Gerdab.IR | گرداب

آیین نامه حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی رونمایی شد + فایل

آیین نامه حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی رونمایی شد + فایل
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱

برای اولین بار درکشور گام بلند دولت برای حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی با ۳۰ نوع حمایت رونق‌دهنده و تحول‌آفرین زیست‌بوم کسب و کار‌های اینترنتی برداشته شد.

به گزارش گرداب، روز گذشته «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و «احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصاد و دارایی، طرح حمایت از کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال کشور که در ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، برای حمایت از کسب و کار‌های فضای مجازی تدوین و به تصویب رسیده بود، را رونمایی کردند.

این طرح به منظور حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی که در سکو‌های داخلی اقدام به فعالیت می‌کنند بعد از برگزاری جلسات فشرده‌ی بررسی و هماهنگی میان نهاد‌های اجرایی، چون وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، وزارت ارشاد، سازمان برنامه و بودجه، صداوسیما و بانک مرکزی و در نهایت تصویب در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، رونمایی شد.

در همین راستا «محمداحسان خرامید»، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توییت‌های متعددی به توضیح این طرح جدید پرداخت و نوشت:

برای اولین بار درکشور گام بلند دولت برای حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی با ۳۰ نوع حمایت رونق‌دهنده و تحول‌آفرین زیست‌بوم کسب و کار‌های اینترنتی برداشته شد. آیین نامه‌ای با ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت معرفی شده. این طرح با همکاری وزارت‌خانه‌های مختلف و دستگاه‌های گوناگون در صدد تکمیل زیست بوم کسب و کار‌های اینترنتی است. وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، صدا و سیما، وزارت ارشاد و سازمان برنامه و بودجه برخی از دستگاه‌های دخیل در این طرح بوده‌اند که به کمک فعالان این حوزه آمده‌اند.

در این طرح با حمایت قانونی می‌توان از درگاه‌های پرداخت در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد و همزمان معافیت مالیاتی نیز به همراه داشت. این تنها بخشی از امکانات پرداختی است که دولت در اختیار کسب و کار‌ها قرار می‌دهد تا با تسهیل فرآیند خرید و فروش بازار خود را قابل اعتماد و گسترده کنند.

تبلیغات و رسانه‌ای کردن کسب و کار‌ها که اغلب کسب و کار‌های متوسط و حتی کسب و کار‌های قوی امکان استفاده کافی از آن‌ها را ندارند، توسط صدا و سیما که گاهی ارزش بسیار بالای ریالی دارد، در اختیار فعالان کسب و کار اینترنتی قرار می‌گیرد. ارائه تخفیف در خدمات پستی در این طرح دیده شده است و هم‌چنین معافیت مالیاتی دومیلیارد تومانی و ارائه زیرساخت برای راه‌اندازی و بسط کسب و کار که همه و همه برای افرادی که در این حوزه فعال هستند بسیار امکانات حائز اهمیتی است، تدارک دیده شده است.

تسهیلات بانکی و اعتباربخشی عمومی و رسمی از دیگر ابداعاتی است که می‌توان آن را یکی از تصمیم‌های مثبت و مؤثر در جهت اینترنتی شدن کسب و کار‌های مختلف دانست وثیقه شدن صفحه کسب و کار در بانک و تسهیلات و اعتبارسنجی و اعطای تیک آبی معتبر در کشور به کسب و کار‌ها از مزایای ویژه طرح است.

کسب و کار‌های خانگی و ثبت محور، نیازی به اخذ مجوز ندارند و ثبت نام آن‌ها در پلتفرم به منزله ثبت در درگاه ملی مجوز‌ها است. این قسمت طرح قطعا یکی از بهترین اقدامات برای از بین بردن رانت‌ها و فرسایشی شدن کسب‌و کار در پیچ و خم دریافت مجوز است.

این طرح زیرساخت قدرت‌مندی است که برای ایجاد و بسط زیست بوم کسب و کار‌های مجازی طراحی شده است. بی‌شک دولت در ابتدای کار قرار داد، اما همین قلیل نیز می‌تواند پایه‌گذار تحولات نوینی در آِینده کشور باشد.

فایل آیین‌نامه را از اینجا دانلود کنید