Gerdab.IR | گرداب

ارز دیجیتال بانک مرکزی هسته سیستم پولی آینده است

ارز دیجیتال بانک مرکزی هسته سیستم پولی آینده است
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی «بی‌آی‌اس» اعلام کرده است که تحولات اخیر در بازار رمزارز‌ها نشان می‌دهد که خطرات طولانی مدت ارز‌های دیجیتالی غیرمتمرکز در حال تحقق است.

به گزارش گرداب، به گفته بانک تسویه حساب‌های بین المللی (BIS)، کریپتو امکانات فناوری امیدوارکننده‌ای را ارائه می‌دهد، اما نمی‌تواند اهداف سطح بالای یک سیستم پولی دیجیتال را برآورده کند.

به گفته این موسسه از آنجایی که انفجار استیبل کوین ترا و آشفتگی‌های اخیر بازار نوسانات ارز‌های دیجیتال را نشان داده است، ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC ها، راه حل پایدارتری برای سیستم پولی آینده ارائه می‌دهند.

بی‌آی‌اس، نهادی که مانند چتری بانک‌های مرکزی جهان را در برمی‌گیرد، در گزارش سالانه خود ضمن هشدار درباره این خطرات، خواستار تلاش بیشتر برای توسعه رمزارز‌های جذاب برای بانک‌های مرکزی شد.

موسسه BIS در گزارش سالانه خود گفت که خطرات امنیتی کریپتو، کارمزد‌های بالا و مسائل مقیاس پذیری، و همچنین "واسطه‌های غیرقابل تنظیم که خطرات مالی ایجاد می‌کنند" نگرانی‌های فزاینده‌ای در سیستم پولی امروزی هستند.

در این گزارش آمده است که جهان کریپتو فاقد یک لنگری است و سعی می‌کند آن را از طریق استیبل کوین‌ها تامین کند. این کاستی‌های ساختاری بعید است که به تنهایی قابل اصلاح باشند. این امر به دلیل این است که آن‌ها منعکس کننده محدودیت‌های ذاتی یک سیستم غیرمتمرکز و ساخته شده بر روی بلاک چین‌های بدون مجوز هستند.

آگوستین کارستنز، مدیر کل بی‌آی‌اس می‌گوید: «بدون یک مرجع تحت حمایت دولت که بتواند از ذخایر ارزی که از طریق مالیات تأمین می‌شود، استفاده کند، هر شکلی از پول در نهایت فاقد اعتبار است».

کارستنز می‌گوید که اکنون شاهد تمام ضعف‌های رمزارز‌ها هستیم که در گذشته به آن‌ها اشاره شده بود.

کارشناسان تخمین می‌زنند که به دنبال افزایش مشکلات رمزارزها، ارزش کلی بازار ارز‌های دیجیتالی از ماه نوامبر گذشته حدود دو تریلیون دلار (دو هزار میلیارد) کاهش یافته است.

به گفته این بانکدار انتظار نمی‌رفت این بحران باعث ایجاد یک بحران سیستماتیک شود که مانند وام‌های بد، سقوط مالی جهانی را به دنبال داشت.

بی‌آی‌اس، در درازمدت نسبت به رمزارز‌ها بدبین است و در این گزارش سالانه چشم‌انداز خود را برای نظام پولی آینده را ترسیم می‌کند؛ نظامی که در آن بانک‌های مرکزی از مزایای فناوری بیت‌کوین و امثال آن برای ایجاد نسخه‌های دیجیتالی ارز‌های خود استفاده می‌کنند.