Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ زمین مجازی در متاورس چیست؟

پرونده/ زمین مجازی در متاورس چیست؟
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱

در دنیای واقعی خرید ملک و زمین همیشه جزو دارایی‌های مهم افراد جهت سرمایه‌گذاری بوده است، حالا خبر‌ها نشان می‌دهد که این امر به دنیای مجازی نیز سرایت کرده است.

به گزارش گرداب، این دنیای مجازی همان چیزی است که مارک زاکربرک با نام «متاورس» معرفی کرده. اما متاورس دقیقاً چیست که شامل زمین شود؟ زمین مجازی در متاورس چیست و خرید و فروش زمین‌های مجازی چه معنایی دارد؟ چرا سرمایه‌گذاران زمین مجازی می‌خرند؟ درحالیکه جهان مجازی متاورس هنوز کیلومتر‌ها با آنچه که زاکربرگ معرفی می‌کند، فاصله دارد و فعلاً تصویر خیلی ابتدایی از آن را در جهان بازی‌ها می‌بینیم، سرمایه‌داران از هول بی‌کلاه ماندن سرشان، برای خرید زمین در این جهان بی‌محدوده هجوم آورده‌اند.

با هجوم سرمایه‌گذاران به سمت دنیای مجازی، قیمت خرید زمین در متاورس، منعکس کننده قیمت املاک و مستغلات در دنیای واقعی است. درست مانند دنیای واقعی، سرمایه گذاران زمین دیجیتال، کسانی هستند که معتقدند ارزش اموالشان افزایش می‌یابد. در این مقاله به منطق تا حدی مبهم خرید زمین در متاورس می‌پردازیم.

نقشه مجازی متاورس

 

پرونده/ زمین مجازی در متاورس چیست؟

در واقع متاورس محیطی بین واقعیت فیزیکی و مجازی بوده که در آن مکان‌های جغرافیایی دنیای واقعی بر روی یک نقشه پارتیشن‌بندی شده با محیط‌های مجازی دیجیتال تولید شده توسط کاربر مطابقت دارند. بعلاوه، همانطور که می‌دانیم، این محیط‌ها قابلیت خرید و فروش دارند. در واقع پول واقعی توسط سرمایه‌گذاران برای خرید زمین در یک شهر جدید که فقط در واقعیت مجازی وجود دارد، خرج می‌شود.

به نظر کاملاً احمقانه می‌آید، ولی خرید زمین در این محیط‌ها برای بسیاری از افراد مهم است. خرید زمین مجازی چه سودی برای این افراد دارد؟ هدف اصلی زمین‌ها این است که به طراحان و توسعه دهندگان بازی اجازه دهد تا تجربیاتی را بر روی آن‌ها منتشر کنند که می‌تواند توسط گیمر‌ها بازی شود. از طرفی گیمر‌ها با بازی در این محیط می‌توانند کسب درآمد کنند. علاوه بر آن، ابزار‌های دیگر نیز در دسترس خواهند بود، مانند امکان اجاره زمین‌ها و سهام در زمین‌ها. افراد می‌توانند این زمین‌ها را به دیگران اجاره دهند و از این طریق درآمدی را برای خود داشته باشند درست مانند اجاره یک ملک در دنیای واقعی.


تنها راه کسب درآمد از دنیای متاورس خرید زمین نیست بلکه شما می‌توانید پس از خرید زمین در متاورس، زمین‌های مجازی خود را مورد استفاده قرار دهید و از آن‌ها درآمد کسب کنید. به عنوان مثال اگر صاحب یک زمین مجازی باشید، می‌توانید رویداد‌هایی مانند مهمانی شرکت‌های مختلف، کنسرت خوانندگان و… را میزبانی کنید و از شرکت‌کنندگان هزینه‌ای را برای ورود دریافت کنید. مانند اسنوپ داگ، رپر معروف آمریکایی که میزبان یک مهمانی انحصاری در پلتفرم The Sandbox بود.

شرکت کنندگان برای ورود به این رویداد نیاز به خرید یک NFT (توکن غیر مثلی) داشتند. در واقع این توکن به عنوان یک گواهی عمل می‌کرد و به آن‌ها امکان دسترسی به رویداد را می‌داد. به عنوان کاربرد دیگری که از زمین‌های مجازی می‌توانیم نام ببریم، اجاره دادن آن‌ها به گالری داران حوزه NFT و هنرمندان ارز‌های دیجیتال است که طبیعتا درآمدی را برای شما به وجود می‌آورد.

