Gerdab.IR | گرداب

دهقانی: توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی اولویت دارد

دهقانی: توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی اولویت دارد
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتقای کیفیت صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی را ضروری دانست و گفت: ضعف‌های صندوق‌های موجود باید برطرف و در کنار تقویت آنها، فعالیت صندوق‌های بی‌اثر و غیرفعال متوقف شود تا زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران جدید و فعال فراهم شود.

به گزارش گرداب از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی در پنجمین جلسه کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان افزود: مسایل صندوق‌های پژوهش و فناوری مسایلی نیست که بتوان برای آن قید و محدودیت تعیین کرد.

وی یادآور شد: بر همین اساس توسعه صندوق‌ها نباید متوقف شود، باید با ارتقای جایگاه نظارتی و راهبری کارگروه دائمی و دبیرخانه تخصصی صندوق مستقر در صندوق نوآوری بر افزایش کیفیت آن‌ها تمرکز کنیم.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: نیاز است ضعف‌های صندوق‌های موجود تا حد ممکن برطرف شود. باید در کنار تقویت این صندوق‌ها، فعالیت صندوق‌های بی‌اثر و غیرفعال را متوقف کرد تا سرمایه کشور به هدر نرود و زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران جدید و فعال فراهم شود.

دهقانی فیروزآبادی همچنین گفت: نکته اساسی این است که در تمامی این اقدامات، قوانین و مقررات باید معیار عمل باشد و اقدامی برخلاف قوانین و مطابق با سلیقه‌ها و روابط انجام نشود.

در ابتدای این جلسه با توجه به مصوبات جلسات قبل، درباره دستورالعمل‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در زمینه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه (بند «ب» ماده ۱۱ قانون)، سرمایه‌گذاری مشترک بانک‌ها و صندوق نوآوری و شکوفایی (بند «الف» ماده ۱۸ قانون)، منع رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی (بند «پ» ماده ۱۰ قانون) و تشخیص مصادیق سرمایه‌گذاری در قانون (بند «ت» ماده ۱۱ و بند «الف» ماده ۱۸ قانون) بحث و بررسی لازم انجام شد و دستورالعمل‌های ارائه شده با اعمال نظرات اعضای کارگروه به تصویب رسید.

در این نشست همچنین تاکید شد که با توجه به ظرفیت‌های گسترده ایجاد شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای ایفای نقش صندوق‌های پژوهش و فناوری باید سیاست‌های پیشنهادی صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه توأمان کمی و کیفی صندوق‌های پژوهش و فناوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران عرصه تأمین مالی در فعالیت‌های دانش‌بنیان مورد بررسی قرار گیرد.

در این راستا، مقرر شد جهت‌دهی به افزایش سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری و نیز ایجاد سازوکاری برای نظارت و راهبری اثربخش‌تر صندوق‌ها در دستورکار صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گیرد.