Gerdab.IR | گرداب

میزان تمایل کشورها به متاورس

میزان تمایل کشورها به متاورس
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱

نظرسنجی جدید Ipsos برای مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که نظرات در مورد متاورس و واقعیت افزوده بسیار مختلف و پراکنده است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، مردمان کشورهای نوظهور نسبت به پتانسیل آن بسیار خوش بین هستند.

اما اکثر پاسخ دهندگان انتظار دارند برنامه‌هایی که از متاورس استفاده می‌کنند زندگی روزمره آنها را در دهه آینده تغییر دهند.

افکار عمومی جهانی درباره فرصت‌ها و وعده‌هایی که متاورس برای زندگی روزمره دارد، چند بخشی و پراکنده است. یک نظرسنجی جدید که به وسیله‌ی Ipsos برای مجمع جهانی اقتصاد انجام شد، نشان می‌دهد که نیمی از بزرگسالان در ۲۹ کشور جهان می‌گویند که با متاورس آشنا هستند و تعداد مشابهی نیز در مورد درگیر شدن با واقعیت افزوده (XR) در زندگی روزمره خود احساسات مثبتی دارند.

میزان آشنایی در سراسر جهان

میزان تمایل کشورها به متاورس

اما انتظارات در مورد این عصر جدید فناوری دیجیتال در کشورهای در حال ظهور به طور قابل توجهی بیشتر از اکثر کشورهای پردرآمد است. بیش از دو سوم مردم در چین، هند، پرو، عربستان سعودی و کلمبیا می‌گویند که نسبت به تعامل با واقعیت افزوده احساس مثبتی دارند، در مقایسه با آنها، کمتر از یک سوم در ژاپن، بریتانیا، بلژیک، کانادا، فرانسه و آلمان چنین نظری دارند. جای تعجب نیست که جوان‌ترها نیز با فناوری‌های جدید بیشتر آشنا هستند و به بهترین شکل به آنها نگاه می‌کنند. همچنین کسانی که سطح تحصیلات بالاتری دارند نسبت به متاورس گشاده‌روتر هستند.

میزان آشنایی در میان گروه‌های جمعیتی مختلف

میزان تمایل کشورها به متاورس

علیرغم سطوح مختلف اشتیاق و آگاهی، پاسخ دهندگان به طور گسترده‌ای انتظار دارند برنامه‌هایی که از متاورس استفاده می‌کنند تاثیر فزاینده ای بر زندگی روزمره مردم در دهه آینده داشته باشند. مردم احساس می‌کنند احتمالاً بزرگترین تغییرات در محیط‌های یادگیری مجازی، سرگرمی و کار مجازی خواهد بود.

میزان تاثیر کاربردهای مختلف متاورس در زندگی اجتماعی

میزان تمایل کشورها به متاورس

کتی لی، رئیس بخش شکل‌دهی آینده رسانه‌ها، سرگرمی‌ها و ورزش در مجمع جهانی اقتصاد گفت: «احساسات مثبت و انتظارات بالای پیرامون تاثیر متاورس در زندگی روزمره، نشان‌دهنده آمادگی فزاینده برای پذیرش آن است. برای برآورده کردن این فرصت، ما باید اطمینان حاصل کنیم که پتانسیل اقتصادی و چارچوبهای حاکمیتی مربوطه به شیوه‌ای منصفانه و عادلانه برای همه محقق شود».

این نظرسنجی بین آوریل و می 2022 انجام شد و نظرات بیش از 21000 بزرگسال را در نظر گرفت.

مجمع جهانی اقتصاد در باب متاورس چه می‌کند؟

کارشناسان بر این باورند که متاورس پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی را نشان خواهد داد که تجربه مصرف‌کننده و مدل‌های کسب‌وکار را در صنایع متحول می‌کند. برندهای مد یک نمونه هستند. طی سال‌ها، شرکت‌های پوشاک طراحی، تولید و توزیع لباس‌ها را برای پیش‌بینی خواسته‌ها و نیازهای مصرف‌کنندگان در راستای تغییرات فصلی کامل کرده‌اند. اما امروزه، بیشتر درآمد آنها از فروش اقلام آرایشی دیجیتالی به ارزش 3 میلیارد دلار در فورتنایت (Fortnite) فراتر رفته است که دارای اهمیت فرهنگی است که به دنیای فیزیکی رسوخ کرده است.

این یکی از فرصتهای اقتصادی متاورس است: امکان «دارایی» محسوب کردن محتوای دیجیتال و ایجاد چارچوبی از مالکیت دیجیتال برای کاربران. با این حال، این وعده بر پیشرفت چندین فناوری کلیدی، از جمله واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی (که در مجموع به نام XR شناخته می‌شوند) و همچنین بلاک‌چین، دستگاه‌های متصل و هوش مصنوعی متکی است. حال مساله اینست که اینها باید چگونه اداره شوند که ضمن حفظ امنیت و حریم خصوصی افراد، مزیتهای اقتصادی آنها را ارتقاء دهد؟

مجمع جهانی اقتصاد در حال گرد هم آوردن صداهای پیشرو از بخش خصوصی، جامعه مدنی، دانشگاه و دولت است تا به این سوال دقیق بپردازد. در طول سال آینده، یک جامعه چند ذی‌نفعه با تمرکز بر اداره‌ی متاورس و ایجاد ارزش اقتصادی و اجتماعی آن تشکیل خواهد شد.

این سازمان چارچوب‌های نظارتی را برای حکمرانی خوب متاورس توصیه می‌کند و مطالعه می‌کند که چگونه می‌توان نوآوری و خلق ارزش را به نفع جامعه تقویت کرد. به روز رسانی‌ها در این زمینه به طور منظم در وب سایت مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود.