طرحهایی، چون «اپلیکیشن دوچرخه»، «سامانه هوشمند ناوگان خودرو اشتراک سفر»، «دوچرخههای اشتراکی بایدو»، «دوچرخه اشتراکی هوشمند بهرو» و «سامانه اسکوتر برقی»، سامانههای طراحی شده در این زمینه هستند.
به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ شهرهای شلوغ و پرتردد بهترین گزینه برای اجرای طرحها و نرمافزارهایی است که میتوانند به توسعه حمل و نقل اشتراکی کمک کنند، بر همین اساس امروز استفاده از این فناوریها در بسیاری از کشورها، گسترش یافته است، اما ایران یکی از کشورهایی است که دیر به این حوزه ورود کرد؛ ولی با اتکا به توان داخلی، در حال حاضر ۵ طرح دانشبنیانی در این عرصه طراحی و کاربردی شده است.
طرحهایی، چون «اپلیکیشن دوچرخه»، «سامانه هوشمند ناوگان خودرو اشتراک سفر»، «دوچرخههای اشتراکی بایدو»، «دوچرخه اشتراکی هوشمند بهرو» و «سامانه اسکوتر برقی»، سامانههای طراحی شده در این زمینه هستند.
این طرحها با حمایت ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله اجرا رسیده و بازار خود را توسعه دادهاند. این نرمافزارها در استانهای تهران، مشهد و یزد مورد استفاده قرار گرفتهاند.
این نوع از حمل و نقل که استفاده از آنها از دهه ۷۰ میلادی در سوییس و آلمان آغاز شد و امروز در کشورهای مختلفی به کار گرفته میشوند، روشی برای کاهش اثرات زیستمحیطی است. در واقع با استفاده از این نرمافزارها؛ روشهای انتخاب و استفاده از خودروها در حال تحول است. شاید دیگر در بسیاری از شهرها مالکیت خودرو مهم نباشد. حملونقل اشتراکی قابلیت آن را دارد که جایگزین روشها و مفاهیم فعلی حمل و نقل شود.