گوگل مشغول توسعه برخی اقدامات برای حفظ حریم خصوصی است که اشتراک گذاری دادهها در موبایلهای اندرویدی را محدود میکند. این روند روی جمع آوری داده برای تبلیغات هدفمند تاثیر میگذارد.
به گزارش گرداب به نقل از نیویورک تایمز، البته این شرکت ادعا میکند تغییرات مذکور مانند اصلاحاتی که اپل سال گذشته انجام داد، اختلال برانگیز نیست.
سال گذشته اپل تغییراتی در نرم افزار iOS آیفونها انجام داد تا قبل از آنکه تبلیغ کنندگان دادههای کاربران را جمع آوری کنند، از آنها اجازه دریافت کنند. قابلیت دریافت اجازه از کاربر و در نهایت تصمیم گیری کاربران برای مسدود سازی ردیابی فعالیتهای تبلیغ کنندگان، تاثیر عمیقی بر شرکتهایی داشت که کسب و کارشان را مبتنی بر تبلیغات هدفمند ساخته بودند.
گوگل بازه زمانی دقیقی برای اجرای تغییرات اعلام نکرد، اما گفته تا حداقل ۲ سال دیگر از فناوری فعلی پشتیبانی میکند.
در ماه جاری، متا (شرکت مادر فیس بوک) اعلام کرد تغییرات حریم خصوصی اپل در سال جاری ۱۰ میلیارد دلار به درآمد تبلیغات شرکت خسارت میزند. این خبر روی ارزش سهام متا تاثیر گذاشت و نگرانیهایی درباره شرکتهای دیگری به وجود آورد که به تبلیغات دیجیتال متکی هستند.
آنتونی چاوز نائب رییس بخش اندروید گوگل در مصاحبهای قبل از اعلام این خبر گفته بود: هنوز برای اندازه گیری تاثیر تغییرات گوگل زود است. این تغییرات برای محدودیت اشتراک گذاری اطلاعات در اپهای مختلف و طرف ثالث انجام میشوند.
البته چاوز تاکید کرد هدف شرکت یافتن یک گزینه برای حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران و از سوی دیگر اجازه دادن به توسعه دهندگان اپ برای درآمدزایی از طریق تبلیغات است.
تغییرات اپل و گوگل در این زمینه اهمیت زیادی دارد، زیرا تبلیغات دیجیتال براساس جمع آوری دادههای کاربران انجام میشود. اما با توجه به آنکه کاربران نسبت به جمع آوری وسیع دادهها مشکوک و به شرکتهای بزرگ فناوری بی اعتماد شده اند، این مدل کسب و کار با چالشهایی روبرو شده است.
از سوی دیگر باید توجه داشت تفاوت روشهای گوگل و اپل در این حوزه نشان دهنده روش عمده درآمدزایی شرکتها است. بیشتر درآمد اپل از فروش دستگاه حاصل میشود، اما گوگل در کل با فروش تبلیغات درآمد زایی میکند و به همین دلیل نسبت به درنظر گرفتن نیاز تبلیغ کنندگان انعطاف بیشتری نشان میدهد.