Gerdab.IR | گرداب

اجرایی شدن قانون مبارزه با اطلاعات گمراه‌کننده در اروپا

اجرایی شدن قانون مبارزه با اطلاعات گمراه‌کننده در اروپا
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

شرکت‌های بزرگ فناوری متعهد شده‌اند که برطبق قانون جدید اتحادیه اروپا به مقابله با اطلاعات گمراه‌کننده بپردازند.

به گزارش گرداب، کمیسیون اروپا دستورالعمل به‌روزشده‌ای دررابطه با اقدام علیه اطلاعات گمراه‌کننده ارائه کرده است که در آن به مسائلی مانند جنگ اوکراین و بحران کووید-۱۹ پرداخته است.

۳۴ نهاد از جمله شرکت‌های بزرگ فناوری مثل متا، گوگل و مایکروسافت به اجرای این قانون متعهد شده‌اند. این مقررات جدید به دنبال پوشاندن نقاط ضعف قانون پیشین است که در سال ۲۰۱۸ وضع شده بود و حال ۱۲۸ اقدام عملی تعبیه شده است.

با به‌روزشدن دستورالعمل‌ها هدف این است که مشوق‌های اقتصادی برای گسترش اطلاعات گمراه‌کننده قطع شود و رفتار‌های آسیب‌زای بیشتری در شبکه‌های اجتماعی پوشش داده شود و از شفافیت تبلیغات سیاسی اطمینان حاصل شود.

ورا ژوروا، قائم مقام نهاد ارزش‌ها و شفافیت کمیسیون اروپا در این رابطه می‌گوید:

«دستورالعمل جدید مبارزه با اطلاعات گمراه‌کننده در زمانی که روسیه از این روش به عنوان شیوه تهاجمی خود علیه اوکراین استفاده می‌کند، انجام شده است».

کشور‌های اروپایی و روسیه یکدیگر را به رواج اطلاعات کاذب درباره همدیگر متهم می‌کنند. تمام امضاکنندگان این قانون باید در بازه زمانی ۶ ماهه تمام پیش‌نیاز‌های لازم را انجام دهند و در سال ۲۰۲۳ به این کمیسیون گزارش دهند.

تیری برتون، کمیسیونر بازار‌های داخلی کمیسیون اروپا می‌گوید: «اطلاعات گمراه‌کننده نوعی تجاوز نظامی در فضای دیجیتالی است که تاثیری ظریف بر زندگی روزمره ما می‌گذارد. پلتفرم‌های آنلاین باید با قدرت عمل کنند؛ به خصوص در مسئله منبع درآمدها. گسترش اطلاعات گمراه‌کننده نباید باعث درآمدزایی حتی یک یورویی برای کسی شود».

اطلاعات گمراه‌کننده تعاریف مختلفی دارد و کشور‌های مختلف هرکدام بر اساس سیاست‌های خود اطلاعاتی را واقعی و اطلاعاتی را گمراه‌کننده می‌خوانند.

منبع: سایبر نیوز