Gerdab.IR | گرداب

طرح سناتور‌های آمریکایی برای بررسی جمع‌آوری داده‌های کاربران توسط اپل و گوگل

طرح سناتور‌های آمریکایی برای بررسی جمع‌آوری داده‌های کاربران توسط اپل و گوگل
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱

برخی سناتور‌های دموکرات ایالات متحده از کمیسیون تجارت فدرال (FTC) درخواست کرده‌اند تا تحقیقاتش در مورد اپل و گوگل را به دلیل جمع‌آوری و فروش اطلاعات شخصی کاربرانش آغاز کند.

به گزارش گرداب و به نقل از وال استریت ژورنال، قانونگذاران با ارسال نامه‌ای به «لینا خان»، رئیس FTC ادعا کرده‌اند که غول‌های فناوری با اقدامات ناعادلانه و فریبنده، داده‌های شخصی صد‌ها میلیون کاربر موبایل را جمع‌آوری و به فروش می‌رسانند. آن‌ها افزودند که این شرکت‌ها «با ایجاد شناسه‌های تبلیغاتی قابل ردیابی در سیستم‌های عامل موبایل خود، این اقدامات مضر را انجام می‌دهند.»

در سیستم‌های عامل iOS و اندروید، شناسه‌های قابل ردیابی وجود دارند که برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شوند. در حالی که این شناسه‌ها قرار است ناشناس باشند، سناتور‌ها ادعا کرده‌اند که غول‌های فناوری این اطلاعات که شامل نام مشتری، آدرس ایمیل و شماره تلفن می‌شود را به فروش می‌رسانند.

البته این نشریه در ادامه گزارش خود همچنین ادعا می‌کند که هر دو شرکت برای جمع‌آوری داده‌های کاربران، محدودیت‌هایی تعریف کرده‌اند. به عنوان مثال، اپل سال گذشته با انتشار به‌روزرسانی جدیدی برای iOS اقدامات سختگیرانه‌تری را در خصوص ردیابی برنامه‌ها اعمال کرده بود که آن‌ها را ملزم می‌کرد تا قبل از جمع‌آوری داده‌ها، از کاربران مجوز دریافت کنند.

واکنش گوگل به درخواست سناتور‌ها

گوگل نیز برای سخت‌تر کردن ردیابی کاربران در تمام برنامه‌ها، ویژگی‌های جدیدی را معرفی کرده بود و اخیرا ادعا کرد که ویژگی Privacy Sandbox را در اندروید «با هدف معرفی راه‌حل‌های تبلیغاتی جدید و خصوصی‌تر» اصلاح خواهد کرد. غول فناوری در این رابطه توضیح می‌دهد:

«گوگل هرگز داده‌های کاربران را نمی‌فروشد و گوگل پلی فروش آن‌ها را توسط توسعه‌دهندگان به شدت ممنوع کرده است. هر ادعایی مبنی بر اینکه برای تسهیل فروش داده‌ها، شناسه تبلیغاتی ایجاد شده، نادرست است.»

اپل هنوز نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

وال استریت ژورنال همچنین توضیح می‌دهد از زمانی که لینا خان ریاست کمیسیون تجارت فدرال را در دست گرفته، این آژانس به دنبال تقویت قوانینی بوده که بر نحوه جمع‌آوری داده‌های کاربران توسط کسب‌و‌کار‌های دیجیتال نظارت می‌کند.