Gerdab.IR | گرداب

ممنوعیت استفاده از گوگل آنالیتیکس در اروپا

ممنوعیت استفاده از گوگل آنالیتیکس در اروپا
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱

اتحادیه اروپا سال‌ها در تعقیب گوگل برای سوءاستفاده از قدرت انحصاری در بازار موتور‌های جست و جوی موبایل بود و اکنون دست روی سرویس گوگل آنالیتیکس گذاشته است.

به گزارش گرداب، با اقدام شمار رو به رشدی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در ممنوعیت استفاده از گوگل آنالیتیکس به دلیل نقض مقررات حفاظت از دیتای عمومی، این سرویس امکان ردیابی میلیون‌ها کاربر را از دست می‌دهد.

ایتالیا سومین و جدیدترین کشوری است که سرویس گوگل آنالیتیکس را ممنوع کرده است. این سرویس به مدیران وب سایت‌ها اجازه می‌دهد ترافیک سایت خود را بررسی و تحلیل کنند.

دولت ایتالیا با اعلام این تصمیم، تاکید کرده است مجموعه‌ای از اطلاعات شامل آدرس‌های آی پی از طریق کوکی‌ها جمع آوری و به آمریکا منتقل می‌شوند و ممکن است توسط اشخاص ثالث و دولت آنجا دیده شوند که خلاف مقررات حفاظت از دیتای عمومی اتحادیه اروپا است. سازمان رقابت ایتالیا به شرکت کافینا مدیا که فراهم کننده خدمات وب در این کشور است، ۹۰ روز فرصت داده است تا حساب خود را از گوگل آنالیتیکس منتقل کند.

سیمپل آنالیتیکس که رقیب گوگل آنالیتیکس است، اعلام کرد دو کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا اقدام مشابهی انجام داده‌اند. کمیسیون CNIL فرانسه در فوریه این ممنوعیت را به دلیل مشابه اعلام کرد. سازمان حفاظت از دیتای اتریش هم در ژانویه، این ممنوعیت را اعمال کرد.

درخواست تجدیدنظر و دفاع گوگل در واکنش به این مقررات، عموما رد شده است. این شرکت آمریکایی موفق نشده است ثابت کند اطلاعات کاربران اروپا پیش از انتقال به آمریکا، ناشناس سازی می‌شود. اگر گوگل کلید‌های رمزنگاری را در اختیار داشته باشد، رمزنگاری در این فرآیند اهمیت ندارد.

گوگل قرار است پلتفرم یونیورسال آنالیتیکس را که برای جمع آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان وب سایتها، به شدت به کوکی‌ها متکی است را تعطیل کند.

بر اساس گزارش وب سایت اندروید پلیس، گوگل آنالیتیکس ۴ که استفاده از کوکی‌ها را کمتر می‌کند، اما همچنان اطلاعات مشابه را با استفاده از روش‌های دیگر جمع آوری می‌کند، در حال حاضر قابل دسترس است، اما احتمالا مورد تایید اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرد. گوگل طی سال‌های اخیر تلاش کرده است ابزار‌های جدیدی را برای ردیابی وب طراحی کند که حریم خصوصی را رعایت می‌کنند.