خودروسازان و تراشهسازان درباره زمان پایان کمبود نیمه هادی در جهان با یکدیگر اختلاف دارند و نمیدانند این مشکل چه زمانی به پایان میرسد.
به گزارش گرداب، خودروسازانی مانند جنرال موتورز و فورد و هیوندایی معتقدند که برای پایان بحران تولید تراشه به حداقل دو سال زمان نیاز است و در بهترین حالت این مشکل در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به اتمام میرسد. اما تراشه سازان میگویند این بحران برای حل شدن به مدت زمان بیشتری نیاز دارد و شاید تا سال ۲۰۲۲ نیز به پایان نرسد.
مری بارا مدیرعامل جنرال موتورز معتقد است که میتوان به پایان بحران کمبود نیمه هادی در جهان در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ خوش بین بود، شرکت فورد هم ایده کم و بیش مشابهی دارد و هیوندایی هم پیش بینی کره که مشکلات چرخه تولید و توزیع نیمه هادیها در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ پایان مییابد.
در عین حال برخی شرکتها مانند ان ایکس پی و اینفینئون که به طور تخصصی برای خودروسازها تراشه میسازند، تصریح کرده اند با وجود افزایش تولید، کاهش عرضه همچنان ادامه خواهد داشت.
دیدگاههای متفاوت در مورد غامضترین مسئلهای که صنعت خودرو با آن مواجه است، عدم اطمینان در مورد تغییر وضعیت فعلی پس از پایان همهگیری ویروس کرونا را تشدید میکند و دشواری انتقال به عرصه فناوریهای جدید و مبتنی بر تراشه مانند برقیسازی و ارتقای ایمنی و استفاده از ویژگیهای جدیدی مانند دستیار هوشمند رانندگی را تشدید میکند.
پیش از این شرکت مشاورهای AlixPartners در شهریور ماه تخمین زده بود که کمبود تراشه در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۱۰ میلیارد دلار از درآمد شرکتهای خودروساز میکاهد و تولید خودرو را هم در حدود ۷.۷ میلیون دستگاه کاهش خواهد داد.