به این ترتیب زمانیکه دارایی‌ها ارزشمندتر شد، آن را می‌فروشند؛ یا تبدیل به توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات می‌شوند و زندگی شهری را با آپارتمان‌های مسکونی، هتل‌ها، تئاتر‌ها و موارد دیگر می‌سازند.

خرید و فروش زمین‌های دیجیتال

همانطور که سایت خبری NewsBTC گزارش داده، «بسیاری از شرکت‌های املاک متاورس مانند metaverse Property برای ایمن کردن زمین و املاک در فضای مجازی املاک راه اندازی شده اند».

در ۲۱ ژوئن، یک قطعه زمین مجازی در Decentraland به عنوان NFT، به قیمت ۱.۳ میلیون MANA، ارز دیجیتال بومی این پلتفرم، معادل ۹۱۳۲۲۸.۲۰ دلار در آن زمان فروخته شد.

شرکت سرمایه‌گذاری املاک دیجیتال Republic Realm، که سرمایه‌گذاران آن شامل Binance است، معادل حدود ۶۶۳۰۴ متر مربع مجازی (۱۶ هکتار) زمین دیجیتال خرید؛ یعنی وسیع‌ترین زمین دیجیتالی که تا به حال معامله شده است.

این زمین برای ساخت و توسعه ساختمان‌ها و مکان‌هایی استفاده می‌شود که مردم بتوانند در آن، یکدیگر را ملاقات کنند، در نمایشگاه ها، رویداد‌ها شرکت کنند و به طور کلی، در واقعیت مجازی به موازات زندگی واقعی، زندگی کنند.

 

پرونده/ زمین مجازی در متاورس چیست؟

از زمین‌‌های مجازی برای کسب درآمد و برگزاری کنسرت‌ها و فستیوال‌ها استفاده می‌شود

تقریباً در همان زمان، The Sandbox - یک بازی دیگر از نوع متاورس - دومین پلتفرم متاورس مبتنی بر بلاک چین بود که رکورد فروش دیگری از زمین‌های مجازی را به قیمت حدود ۶۵۰۰۰۰ دلار تضمین کرد.

روز سه شنبه (۲۳ نوامبر ۲۰۲۱) رویترز گزارش داد که گروه متاورس، زیرمجموعه Tokens.com، «در روز دوشنبه، یک بخش از املاک و مستغلات را به قیمت ۶۱۸,۰۰۰ MANA خریداری کرد که در آن زمان حدود ۲,۴۲۸,۷۴۰ دلار بود» و افزود: «زمین در «خیابان مد» (Fashion Street) است».

طبق نقشه Decentraland و گروه Tokens.com، از این زمین خریداری شده برای میزبانی رویداد‌های مد دیجیتال و فروش لباس مجازی برای آواتار‌ها استفاده می‌شود. Decentraland، یک متاورس، متشکل از بیش از ۹۰۰۰۰ قطعه از زمین‌های مجازی است که بر روی بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود. البته این بلاک‌چین، با ارز محلی شناخته شده به نام MANA – آلتکوین، مبادله می‌شود؛ چیزی که سرمایه گذاران را جذب می‌کند. با قیمت ۲.۴ میلیون دلار! این رقم بالاترین قیمتی است که تاکنون برای طراحی اجرایی در متاورس پرداخت شده است.

اولین شهر ساخته شده در Decentraland، از ۹۰۰۰۰ قطعه یا توکن غیرقابل تعویض (NFT) تشکیل شده است. ارزش دارایی و زمین‌های مجازی به مکان و اندازه آن بستگی دارد: هر چه زمین‌ها به مکان‌های دیدنی یا میدان‌ها نزدیک‌تر باشند، دارایی‌ها ارزشمندتر هستند - درست مانند دنیای واقعی.

مشخصات زمین مجازی

اکسی اینفینیتی یکی از اولین پروژه‌های ارائه‌دهنده زمین‌های مجازی بود. این پروتکل گیمینگ بلاک چینی، پیش از اینکه شرکت‌های بزرگ فناوری بخواهند وارد فضای متاورس شوند، آغازی برای گیم‌فای و البته متاورس بود.

در حال حاضر وقتی صحبت از اکوسیستم زمین‌های اکسی اینفینیتی به میان می‌آید، مسلماً جذابیت زیبایی‌شناختی این پلتفرم در حد بسیاری از پروژه‌های جدیدتر متاورس نیست. با این حال، به دلیل ارزش تاریخی آن به‌عنوان یکی از اولین پلتفرم‌های ارائه‌دهنده زمین‌های مجازی، می‌توان اکسی اینفینیتی را بین پنج پلتفرم برتر جای داد.

توکن‌های اکسی اینفینیتی به چهار گروه مختلف رایج (common)، نادر (rare)، فوق‌العاده (epic) و ماورایی (mystic) تقسیم می‌شوند. هر کدام از این مجموعه‌ها از نظر زیبایی‌شناسی، کاربرد‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

در حال حاضر، هفت نوع زمین مجازی در متاورس شامل ساوانا فارست (Savanna forest)، آرکتیک (Arctic)، میستیک جنسیس (Mystic Genesis) و لونار لندینگ (lunar landing) می‌شوند.


زمین در دیسنترالند به قطعاتی تقسیم می‌شود که با مختصات دکارتی مانند x و y مشخص می‌شوند و به لطف اثبات قرارداد مالکیت که برای هر زمین مبتنی بر NFT زمین بسته می‌شود، به‌طور دائم در مالکیت اعضای جامعه هستند.

قطعات زمین متاورس را می‌توان با استفاده از توکن بومی غیرمتمرکز مانا خریداری کرد که بلافاصله پس از تغییر نام فیس‌بوک، شاهد جهش صعودی حیرت‌انگیزی بود. برخی از قطعات زمین دیسنترالند را می‌توان در جوامع موضوعی به نام «مناطق» سازمان‌دهی کرد، که اساساً از قطعات زمین مجاور با منافع مشترک تشکیل شده‌اند.

هر واحد زمین ۳۳ فوت عرض و ۳۳ فوت طول (حدود یک کیلومتر مربع) با ارتفاع نامحدود دارد. قطعات زمین مجاور را می‌توان ادغام کرد تا قطعه جدیدی ایجاد شود. هنگامی که کاربری مالک یک قطعه زمین، یک منطقه یا یک ملک شد، می‌تواند به سازنده‌ای در دیسنترالند تبدیل شود و صحنه‌ها یا محیط‌های کاملاً سفارشی‌شده را به فضا‌های زمین خود اضافه کنند.

در حال حاضر، سندباکس از مجموع ۱۶۶,۴۶۴ قطعه زمین تشکیل شده است؛ طراحان بازی و کاربران پلتفرم می‌توانند از این زمین‌ها برای ایجاد تجربیات دیجیتالی مانند بازی‌ها یا ماکت‌های سه‌بعدی استفاده کنند یا حتی آن‌ها را با توکن‌های دارایی پر کنند تا ویژگی‌های متاورس خود را شخصی‌سازی و غنی‌سازی کنند.

زمین‌های متعدد را می‌توان به صورت زنجیره‌ای ترکیب کرد تا به‌صورت املاک ویژه‌ای شکل بگیرند. همچنین، می‌توان از آن‌ها برای ایجاد یک منطقه خاص سندباکس استفاده کرد. از این املاک و مناطق می‌توان برای میزبانی مهمانی‌های خصوصی، رویدادها، کنسرت‌ها، سمپوزیوم‌ها و موارد دیگر استفاده کرد.

از طریق یک نقشه مجازی که در وب‌سایت اصلی سندباکس یافت می‌شود، می‌توان به زمین‌های سندباکس دسترسی پیدا کرد. البته به روشی مشابه با بازار سنتی املاک و مستغلات، نزدیکی زمین به شرکای بزرگ، و سایر نهاد‌های معروف در متاورس، در وضعیت اقتصادی، بازدید از گیم‌پلی بازی و دیده‌شدن بازی‌های ساخته‌شده در آن زمین‌ها نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

زمین‌های دیجیتال در مقابل زمین‌های فیزیکی

 

