نرخ‌های بالاتر در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. داده‌های حاکی از تلاش‌های ناموفق فدرال رزرو برای حفظ چرخه‌های اعمال محدودیت، به ویژه از زمان افزایش این تلاش‌ها در سال ۲۰۱۵، نشان می‌دهد که ایالات متحده، همان مسیر ژاپن و اروپا را در بازدهی منفی دنبال می‌کند.

چشم‌انداز بازار رمزارز‌ها برای سال ۲۰۲۲

تصویر: صندوق‌های آتی فدرال رزرو و قیمت بیت کوین

ناتوانی اوراق قرضه بلندمدت خزانه‌داری ایالات متحده برای حفظ بالای ۲ درصد، علی‌رغم اجماع گسترده برای بازدهی بالاتر، ممکن است شاخص اصلی بازگشت به یک محیط کم‌تورم‌تر در سال ۲۰۲۲ باشد که در نهایت به نفع بیت کوین است.

اوراق قرضه بلندمدت ابتدا در فوریه ۲۰۲۰ به زیر آستانه ۲ درصد سقوط که نشان‌دهنده شدت تاثیر همه‌گیری کرونا است. دارایی‌های پر ریسک بیش از همه در ماه مارس دنبال شد. نمودار ما بازده ایالات متحده را به طور بالقوه در همان مسیری که ژاپن و اروپا طی کردند، به تصویر می‌کشد. به همین سبب دارایی ذخایر دیجیتالی آینده ممکن است یک امتیاز برجسته باشد.

صندوق‌ها از سرمایه‌گذاری بر طلا دور شده و به سمت بیت کوین و اتریوم حرکت کرده‌اند. اینکه این روند در سال ۲۰۲۲ معکوس می‌شود یا شتاب می‌گیرد، مسئله‌ی اصلی پیش‌بینی‌هاست. تحلیل‌گران بلومبرگ با توجه به کاهش بازدهی اوراق قرضه، معتقد به دومی یعنی شتاب‌گیری این جریان هستند.

چشم‌انداز بازار رمزارز‌ها برای سال ۲۰۲۲

تصویر: ممکن است بیت کوین ذینفع اصلی بازدهی پایین باشد

قدرت واگرایی در مقابل بازار سهام و زیر بنا‌های کاهش شدید سرمایه در سال ۲۰۲۱ ممکن است زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت دارایی‌های رمز ارزی در سال ۲۰۲۲ فراهم کند. در مقایسه با سهام گسترده‌ای که از زمان سقوط در سال ۲۰۲۰ اصلاح ۱۰ درصدی نداشته است، ممکن است بازار ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۲ همراه با مزیتی نسبی باشد.

نمودار رمز ارزی گلکسی بلومبرگ نشان از این دارد که علی‌رغم کاهش S&P ۵۰۰ در پایان نوامبر، بازار رمز ارز‌ها در حال بهبود است. هرچند ارز‌های دیجیتال دارایی‌های پر ریسکی محسوب می‌شوند، اما بیت کوین و اتریوم ممکن است در حال بدل شدن به ذخیره‌های ارزش باشند.

کاهش عرضه یک ویژگی کلیدی است که بین دو ارز دیجیتال برتر مشترک است. دارایی‌های دیجیتال، در روز‌های اولیه پذیرش از سوی سرمایه‌گذاران و مهاجرت به پرتفوی سرمایه‌گذاری‌شان، ممکن است با اینکه در معرض خطر نوسان هستند، در مقایسه با بازار سهام، مزیتی داشته باشند، به ویژه به این دلیل که فدرال رزرو نقدینگی را کاهش خواهد داد.

چشم‌انداز بازار رمزارز‌ها برای سال ۲۰۲۲

تصویر: قدرت واگرایی دارایی‌های رمز ارزی در مقابل بازار سهام

سه ستون مستحکم رمز ارزی برای سال ۲۰۲۲، دلار، اتریوم و بیت کوین است. دلار‌های رمزارزی که نشان‌دهنده‌ی راهی بهتر برای تراکنش، اکوسیستم تقویت‌کننده و طبقه‌ی دارایی است، مهمترین بخش از پیش‌روی انقلابی پول دیجیتال است و سومین پایه‌ی سه‌پایه‌ی ارزهای‌های دیجیتال است. بازار‌های صعودی در دو بازار دیگر یعنی بیت کوین و اتریوم به اندازه‌ی ارزش بازار استیبل کوین‌ها که دلار را دنبال می‌کنند، با دوام به نظر می‌رسند.

عملکرد گذشته شاخصی برای نتایج آینده نیست، با این حال زمانی که یک طبقه دارایی جدید عملکرد بهتری نسبت به دارایی‌های پیشین دارد، مخالفان نیز چاره‌ای جز پیوستن به آن ندارند.

این فرآیند در سال ۲۰۲۲ نقش اصلی را ایفا می‌کند، چراکه مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممکن است بدون تخصیص پورتفولیوشان به ارز‌های دیجیتال، در ادامه با ریسک‌های بیشتری مواجهه شوند. نمودار ما نشان می‌دهد که شاخص رمزارزی گلکسی بلومبرگ (BGCI) حدود ۱۲۰۰ درصد از پایان سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است. در مقابل S&p۵۰۰ نزدیک ۹۰ درصد افزایش داشته است. چنین عملکرد بزرگتری معمولا با نوسانات و کاهش تقریبا ۶۰ درصدی همان شاخص در سال ۲۰۲۱ همراه بوده است.

BGCI بیت کوین و اتریوم ۸۰ درصد است. یک روند ثابت در سال ۲۰۲۱ که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ شتاب گیرد، تکثیر دلار‌های کریپتو است. نمودار بلومبرگ نشان از این دارد که ارزش بازار دلار‌های رمزارزی به بالای ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است.

چشم‌انداز بازار رمزارز‌ها برای سال ۲۰۲۲

تصویر: شاخص BGCI و تکثیر دلار رمزنگاری شده


نتیجه‌گیری

هرچند بلومبرگ و بسیاری دیگر از متخصصان ارز‌های دیجیتال، نظراتشان معطوف به میزان پذیرش‌های نهادی و اقبال عمومی ارز‌های دیجیتال و از سویی دیگر تنظیم مقرراتی که بتواند جلوی استفاده‌های غیرقانونی از ارز‌های دیجیتال را بگیرد و همچنین مالیاتی بر ارز‌های دیجیتال تعیین شود، با این حال بررسی فراز و فرود‌های ارز‌های دیجیتال در یک دهه‌ی اخیر نشان از این دارد که چنین مولفه‌هایی در مورد ارز‌های دیجیتال چندان کارآمد نیستند.

چراکه ممکن است، مانند مورد ایلان ماسک و جف بزوس ایده‌ی پذیرش یا رد بیت کوین را مطرح نماید و اینگونه بازار را دچار نوسانات چند ده درصدی نماید. موارد زیادی ثابت کرده‌اند که این بازار تاکنون بیشتر معطوف به فعالیت‌های شخصیِ کلان بوده است و از سویی دیگر هیجانات عموم کاربران. به همین خاطر است که بسیاری از پیش‌بینی‌هایی با انواع و اقسام ابزار‌های تحلیل ناکام می‌مانند.

________________________

منبع:

 

-https://www.businessinsider.com/best-cryptocurrency-to-invest-in-۲۰۲۲-btc-altcoins-price-forecasts-۲۰۲۱-۱۲?international=true&r=US&IR=T
- https://www.foxbusiness.com/economy/cryptocurrency-outlook-۲۰۲۲-energy-efficiency-adoption-regulation
-
https://assets.bbhub.io/professional/sites/۱۰/۱۴۸۹۷۷۱_Crypto-Dev۲۰۲۱Outlook.pdf
- https://assets.bbhub.io/image/v۱/resize?type=auto&url=https%۳A%۲F%۲Fassets.bbhub.io%۲Fprofessional%۲Fsites%۲F۱۰%۲Ffed۷.png&width=۸۰۰
-https://finbold.com/bloomberg-expects-the-u-s-to-embrace-cryptocurrencies-in-۲۰۲۲-report/
-https://assets.bbhub.io/image/v۱/resize?type=auto&url=https%۳A%۲F%۲Fassets.bbhub.io%۲Fprofessional%۲Fsites%۲F۱۰%۲Fbtc.png&width=۸۰۰
- https://assets.bbhub.io/image/v۱/resize?type=auto&url=https%۳A%۲F%۲Fassets.bbhub.io%۲Fprofessional%۲Fsites%۲F۱۰%۲Fcrypto-asset.png&width=۸۰۰
https://www.businessinsider.com/best-cryptocurrency-to-invest-in-۲۰۲۲-btc-altcoins-price-forecasts-۲۰۲۱-۱۲?international=true&r=US&IR=T#kyle-samani-managing-partner-of-multicoin-capital-۳
- https://assets.bbhub.io/image/v۱/resize?type=auto&url=https%۳A%۲F%۲Fassets.bbhub.io%۲Fprofessional%۲Fsites%۲F۱۰%۲Fcrypto-dollar.png&width=۸۰۰