یافتههای جدید محققان نشان میدهد که آمازون از دادههای دستیار صوتی الکسا برای هدف قرار دادن کاربران با تبلیغات استفاده میکنند.
به گزارش گرداب تحقیقی که به تازگی ارائه شده است نشان میدهد که آمازون از دادههای صوتی دستگاههای خود برای اجرای تبلیغات هدفمند سوءاستفاده میکند.
این تحقیق که توسط محققان مرتبط با دانشگاه واشنگتون انجام شده است، شیوههایی را نشان میدهد که آمازون این اقدام فراقانونی و برخلاف سیاستهای حریم شخصی خود را اجرایی میکند.
این گزارش که عنوان آن «صدای شما شنیده شده است: ردیابی، حسابسازی و تبلیغات هدفمند در اکوسیستم اسپیکرهای هوشمند آمازون» نام دارد، به بیان پشت پرده روابط میان آمازون و آژآنسهای تبلیغاتی میپردازد. در این گزارش نشان داده شده است که آمازون اطلاعات کاربران را از طیق اسپیکرهای هوشمند جمعآوری میکند و آن را با ۴۱ شریک تبلیغاتی به اشتراک میگذارد.
این داده برای ساخت تبلیغات هدفمند استفاده میشود و براساس آنها علایق کاربر استنتاج میشود. تبلیغات هدفمند آمازون بر روی پلتفرمها (دستگاههای صوتی) و همچنین بر نسخه وب انجام میشود.
این نوع دادهها که آمازون بدون اجازه کاربران با شرکای تجاری و تبلیغاتی خود به اشتراک میگذارد، بسیار ارزشمند است و ۳۰ برابر دادههای عادی قیمت دارد.
آمازون در گفتگو با نشریه ورج این مسئله را تایید کرده است که از دادههای کاربران با دستگاههای الکسا برای اجرای تبلیغات مرتبط بر روی وبسایتهای آمازون استفاده میشود.
«همانند اتفاقی که میافتد اگر شما یک خرید بر Amazon.com داشته باشید و یا یک آهنگ از سامانه آمازون موزیک درخواست کنید، اگر از الکسا (دستیار صوتی) نیز بخواهید تا دستمال توالت و یا یک موسیقی سفارش دهد، این سامانه تبلیغات مرتبط را در پلتفرمهای آمازون نشان میدهد».
شرکت آمازون همچنین تایید کرده است که تبلیغات هدفمند بر روی اسپیکرهای هوشمند خود انجام میدهد. یکی از مسئولان این شرکت گفته است: «مشتریان ممکن است تبلیغات مرتبط دریافت کنند وقتی محتوای غیررایگان تبلیغاتی مانند موسیقی، رادیو و یا شبکههای خبری برایشان پخش میشود». او میگوید که آمازون دادههای صوتی کاربران خود را با توسعهدهندگان اشتراک نمیگذارند.
«توسعهدهندگان تنها اطلاعت ضروری برای اجرای درخواستهای مرتبط با حوزه کاری خود را در اختیار دارند، مانند پاسخهای کاربران وقتی که یک سوال از آنها پرسیده میشود. ما اطلاعات شخصی کاربران خود را با نهادهای سومشخص بدون رضایت مشتری ارائه نمیکنیم». آمازون به کاربران الکسا این قابلیت را داده است تا تبلیغات هدفمند را خاموش کنند.
۱۰ محققی که در پشت این پژوهش بودهاند، همگی دانشجویان پست دکترا هستند. این پژوهش توسط عمر اقبال مدیریت شده است و در آن یک چارچوب نظارتی برای اندازهگیری جمعآوری دادههای تبلیغاتی ایجاد شده است. آنها تعدادی کاربر ایجاد کردند که از طریق مهارتهای سومشخص با الکسا در ارتباط بودهاند. این افراد هرکدام علایق مشخصی داشتهاند: امور روحانی، خودروی هوشمند، خانه هوشمند، حیوانات خانگی، مد، همسریابی، مسیریابی، نوشیدنی و سلامتی.
نتایج آماری این پژوهش نشان میدهد که هر فرد هدف تبلیغات هدفمند در همان حوزه در اینترنت قرار گرفته است و باعث شد که این گروه به این نتیجه برسد که اسپیکرهای هوشمند از دادههای کاربران خود برای ایجاد تبلیغات هدفمند در سراسر وب استفاده میکند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ارتباطی عمیق میان اسپیکرهای هوشمند آمازون و تبلیغات هدفمند وجود دارد و این بدین معناست که آمازون اطلاعات کاربران را در اختیار نهادهای تبلیغاتی دیگر قرار میدهد.
منبع: نشریه ورج