پرونده/ زمین مجازی در متاورس چیست؟

بیش از 90000 قطعه از زمین‌های مجازی بر روی بلاک‌چین اتریوم وجود دارد

هنوز ابهامات زیادی برای درک کردن زمین‌های مجازی وجود دارند؛ اما این سیستم در حال شبیه‌سازی هر چه بیشتر جهان مجازی با جهان واقعی است. زمین‌های دیجیتال یا متاورس، دارایی‌های محدودی هستند، درست مانند زمین‌های فیزیکی. این زمین‌ها به عنوان NFT فروخته می‌شوند و بنابراین از نظر طراحی، کمیاب هستند. کمیاب بودن آن‌ها یکی از اولین مولفه‌هایی است که بر قیمت تاثیر می‌گذارد. مسئله‌ی دیگر سفته‌بازی است که مانند جهان واقعی بر قیمت املاک شما تاثیر می‌گذارد.

موقعیت مکانی، عامل دیگری در خرید زمین در متاورس است. مکان‌های مهم و برجسته در متاورس، مانند دنیای واقعی، ارزشمندتر هستند. محله‌های مجلل، پنت هاوس‌های مجلل، ویلا‌های گران قیمت - همگی اجزایی هستند که دنیای مجازی را پر می‌کنند؛ درست مثل دنیای واقعی!

زمین‌های متاورس درست مانند زمین‌های فیزیکی به دارایی‌های باارزش و تعیین‌کننده‌ی قدرت تبدیل می‌شوند و مردم می‌توانند با فروش آن ها، اجاره دادن یا ساخت و ساز روی آن ها، درآمد کسب کنند. زمین مجازی یا دیجیتال بر اساس منطق موجود درباره زمین‌های واقعی شبیه‌سازی شده‌اند.

تفاوت اصلی بین این دو، این است که کاربران اکنون می‌توانند از خانه‌هایشان بدون نیاز به هزینه‌های قانونی و بیمه‌ای یا مراحل اداری طولانی که برای خرید زمین در دنیای واقعی نیاز است و همچنین مالیات‌هایی که باید پرداخت شود، صاحب زمین دیجیتال شوند.

زمین‌هایی با موقعیت ممتاز که زودتر خریداری شده‌اند، احتمالاً بازدهی قابل توجهی خواهند داشت؛ به ویژه هنگام انتخاب منطقه‌ای برای ایجاد مشاغل پررونق. اگر محله‌ای، با برند‌های لوکس کامل شود، بنابر منطقی که در جهان واقعی حاکم است، صاحبان این زمین‌ها نیز روزی به سود‌های بزرگی دست خواهند یافت.


پرونده/ زمین مجازی در متاورس چیست؟

زمین مجازی یا دیجیتال صرفاً تصویری از زمین است

در یک متاورس غیرمتمرکز که بر روی یک بلاک چین ساخته شده است، هیچ مقام مرکزی وجود ندارد که هیچ قاعده یا محدودیتی را تحمیل کند – مالکان زمین، آزادند هر کاری که می‌خواهند با زمین‌های خود انجام دهند. تصمیمات آن‌ها و محتوای آپلود شده در پلتفرم، توسط هیچکس، نه توسعه‌دهندگان و نه دولت‌ها قابل حذف نیست. این جنبه برای سرمایه‌گذارانی که احساس می‌کنند در کل شرکت و فرآیند توسعه، بیشتر مشارکت دارند، بسیار سودمند است.

موارد استفاده از زمین مجازی در متاورس چیست؟

مالکان زمین به‌جز سفته‌بازی می‌توانند از فضای مجازی خود در موقعیت‌های مختلف استفاده کنند:

• تبلیغات: اگر زمین شما در یک منطقه محبوب واقع شده است و بازدیدکنندگان زیادی جذب می‌کند، می‌توانید برای ارائه فضای تبلیغاتی به کاربران دیگر هزینه دریافت کنید. دقیقاً مانند دنیای واقعی، در پلتفرم‌های مجازی هم می‌توانید با استفاده از تبلیغات به درآمد برسید. مثلاً به این ترتیب که روی ساختمان‌های خود تابلو‌های تبلیغاتی ایجاد کنید.

• معاشرت: شما می‌توانید میزبان رویدادهایی، مانند کنسرت‌ها، کنفرانس‌ها و جلسات اجتماعی در زمین دیجیتالی خود باشید.

