Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ ۵ راه ایمن نگه داشتن اینستاگرام برای کودکان

پرونده/ ۵ راه ایمن نگه داشتن اینستاگرام برای کودکان
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱

شاید مهم‌ترین و حیاتی‌ترین کاری که برای ایمن نگه‌داشتن کودکان در فضای مجازی می‌توان انجام داد این است کودک بدون خانواده و به‌طور مستقل وارد شبکه‌های اجتماعی نشود. فضای مجازی مانند فضای واقعی است و همانطور که ورود کودک به خیابان‌های شلوغ می‌توانند خطرات زیادی برایش داشته باشد، رها کردن کودک در فضای مجازی نیز می‌توانند باعث چالش‌های عمده‌ای شود.

به گزارش گرداب، کودکان آسیب‌پذیرترین گروه سنی هستند که نیاز به حمایت و مراقبت دارند و به همین خاطر ضروری است که هنگام ورود کودک به فضا‌های اجتماعی والدین یا بزرگتر‌ها همراه او باشند و بر محتوایی که مشاهده می‌کند و فعالیت‌های او نظارت داشته باشد. اما اگر به هر دلیلی والدین نمی‌توانند همواره در کنار کودک باشند، توصیه می‌شود این اقدامات برای به دست آوردن ایمنی نسبی انجام گیرد. این اقدامات خطراتی که کودک با آن روبرو می‌شود را کم نمی‌کند، اما تا اندازه‌ای از آن‌ها می‌کاهد.

۱. تنظیم کردن محدودیت سنی

 

پرونده/ ۵ راه ایمن نگه داشتن اینستاگرام برای کودکان

 

امروزه میانگین سنی که بچه‌ها کاربر گوشی هوشمند می‌شوند، پایین‌تر از همیشه است. بر اساس گزارش سازمان غیرانتفاعی امریکایی رادیوی عمومی ملی (NPR)، میانگین سنی کاربری تلفن همراه در مورد کودکان ۱۱ سال است. به گفته‌ی این نشریه، از هر پنج کودک هشت ساله یک نفر صاحب یک دستگاه تلفن همراه است. به همین دلیل، والدین باید برای استفاده‌ی مناسب فرزندانشان از شبکه‌های اجتماعی محدودیت سنی تعیین کنند.
به گزارش سی‌ان‌ان، قانون حفظ حریم خصوصی آنلاین کودکان در سال ۲۰۱۲ تصویب شد. این اولین راهکار برای ایمن نگه‌داشتن کودکان زیر ۱۳ سال از ارزیابی‌شدن در اینترنت بود. به این ترتیب، منطقا بچه‌ها نباید حداقل قبل از ۱۳ سالگی حساب رسانه‌های اجتماعی داشته باشند.
چون اینستاگرام و برنامه‌های دیگر در فضای مجازی مطابق با سن کودکان کنترل نشده‌اند، بسیاری از افراد زیر ۱۳ سال کاربر این برنامه‌ها هستند و این یعنی والدین تصمیم گرفته‌اند اجازه‌ی استفاده از اینستاگرام را به کودکانشان بدهند. البته آن‌ها این حق را دارند، اما این وظیفه را نیز دارند که از تناسب محتوا با سن کودکان اطمینان حاصل کنند.
پس به ناچار این والدین هستند که وظیفه دارند در مورد استفاده‌ی فرزندشان از اینستاگرام تصمیم بگیرند. همچنین تعیین محدودیت‌های سنی مناسب راه بسیار مهمی برای ایمن نگه داشتن کودکان در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است.

۲. استفاده از تنظیمات حریم خصوصی



پرونده/ ۵ راه ایمن نگه داشتن اینستاگرام برای کودکان

برای کاربران سنین پائین در اینستاگرام، دست‌کم راهی آسان برای دور نگه داشتن رصد افراد ناشناس به صفحه‌شان وجود دارد و آن استفاده از تنظیمات حریم خصوصی است. با انجام این کار، اولین راهکار سریع و آسان ایجاد می‌شود تا اطمینان حاصل شود تنها کسی که بچه او را می‌شناسد، صفحه‌ی او را دنبال کند.
در ماه جولای اینستاگرام اعلام کرد که برای کاربران زیر ۱۶ سال، تنظیمات روی حساب صفحه به طور خودکار روی حالت خصوصی تنظیم می‌شود. به این ترتیب، به صورت پیشفرض حساب کودکان طوری تنظیم می‌شود که افراد ناشناس نتوانند به محتوای حساب آن‌ها دسترسی داشته باشند. این کار که در نتیجه‌ی فشار قانون‌گذاران انجام شد، یک گام کوچک برای حفظ امنیت کودکان در اینستاگرام است.

