Gerdab.IR | گرداب

فراموشی دیجیتال: آیا تلفن‌های همراه به حافظه شما آسیب‌ می‌زنند؟

فراموشی دیجیتال: آیا تلفن‌های همراه به حافظه شما آسیب‌ می‌زنند؟
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱

برطبق تحقیقات صورت‌گرفته رابطه‌ای معنادار میان استفاده بیش از حد از فناوری و ضعیف شدن قشر «کورتیکال مغز» وجود دارد.

به گزارش گرداب، تلفن‌های همراه هوشمند امروزه تمام زندگی ما را در خود جمع کرده است. همه جنبه‌های زندگی به این فناوری گره خورده، از خرید و برنامه‌های کاری گرفته تا مدیریت امور مالی. اما آیا ما از این طریق در جهانی با انباشت اطلاعات پرتاب نشده‌ایم؟ جهانی که آنقدر اطلاعات بر سر ما می‌ریزد که به ندرت فرصت می‌کنیم ذهن خود را خالی سازیم تا جا برای امور مهم‌تر باز شود.

در بین محققان این مسئله‌ای پذیرفته‌ شده است که ما تنها چیزهایی را به یاد می‌آوریم که به آنها توجه می‌کنیم. اما به دست آوردن این یادآوری در جهانی که حواس‌پرتی‌های مدام، تمرکز و یادآوری را دشوار می‌کند، با اختلال روبرو کرده است.

بسیاری از محققین معتقدند که فناوری با وجود این که قرار بود ما را فعال‌تر سازد و اوقات فراغت بیشتری به ما بدهد، در نهایت ما را به زامبی‌هایی تبدیل کرده است که فقط می‌خواهند در شبکه‌های اجتماعی وقت بگذارنند و از سوژه‌ای به سوژه‌ دیگر بپردازند. زامبی‌هایی که انگار از تاثیر دستگاه‌های موبایل بر ظرفیت‌های حافظه خود آگاه نیستند.

محققان آمریکا در مطالعه ABCD بر رفتار بیش از 10 هزار کودک نظارت می‌کنند تا تاثیر شبکه‌های اجتماعی و فناوری را بر مغز کودکان بررسی کنند. نتایج اولیه از طریق تست‌های MRI نشان می‌دهد که رابطه‌ای معنادار میان استفاده بیش از حد از فناوری و ضعیف شدن قشر کورتیکال مغز وجود دارد. هر چند که این مسئله برای افراد با سن بالا بسیار عادی است اما معمولا چیزی است که برای کودکان رخ نمی‌دهد و این در نهایت به بیماری‌هایی از جمله آلزایمر منجر می‌شود.

محققان علوم اعصاب اما بر سر این اختلاف نظر دارند که آیا استفاده بیش از حد از تلفن‌های هوشمند به حافظه ما آسیب می‌زند یا باعث زوال عقل می‌شود. اما به هرحال اغلب این دانشمندان معتقدند که برای داشتن حافظه‌ای خوب باید از آن استفاده کرد. اگر از حافظه خود استفاده نکنید، رو به زوال می‌رود. زوال حافظه از سوی دیگر باعث افزایش وابستگی افراد به تلفن‌های همراه می‌شود.