Gerdab.IR | گرداب

از گذرگاه عمومی خدمات دولت چه می‌دانید؟

از گذرگاه عمومی خدمات دولت چه می‌دانید؟
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱

گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار (PGSB) بستری برای ارائه خدمات سازمان‌های دولتی و بنگاه‌های بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است.

به گزارش گرداب، سال ۱۳۹۸ بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران به استناد مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه، گذرگاه عمومی خدمات دولت را راه‌اندازی کرد.

سازمان فناوری اطلاعات کشور در راستای برون سپاری و بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی پروژه PGSB را با مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح (PPP) و به شکل (BOT) اجرا کرده است.

طبق اعلام علیرضا گلی بوشهری - مدیر کل دفتر توسعه دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات- بعد از بررسی که انجام شد با توجه به نرخ تراکنش‌هایی که از طریق این مرکز ارائه می‌شد و ما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۹۴ میلیون تراکنش داشته‌ایم، سازمان به این نتیجه رسید که بهتر است از توان بخش خصوصی برای ارائه بهتر خدمات استفاده کند، به همین دلیل مزایده‌ای انجام شد و طی این مزایده دو شرکت به عنوان اپراتور‌های برگزیده که توان فنی و کیفی لازم برای این خدمت دارند انتخاب شدند.

بر این اساس، سازمان فناوری اطاعات ایران از طریق فراخوان و رقابت عمومی پروژه گذرگاه عمومی خدمات دولت را طی برنامه‌ای هفت ساله به بخش خصوصی واگذار کرد. در انتهای پروژه تمامی زیرساخت‌ها، دست آوردها، امتیازات و حقوق مادی و معنوی ناشی از اجرای این طرح به سازمان فناوری اطلاعات ایران منتقل خواهد شد.

در این پروژه دریافت خدمات و استعلامات مرکزملی تبادل اطلاعات از طریق ارائه تعدادی از رابط‌های برنامه نویسی (API) فراهم می‌شود. در همین رابطه محمد صبری - عضو هیات مدیره یکی از شرکت‌های مجری پروژه - اظهار کرد: هدف ما به عنوان اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت تسهیل در ارائه این (API)‌ها در کسب و کار‌ها البته با نگاه ویژه به حفظ امنیت سازمان‌های سرویس دهنده و گیرنده، حفظ حریم خصوصی کاربران و داده‌های حساس است.

اهداف اصلی در این پروزه تسهیل خدمات و سرویس‌های دولتی و عمومی به کسب و کار‌ها و شرکت‌ها اعلام شده است. همچنین در نظر است که سرویس‌های دولت در یک قالب یکپارچه به مردم ارائه شود و از طریق ایجاد بازارچه خدمات دولت الکترونیکی بتوان که این استفاده را گسترش داد.

بنا بر اعلام مسوولان پروژه، در شش ماه گذشته عمده تمرکز این شرکت بر طراحی، تدوین و نهایی سازی معماری مورد نیاز در این طرح (PGSB) بوده و به طبع تأمین زیرساخت‌ها و نیازمندی‌های سخت افزاری جهت نصب در دیتا سنتر سازمان فناوری اطلاعات است.

این پروژه که در سال ۱۳۹۸ با چهار دستگاه سرویس دهنده و ۶۸ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده شروع به کار کرد، اندکی بیش از یک و نیم میلیون تراکنش داشت، در سال ۱۳۹۹ با ۱۶ دستگاه سرویس دهنده و ۲۷۲ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده به تعداد چشم گیر ۱۹۳ میلیون تراکنش رسید.

از سوی دیگر، تعداد تراکنش‌های این گذرگاه در سال گذشته بالغ بر ۳۹۴ میلیون تراکنش اعلام شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این رقم از ۵۵۰ میلیون تراکنش گذر کند که این امر نشان روز افزون اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور به این خدمات و بازار رو به توسعه آن است.

لازم به ذکر است این پروژه اخیرا به مناسبت هفته دولت با حضور وزیر عیسی زارع پور- ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد خوانساری -معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و صادق عباسی شاهکوه-رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رسما افتتاح شد.

در همین رابطه محمد خوانساری بیان کرد که آغاز به کار اپراتور‌های خدمات رسان کسب و کار‌ها (PGSB) پروژه‌ای است که اکنون با توجه به اهمیت اشتغال زایی، لزوم افزایش کیفیت خدمات به مردم ارائه شده و در نهایت توسعه سهم اقتصاد دیجیتال در کشور مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

بر این اساس، دو شرکت نوآوران توسن و سیتاد از رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان اپراتور‌های خدمت رسان کسب و کار‌ها (PGSB) مجوز دریافت کردند. خدماتی مانند احراز هویت و احراز مالکیت در مواردی، چون خانه و خودرو، از جمله خدماتی هستند که لازم است در قالب خدمات ارزش افزوده به کسب و کار‌ها ارایه شود؛ بنابراین با توجه به این که دولت می‌بایست به جای خدمت‌رسانی مستقیم در نقش ناظر و تنظیم‌گر وارد کار شود، به دو شرکت خصوصی در قالب اپراتور خدمات‌رسان به کسب و کار‌ها در قالب بازارچه API مجوز اعطا شد تا بتوانند ضمن به کارگیری ابتکار و خلاقیت با ترکیب‌بندی خدمات جدید، طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانند.