مالیات برای اینفلوئنسر‌های با کمتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده

مالیات برای اینفلوئنسر‌های با کمتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

براساس اعلام مسئولان امور مالیاتی اولین فهرست اطلاعات کاربران بالای 500 هزار دنبال‌کننده به این سازمان ارسال شده است.

به گزارش گرداب، براساس بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ امسال، درآمد‌های کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد است که فرهاد دژپسند، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در مردادماه سال جاری آئین نامه اجرایی اخذ مالیات از اینفلوئنسر‌های دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده را ابلاغ کرد.

در این زمینه، سازمان امور مالیاتی مکلف است فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آن‌ها را تهیه کند و در تارنمای سازمان، در منظر عموم قرار دهد که طبق گفته معاون سابق سازمان امور مالیاتی، به موجب قانون مالیات‌های مستقیم و با آخرین اصلاحاتی که در آن صورت گرفته است، درآمد واقعی هر شخصی اعم از اینفلوئنسر‌های دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور نیز براساس بررسی صورت‌حساب‌ها و حساب‌های بانکی و استناد به مدارک و اسناد مشخص و به عنوان ماخذ محاسبه مالیات تعیین می‌شود.

در حال حاضر، بررسی آخرین وضعیت اخذ مالیات از اینفلوئنسر‌ها حاکی از آن است که برای اخذ مالیات در این زمینه باید منتظر ماند تا اظهارنامه‌های مالیاتی تکمیل و ارسال شود تا در سال آینده نسبت به مطالبه مالیات اقدام شود.

مالیات برای اینفلوئنسر‌های با کمتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده

کمتر از ۵۰۰ هزار فالوئر هم داشته باشید، مالیات می‌دهید

البته، براساس اعلام محمد مسیحی_ معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی به ایسنا، این سازمان وظیفه خود در راستای اخذ مالیات از اینفلوئنسر‌ها در سالجاری مبنی بر تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغ آن‌ها را انجام داده است.

از سوی دیگر، اولین لیست از کاربران رسانه‌های کاربر محور با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده به سازمان امور مالیاتی ارسال شده و این روند همچنان ادامه دارد.

فارغ از آخرین وضعیت اخذ مالیات از اینفلوئنسرها، از زمان تصویب این قانون تاکنون انتقادات کارشناسی بسیاری به این مصوبه مطرح شد که یکی از آن‌ها مبنی بر این است که تعداد فالوور نمی‌تواند معیار مناسبی برای درآمدزا بودن صفحات شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شود.

در این زمینه، درحالیکه قانون بودجه محدوده ۵۰۰ هزار دنبال کننده را شرط اخذ مالیات قرار داده است، اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که ملاک این سازمان برای اخذ مالیات در این زمینه درآمد کاربران است نه تعداد دنبال کنندگان آن‌ها.

به گونه‌ای که مسیحی معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی معتقد است رسیدگی به مالیات اینفلوانسر‌ها آستانه خاصی ندارد و رسیدگی مالیاتی را برای کاربران دارای کمتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده هم که از محل تبلیغات درآمد داشته باشند، اعمال می‌کند