گوگل زیر ذره‌بین رگولاتورهای اروپا

گوگل زیر ذره‌بین رگولاتورهای اروپا
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱

رگولاتور‌های آنتی تراست اتحادیه اروپا گستره تحقیق شان درباره کسب و کار تبلیغات دیجیتال گوگل را وسیع‌تر کرده اند. آن‌ها تحقیق ناظر رقابت پرتغال درباره همین موضوع را نیز برعهده گرفته اند.

به گزارش گرداب به نقل از رویترز، رگولاتور‌های آنتی تراست اتحادیه اروپا گستره تحقیق شان درباره کسب و کار واحد تبلیغات دیجیتال گوگل را وسیع‌تر کرده است. در همین راستا آن‌ها تحقیق ناظر رقابت پرتغال درباره همین موضوع را نیز برعهده گرفته اند.

البته اتحادیه اروپا تحقیق خود را در ژوئن سال گذشته میلادی آغاز کرد، اما «اداره رقابت پرتغال» (AdC) در ماه می ۲۰۲۲ پس از ثبت شکایتی، تحقیق خود را آغاز کرد.

AdC اعلام کرد سازمان رقابت اتحادیه اروپا در ۲۷ جولای و با توجه به گستره و تاثیر موضوع مورد بررسی، تحقیق درباره گوگل را برعهده گرفته است.

به گفته ناظر رقابت پرتغال تحقیق مذکور روی بازار ناشران سرور‌های تبلیغاتی و همچنین بازار پلتفرم‌های بخش عرضه آگهی متمرکز بوده است. این حوزه‌ها به ناشران اجازه می‌دهد فضای مخصوص آگهی در وب سایت هایشان را مدیریت کنند و از طریق حراجی یا توافق با آگهی دهندگان، آن را بفروشند.

این سازمان دربیانیه‌ای نوشت: نشانه‌هایی حاکی از آن وجود دارد که گوگل از اطلاعاتی استفاده کرده که رقبایش در حراجی‌های آنلاین آگهی‌ها به آن‌ها دسترسی نداشته اند و به ترتیب نتیجه فرایند را به نفع خود تغییر داده است. همچنین احتمال دارد این شرکت علاوه بر رفتار‌های محدود کننده هنگام مذاکره با ناشران، توسعه فناوری‌های حراج رقابتی آگهی را نیز محدود کرده است.

در سال ۲۰۲۰ درآمد گوگل از بخش تبلیغات آنلاین به ۱۴۷ میلیارد دلار رسید که بیش از هر شرکت دیگری درجهان بود.