۳. خاموش کردن تنظیمات آدرس

هنگام ارسال یک عکس در اینستاگرام، این امکان وجود دارد که مکان گرفته شدن عکس درج شود و برای همه قابل رویت باشد. برای جلوگیری از این موضوع و افزایش امنیت در اینستاگرام، تنظیمات مکان باید خاموش شود.
این که بچه‌ها باید نسبت به تمام دنبال‌کنندگان خود شناخت داشته باشند، بدان معنا نیست که با دیگرانی که در یک تصویر با آن‌ها برچسب (tag) خورده‌اند، دنبال‌کنندگان یا دوستانی مشترک دارند. به این ترتیب، باید به بچه‌ها آموزش داده شود که هرگز مکان خود را در عکس‌های اینستاگرام خود قرار ندهند. این کار بیشتر برای جلوگیری از رصد افراد غریبه است که پاتوق‌های محلی بچه‌ها را شناسایی کنند.

۴. نظارت، مشارکت، نظارت


پرونده/ ۵ راه ایمن نگه داشتن اینستاگرام برای کودکان

 

دانستن آنچه در صفحه اصلی فعالیت اینستاگرام (feed یا در اینجا Home) کودک می‌گذرد، یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که والدین می‌توانند برای حفظ امنیت فرزندانشان انجام دهند. پس به همین دلیل، اگر بچه‌ها نمی‌گذارند والدینشان در اینستاگرام آن‌ها را دنبال کنند یا اجازه نمی‌دهند والدینشان آنچه را که در فید آن‌ها منتشر می‌شود ببینند، می‌توان محدودیتی برای بچه اعمال کرد که نیازی به داشتن اینستاگرام نیست!
باید هوشیار بود که اگر والدین صفحه‌ی اینستاگرام فرزندشان را زیر نظر دارند، به این معنی نیست که هیچ صفحه‌ی دیگری برای کودکشان وجود ندارد.
طبق یک گزارش، بسیاری از کودکانی که صفحه‌ی اینستاگرام دارند، یک فینستا (Finsta) یا صفحه‌ی جعلی اینستاگرام نیز دارند. آن‌ها این حساب‌های جعلی را عموما برای داشتن عکس‌های «واقعی» بیشتر از خودشان یا دیگران و داشتن دنبال‌کنندگان اختصاصی‌تر ایجاد می‌کنند و والدین باید دقت کنند تا این صفحات را نیز زیر نظر داشته باشند.

۵. فضای باز و اعتمادسازی در ارتباط

پرونده/ ۵ راه ایمن نگه داشتن اینستاگرام برای کودکان

 

فضای باز و اعتمادسازی ارتباط کلیدی برای ایمن نگه داشتن کودکان در هنگام حضور در اینستاگرام است؛ چرا که وقتی بچه‌ها احساس کنند می‌توانند با والدینشان صحبت کنند، چیز‌های بیشتری به اشتراک خواهند گذاشت؛ و هر چه مسائل بیشتر به اشتراک گذاشته شود، والدین بیشتر در جریان اتفاقاتی که در زندگی روزمره‌ی فرزندانشان می‌افتد قرار می‌گیرند.

به گفته‌ی آسوشیتدپرس، یکی از راه‌های اعتمادسازی این است که والدین از طریق صفحه‌ی اصلی اینستاگرام یا سایر شبکه‌ها در رابطه با تصاویر یا پست‌هایی که از کودکشان می‌بینند، با او تعامل کنند.
آن‌ها همچنین باید خود را برای پیشامد‌های بالقوه‌ای که ممکن است از طریق تعامل کودکان با دوستانشان رخ بدهد، آماده کنند. طرفین می‌خواهند عکس‌ها یا محتوای مشابه مورد علاقه‌شان را به اشتراک بگذارند، و به یکدیگر توجه کنند. اگر چیزی باعث ناراحتی بچه‌ها می‌شود، والدین باید بدانند که چگونه به آن مسئله پاسخ درست دهند.

هرچه والدین و کودکان درباره‌ی آگاهی از دام‌های احتمالی موجود در اینستاگرام بیشتر صحبت کنند، کودکان بهتر از آن‌ها دوری می‌کنند. از تمام آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که رسانه‌های اجتماعی برای کودکان فواید و خطراتی به همراه دارند. به راحتی و با مدیریت و نظارت درست والدین، کودکان می‌توانند به جای قرار گرفتن در موقعیت‌های بالقوه ناامن، از اینستاگرام برای ساختن ارتباطات سالم با دوستان و کسانی که علایق مشترک دارند، استفاده کنند.

________________________

منابع:
NPR, CNN, Instagram, BloggingdotCom, Protect Young Eyes, Associated Press