Gerdab.IR | گرداب

برنامه وزارت ارتباطات برای باز مهندسی جریان ترافیک داده

برنامه وزارت ارتباطات برای باز مهندسی جریان ترافیک داده
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

وزیر ارتباطات از راه اندازی مراکز تبادل ترافیک داده در ۱۰ نقطه کشور در راستای اصلاح مهندسی ترافیک شبکه ارتباطی خبر داد.

به گزارش گرداب، اواسط دی ماه وزارت ارتباطات از تشکیل کمیته «اصلاح مهندسی ترافیک شبکه ملی اطلاعات» و «باز مهندسی جریان ترافیک داده کشور» در راستای تحقق الزامات شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

پس از آن وزیر ارتباطات نیز اعلام کرد که قرار است جریان ترافیک داده در کشور بازطراحی شود تا به جای توزیع تمام ترافیک کشور از پایتخت، محتوا در نزدیک‌ترین محل و در مراکز منطقه‌ای توزیع اطلاعات، توزیع شود و تأخیر و کندی سرعت به حداقل برسد.

به گفته وی در فاز نخست این طرح، نقاط توزیع داده و محتوا در شهر‌های تبریز، شیراز و مشهد ایجاد می‌شود و تا پایان سال جاری بازطراحی ترافیک شبکه تکمیل و همزمان، اقدامات اجرایی برای پیاده‌سازی این طرح شروع می‌شود و طرح در چند فاز به تدریج تکمیل خواهد شد.

در این راستا عیسی زارع پور در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که براساس وعده شما قرار است جریان ترافیک داده در کشور تغییر کند و در این راستا مراکز داده در برخی شهر‌ها راه اندازی می‌شود، درباره جزئیات بیشتر این پروژه توضیح داد: ترافیکی که در شبکه جریان دارد به شکل مناسبی مهندسی نشده و نیازمند باز مهندسی است تا بسته‌های اطلاعاتی در داخل کشور با حداقل طی مسیر، به مقصد برسند.

وزیر ارتباطات افزود: این نیازمند این است که ما در جای جای کشور طبق برنامه‌ای که دوستان پیش بینی کردند، حداقل در ۱۰ نقطه مراکز تبادل ترافیک را راه اندازی کنیم که محتوا‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود، به جای اینکه فقط در تهران یا یکی دو جای دیگر متمرکز باشد، در ۱۰ نقطه متمرکز شود تا هنگام دسترسی با حداقل تأخیر به سمت کاربر هدایت شود.

زارع پور بیان کرد: این برنامه میان مدت بوده و کوتاه مدت نیست که در دستور کار جدی در شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دارد و به مرور در حال انجام شدن است.

گفته می‌شود که یکی از مشکلات موجود در شبکه ارتباطی کشور، تمرکز توزیع محتوای مورد نیاز کاربران در تهران است. از آنجایی که تمرکز تجهیزات مربوط به سیستم‌های مسیریابی، ترجمه IP آدرس‌ها و سایر موارد در تهران است، در صورتی که ارتباط بین دو کاربر در یک اپراتور و یا ارتباط بین کاربران دو اپراتور، درون استان دیگری باشد بازهم این ترافیک باید به تهران منتقل شده و بازگردد. این مساله باعث تأخیر قابل توجهی در ارسال بسته‌های دیتا از مبدا تا مقصد می‌شود.

از این رو اصلاح مهندسی ترافیک شبکه با هدف باز مهندسی این توزیع ترافیک از طریق مراکز تبادل ترافیک داخلی (IXP) و نقاط هسته شبکه ملی اطلاعات صورت خواهد گرفت.