Gerdab.IR | گرداب

فیروزآبادی: در آینده نزدیک با انفجار مشاغل در فضای مجازی روبرو هستیم / در کنار تهدیدات فضای مجازی، به فرصت‌ها هم توجه شود

فیروزآبادی: در آینده نزدیک با انفجار مشاغل در فضای مجازی روبرو هستیم / در کنار تهدیدات فضای مجازی، به فرصت‌ها هم توجه شود
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱

دبیر شورایعالی فضای مجازی کشور در اولین جلسه استانی این شورا در مازندران بر اهمیت نقش این شورا‌ها در توسعه فضای مجازی، استفاده از فرصت‌ها و ایجاد تحول اقتصادی در این فضا تاکید کرد.

به گزارش گرداب، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با حضور در شورای اداری و شورای فضای مجازی استان مازندران گفت: فضای مجازی ابعاد متعددی دارد و به عنوان پیشران سایر بخش‌های کشور، توسعه آن از ضروریات زندگی امروز در جهان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این که باید از فرصت‌های فضای مجازی استفاده کرده و از تهدید‌ها و آسیب‌های آن جلوگیری کرد، افزود: فضای مجازی برای مردم فرصت ساز بوده و فعالیت‌های بسیاری توسط آن‌ها در این فضا شکل گرفته، بنابراین دولت وظیفه دارد به مردم در این فضا کمک کند و اگر این فرصت برای شهروندان فراهم نشود، سکو‌های خارجی با ارزش ها، هنجار‌ها و قوانین خود مردم ایران را در خدمت خواهند گرفت.

ما در آمادگی الکترونیکی دولت الکترونیک متوقف شدیم

دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: دولت الکترونیک فقط مجازی کردن خدمات نیست و پس از آمادگی الکترونیکی نیاز به همه گیری آن است که ما در آمادگی الکترونیکی متوقف شده ایم، در حالی که مردم با استفاده از فضای مجازی همه گیری آن را از طریق سیستم‌های هوشمند در دسترس خود ایجاد کردند؛ بنابراین دولت باید متناسب با این تحولی که در جامعه اتفاق افتاده بستر لازم برای فعال سازی مردم در این فضا به غیر از حوزه‌های سرگرمی و خبری را ایجاد کند.

شعار تضعیف دولت در فضای مجازی صحیح نیست

فیروزآبادی با بیان این که شعار تضعیف دولت‌ها در فضای مجازی صحیح نیست، تاکید کرد: دولت در حقیقت خادم مردم است و فضای مجازی هم یک فضای اجتماعی است، بنابراین همه کاربران در این فضا می‌توانند تبدیل به فعال اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و صنفی شوند. از طرفی با توجه به ظهور پدیده‌هایی همچون توسعه رسانه‌های اجتماعی و تشکل‌های مردم نهاد در این فضا، باید نوع نگرش ما در دولت مطابق با مقتضیات این فضا اصلاح شود.

وی افزود: صاحبان سکوها، می‌توانند میلیون‌ها نفر را ساماندهی کنند و سبک زندگی کاربران خود را شکل دهند. به همین دلیل ما توصیه داریم تا آنجایی که ممکن است سکو‌ها و برنامه‌ها در داخل کشور طراحی شود، تا توان ملی ما در اختیار سکو‌های خارجی قرار نگیرد و نیاز‌های بانکی، آموزشی، رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی و حتی بیمه‌ای شهروندان روی سکو‌های خارجی تامین نشود.

دبیر شورایعالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه دولت به مثابه پلتفرم است، تصریح کرد: دولت باید شرایطی فراهم کند تا هر فردی که می‌خواهد فعالیتی در فضای مجازی داشته باشد بتواند از سکو‌های داخلی استفاده کند و این اقدام منشا اشتغال بسیار در کشور و رونق اقتصادی خواهد بود.

فیروزآبادی ادامه داد که متاسفانه نه تنها در برخی مواقع شاهد تسهیل فعالیت مردم در این فضا از سوی دولت‌ها نبودیم بلکه با نوعی انفعال روبرو هستیم و متولی مشخصی در بسیاری از حوزه‌هایی که در فضای واقعی قوانین و چارچوب‌های مشخص دارند نداریم.

بخش خصوصی توانمند در حوزه فضای مجازی نداریم

او با اشاره به اینکه در بسیاری از کشور‌ها بخش خصوصی به دنبال بهره مندی از فرصت هاست، گفت:، اما در ایران بخش خصوصی توانمند در این حوزه نداریم که این مهم باعث شده که در زمینه شکل گیری سکو‌ها ضعف داشته باشیم و بعضا با عدم وجود قانون و مقرره صحیح در این فضا روبرو باشیم که باید هر چه سریع‌تر در مسیر اصلاح آن و استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور گام برداشته شود.

وی با بیان این که فضای مجازی توسعه دهنده اقتصاد جهانی است، افزود: در حال حاضر ۲۴۰۰ هزار نفر در یک شبکه خارجی در داخل فعالیت دارند که اگر این فعالان در سکوی داخلی هدایت و حمایت شوند، بازار اقتصادی رونق خواهد یافت. این در حالی است که در شبکه‌های خارجی نظام پرداخت و احراز هویت وجود ندارد که در صورت فعال سازی سکو‌های داخلی و ایجاد این نظام‌ها روی آن‌ها ما شاهد افزایش بیشتر رونق اقتصاد کشور خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در آینده نزدیک با انفجار مشاغل در فضای مجازی روبرو هستیم و با اجرای پروژه‌هایی مثل اینترنت اشیا و با سرمایه گذاری‌هایی که در کشور‌های بزرگ همچون سرمایه گذاری هزار میلیارد دلاری در آمریکا برای صنعت نیمه هادی در حال انجام است، به زودی شاهد انفجار سخت افزاری در فضای مجازی نیز خواهیم بود. این فناوری‌ها برای بکارگیری در زندگی بشری نیاز به نرم افزار‌های کاربردی دارند که در هر کشور باید توسط مردم آن کشور بومی سازی شود و اگر در ساختار دولتی این اصلاحات انجام نشود، فقط مصرف کننده بوده و پیرو سبک زندگی غربی خواهیم شد.

در کنار تهدیدات فضای مجازی، به فرصت‌ها هم توجه شود

فیروزآبادی با اشاره به وجود آسیب‌های این فضا همچون اخبار جعلی و ایمن سازی، باید فرصت‌های آن نیز مورد توجه باشد، اظهار داشت: از جمله خصوصیات این فضا که در ایران فرصت ساز خواهد بود، نرم افزار، جوان پسندی و دانش بنیان بودن آن است. ما در عصر تاریخی در ایران قرار داریم که سرشار از جوانان تحصیل کرده و خلاق است که دولت باید به جای ایجاد موانع بر سر راه آن‌ها با تمام ارکان خود به فکر ایجاد فعالیت‌های سالم برای آن‌ها باشد، چراکه در غیر این صورت نظام سیلویی دولت به پایان راه خود نزدیک شده و وارد نظام شبکه‌ای می‌شود.

وی تاکید کرد: ایجاد اشتغال در این حوزه سرمایه گذاری بسیاری پایینی نیاز دارد و این به دلیل شرایط فعلی کشور که رشد دارایی و سرمایه در آن پایین است، بسیار حائز اهمیت است، چرا که علاوه بر این، بازگشت سرمایه در آن نیز بسیار سریع بوده و زیر یک سال اتفاق خواهد افتاد.