Gerdab.IR | گرداب

جنگ در اوکراین و افزایش گزارش‌های جعلی نفوذ سایبری

جنگ در اوکراین و افزایش گزارش‌های جعلی نفوذ سایبری
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۱

با وجود این که ارائه گزارش جعلی پیرامون رخداد‌های امنیت سایبری باعث جریمه خواهد شد، اما بیمه‌های سایبری بیش از پیش با ادعا‌های جعلی مرتبط با جنگ اوکراین سروکار دارند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، جنگ اوکراین، هم در زمین و هم در فضای سایبری صورت می‌گیرد. با وجود این که دو طرف درگیری اقدام به نفوذ‌های امنیتی علیه یکدیگر کرده‌اند، اما گزارش شده است که بسیاری از ادعه نفوذ سایبری در اوکراین جعلی است و این مسئله خسارت چند میلیارددلاری برای بیمه‌گذارانی که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می‌کنند، به همراه خواهد داشت.

به دنبال نبرد اوکراین و روسیه و تحریم‌های غرب، دولت آمریکا هفته پیش اعلام کرد که فعالیت‌های مقدماتی هکری از سوی روسیه مشاهده کرده که با هدف حمله به تعدادی زیادی شرکت آمریکایی انجام شده است، هر چند که هیچ قطعیتی وجود ندارد که چنین حمله‌ای رخ دهد.

رگولاتور‌های مالی غرب پیش از این به بانک‌ها هشدار داده بودند که احتمال حملات سایبری افزایش یافته است هرچند که تا کنون هیچ حمله سایبری به نهاد‌های مالی غربی تایید نشده است. بیمه‌گذاران آمریکایی و اروپایی حال رویاروی خسارت در حال افزایش هستند.

گزارش شده که میزان خسارت گزارش‌شده به بیمه‌گذران پیرامون حملات سایبری از سوی روسیه، ۲۰ میلیارد دلار است. این مبلغ بسیار بالا به نوعی به منزله این است که حملات سایبری روسیه چنین خسارت عظیمی به غرب وارد کرده است. هرچند که باید گفت تمام این هزینه را روسیه دریافت نکرده است و با رواج موج روانی حملات سایبری و آماده شدن زمینه‌ها، بسیاری از شرکت‌ها گزارش‌های دروغ و یا غیرواقعی در این زمینه ارائه کرده‌اند.

به‌طور مثال شرکت بیمه Lloyd لندن که یکی از بزرگترین بیمه‌گذاران حوزه سایبری و اقتصادی است، هفته پیش اعلام کرد که با ادعا‌های بسیار زیاد پیرامون نبرد در اوکراین روبرو شده است.

بیمه سایبری از جمله پدیده‌های جدید است به بازیابی خسارات ناشی از حملات سایبری می‌پردازد. حال این اتفاقات نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه باید اصلاح و ویرایش شود و این پدیده جدید، نشان می‌دهد که چه ظرفیت بالایی برای خسارت وارد کردن دارد.

منبع: رویترز