Gerdab.IR | گرداب

افزونه‌های گوگل کروم مشکل امنیتی دارد؛ امکان ردیابی و جمع‌آوری داده‌های کاربران

افزونه‌های گوگل کروم مشکل امنیتی دارد؛ امکان ردیابی و جمع‌آوری داده‌های کاربران
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱

افزونه‌های گوگل کروم می‌توانند فعالیت آنلاین کاربر را ردیابی کرده و بر اساس این داده‌ها تبلیغات شخصی‌شده به او ارائه کنند.

به گزارش گرداب، به تازگی گزارش جدیدی منتشر شده است که در آن افزونه‌های گوگل کروم به جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های کاربر بدون رضایت او متهم شده‌اند. افزونه‌ها داده‌هایی مانند برنامه‌های نصب‌شده، ویژگی‌های سخت‌افزاری و شرایط اجرایی سیستم عامل را جمع‌آوری می‌کند.

این افزونه‌ها تنها اطلاعات زیادی درباره کاربر و عادت‌های مرورگری او گردآوری نمی‌کند، بلکه همچنین فعالیت‌های روزمره او در فضای مجازی را ردیابی می‌کند و تبلیغات شخصی‌شده بر پایه این داده‌ها به نمایش می‌گذارد.

این گزارش که توسط توسعه‌دهنده‌ای به نام z۰cc منتشر شده است، باعث افزایش نگرانی‌های درباره جمع‌آوری داده‌ها توسط افزونه‌های گوگل کروم شده است. در این گزارش وب‌سایتی طراحی شده است که نام آن اثر انگشت افزونه‌ها است و می‌تواند با اسکن کردن تمام افزونه‌های نصب‌شده در مرورگر میزان ردیابی صورت‌گرفته توسط آن‌ها را ارزیابی کند.

این گزارش ویژگی‌های درونی مرورگر در افزونه‌های محبوبی مانند گرامرلی، ادوب اکروبات، کالرزیلا و راکوتن مشاهده شده است و این توسعه‌دهنده تاکید دارد که این افزونه‌ها از وب‌استور کروم بارگذاری و نصب شده‌اند و مشکلات امنیتی آن‌ها توسط کروم شناسایی نشده است.

منبع: سایبرنیوز