Gerdab.IR | گرداب

هشدار صندوق بین‌المللی پول به السالوادور درباره بیت کوین

هشدار صندوق بین‌المللی پول به السالوادور درباره بیت کوین
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

السالوادور نخستین کشوری بود که بیتکوین را به عنوان ارز رسمی کشور خود تعیین کرد. صندوق بین‌المللی پول از این کشور خواسته تا از این کار دست بردارد.

به گزارش گرداب، صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای که در روز سه‌شنبه منتشر شد، از السالوادور خواسته است که بیتکوین را دیگر به عنوان ارز قانونی خود قرار ندهد. مدیران این صندوق تاکید کرده‌اند که «استفاده از بیتکوین خطرات زیادی بر ثبات مالی، یکپارچگی مالی، حفاظت از مشتریان و همینطور مقروض شدن را به همراه خواهد داشت».

در این گزارش که پس از گفتگو‌های دوجانبه با السالوادور منتشر شده است، به مقامات این کشور هشدار داده است تا قانون بیتکوین خود را تغییر دهد و بیتکوین را به عنوان ارز قانونی خود قرار ندهد.

در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ این کشور آمریکای مرکزی تبدیل به نخستین کشوری در جهان شد که رمزارزی را به عنوان ارز قانونی این کشور، در کنار دلار آمریکا، قرار می‌دهد.

رئیس‌جمهور این کشور نجیب بوکله که با سرنوشت سیاسی خود بر سر موفقیت آژمایش این کشور در زمینه بیتکوین قمار کرده است، در ماه‌های اخیر صد‌ها بیتکوین به سرمایه کشور اضافه کرده است. در روز جمعه پس از ریزش بازار رمزارز‌ها رئیس‌جمهور این کشور در توییتی اعلام کرد که او ۱۵ میلیون دلار دیگر بیتکوین «بسیار ارزان» را خریداری کرده است. بیتکوین اکنون نسبت به ماه نوامبر ۵۰ درصد ریزش داشته است.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول، نگرانی‌هایی پیرامون خطراتی که خرید گسترده بیتکوین برای این کشور به همراه خواهد داشت، مطرح شده است.

هشدار صندوق بین‌المللی پول به السالوادور درباره بیتکوین

بخشی از ورود کل کشور السالوادور به حوزه رمزارزها، راه‌اندازی کیف پول مجازی ملی این کشور است که شیوو (Chivo) نام دارد و تراکنش‌هایی بدون کارمزد ارائه می‌کند و پرداخت‌های فرامرزی را به شکل سریعی انجام می‌دهد. برای کشوری که حدود ۷۰ درصد شهروندانشدسترسی به خدمات سنتی مالی (مانند بانک) ندارند، این شیوه پرداخت راهی ساده و در دسترس برای افراد است.

صندوق بین‌المللی پول ضمن تایید این که کیف پول الکترونیکی شیوو می‌تواند شیوه‌های پرداخت دیجیتال را تسهیل کند و از این رو به افزایش گنجایش مالی این کشور کمک کند، تاکید می‌کنند که نیاز به وضع مقررات دقیق و نظارت بر این حوزه است.

بسیاری از شهروندان السالوادور شکایاتی پیرامون سرقت اطلاعات هویتی داشته‌اند، که در طی آن هکر‌ها از کارت ملی افراد دیگر برای ساخت کیف پول استفاده می‌کنند تا بتوانند بیتکوین رایگانی که در ابتدا به افراد داده می‌شود را دریافت کنند.

منبع: cnbc