Gerdab.IR | گرداب

نشست شرکت‌های فناوری غربی برای وضع معیار‌های متاورس

نشست شرکت‌های فناوری غربی برای وضع معیار‌های متاورس
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱

متا، مایکروسافت و سایر شرکت‌های فناوری، کارگروهی تشکیل داده‌اند تا معیار‌هایی برای متاورس وضع کند و بر انطباق پروژه‌های آن‌ها با یکدیگر نظارت کند.

به گزارش گرداب، اغلب شرکت‌های فناوری در نشست استاندارد‌های متاورس حضور بهم رساندند و از شرکت‌های تولیدکننده چیپ‌ست تا شرکت‌های بازی‌سازی و همچنین نهاد‌های قانون‌گذاری وب مانند کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W۳C) در این اجلاس شرکت کردند.

تنها شرکت برجسته غایب در این نشست، شرکت اپل بوده است که انتظار می‌رود نقش مهمی در متاورس داشته باشد و در سال آینده قرار است هدست‌های واقعیت آمیخته (MR) خود را ارائه کند.

شرکت‌های بازی‌سازی مانند روبلوکس (Roblox) و نیانتیک (Niantic) و همچنین پلتفرم‌های متاورس مبتنی بر ارز دیجیتال مانند سندباکس (Sandbox) و دیسنترالند (Decentraland) نیز دراین نشست حضور نداشتند.

اپل هنوز به‌طور رسمی از برنامه‌های خود برای هدست واقعیت مجازی خود رونمایی نکرده است. مسئولان این شرکت در پاسخ خبرنگاران به عدم حضور در این نشست متاورس اظهار نظری نداشته‌اند. رونمایی از دستگاه واقعیت مجازی جدید، شرکت اپل را در ارتباط مستقیم با متا قرار می‌دهد. شرکت متا بخش زیادی از سرمایه‌های خود را بر پروژه متاورس متمرکز کرده است و سرمایه‌گذاری شدیدی در سخت‌افزار‌هایی انجام داده است که با جهان میان‌ارتباطی جهان مجازی و واقعی ارتباط دارد.

شرکت متا که به نام فیسبوک شناخته شده است، با تغییر نام خود به متا نشان داد که برنامه متاورس در صدر اهداف این شرکت قرار گرفته است و اعلام کرده که می‌خواهد هدست واقعیت آمیخته با نام «کامبریا» در انتهای سال منتشر کند.

اپل پیش از این شدیدا درگیر ساخت استاندارد‌های وب مانند HTML۵ بوده است. برای ایجاد محتوای سه‌بعدی در متاورس اپل با شرکت Pixar بر فرمت فایل «USDZ» همکاری داشته است و همچنین با شرکت اپل نیز همکاری کرده تا مطمئن شود این فرمت فایل مخصوص متاورس در برنامه‌های این شرکت خوانده شود.

نیل تراوت (Neil Trevett) مدیراجرایی شرکت ان‌ویدیا (Nvidia) که رئیس هیئت‌مدیره نشست استاندارد‌های متاورس است، در بیانیه‌ای به رویترز گفته که از هر شرکتی که بخواهد به این گروه بپیوندد، استقبال می‌کنند و شرکت‌های حوزه ارز دیجیتال نیز پذیرفته خواهند شد.

این انجمن قرار است ارتباط میان معیار‌های سازمان‌های مختلف و شرکت‌های گوناگون درباره تعامل‌پذیری در متاورس را امکان‌پذیر کند و به تسهیل ارتباط میان شرکت‌های مختلف کمک کند.

منبع: سایبرنیوز