• بازی: زمین مجازی شما ممکن است در یک بازی ویدیویی مبتنی بر NFT کاربرد داشته باشد. به‌عنوان مثال، زمین در بازی اکسی اینفینیتی می‌تواند منابع، توکن‌ها و موارد ضروری ساخت شخصیت‌های بیشتر را فراهم کند.

• ساخت و ساز: یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در متاورس این است که در زمین‌هایی که خریداری کرده‌اید، انواع ساختمان‌ها را بسازید. علاوه بر این، شما می‌توانید زمین سایر افراد را اجاره کرده و در آن‌ها ساخت‌وساز کنید.

• مشاور املاک: شما می‌توانید در بازی‌هایی مانند دیسنترالند و سندباکس که رونق زیادی دارند، به سایر افراد برای خرید یا فروش زمین کمک کنید. به این ترتیب که می‌توانید با دادن مشاوره در زمینه خرید زمین و املاک، سود خوبی برای کمیسیون هر معامله به دست آورید.

• کار: زمینی که با آواتار سه‌بعدی قابل‌کاوش است، می‌تواند به‌عنوان فضای اداری مجازی یا مکانی برای ارائه خدمات دیجیتال استفاده شود. به‌عنوان مثال، شرکت پی‌دابلیوسی هنگ‌کنگ (PwC Hong Kong) از زمینی مجازی در سندباکس برای خدمات مشاوره وب ۳.۰ خود استفاده خواهد کرد.

چرا افراد زمین مجازی می‌خرند؟

املاک دیجیتال، خود را به عنوان یک طبقه دارایی قانونی تثبیت کرده است. ارزش آن با نرخ تصاعدی در حال افزایش است و آن را به یک فرصت سرمایه‌گذاری چشمگیر تبدیل می‌کند. همانطور که گفتیم، درست مثل دنیای واقعی، قدرت افراد رابطه‌ی مستقیمی با املاک تحت تصرفشان دارد.

دلیل دیگری که افراد را به خرید زمین مجازی علاقه‌مند می‌کند، ترس از دست دادن و احساس بیمارگونه آن‌ها است از اینکه مبادا چیزی خارق‌العاده را از دست بدهند. احساس می‌کنند که ممکن است چیز بسیار خوبی که همه در حال استفاده از آن هستند را از دست دهند.

این امر، به انگیزه‌ای قوی تبدیل شده است تا آن‌ها هر چه سریع‌تر برای خرید مستغلات فیزیکی و حتی مجازی اقدام کنند. بسیاری از مردم خرید بیت کوین را در زمانی که بسیار ارزان بود از دست دادند و این تجربه آن‌ها را بر آن داشت تا به دنبال محصولات جایگزین مانند زمین مجازی باشند.

یکی دیگر از دلایلی که اغلب افراد خرید زمین‌ها مجازی را ترجیح می‌دهند، این است که هزینه آن برای ورود به این حوزه بسیار کمتر است سایر رشته‌هاست. همان طور که می‌دانید، قیمت زمین در سراسر جهان، چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی در حال افزایش یافتن است.

از طرفی زمین مجازی فرصت‌های جدیدی را برای کار‌هایی که می‌توان با زمین در درازمدت انجام داد، باز می‌کند، مانند ساخت گالری‌های هنری، انجام کمپین‌های تبلیغاتی، یا صرفاً اجاره دادن آن به دیگران برای ساخت و کسب درآمد از آن.

مشکلات زمین مجازی چیست؟

برخلاف سرمایه‌گذاری در بازار املاک دنیای واقعی، جایی که زمین فیزیکی شما واقعاً وجود دارد، اگر پلتفرمی که زمین را از آن خریده اید از کار بیفتد و آفلاین شود، زمین دیجیتال شما در متاورس دیگر وجود نخواهد داشت؛ بنابراین ریسک کلاهبرداری در متاورس بالا می‌رود و همیشه این خطر وجود دارد که متاورس از بین برود یا به صفر برسد. برای سرمایه گذاران موضوع مهم این است که چگونه ارزش و ریسک مربوط به این دارایی‌ها را که ساختگی هستند و آینده آن‌ها مشخص نیست تعیین کنند.
نکته دیگری که باید برای خرید زمین در متاورس در نظر داشته باشید، نوسانات بالای مرتبط با ارز‌های رمزپایه مورد استفاده برای معاملات در بازار املاک در متاورس است. از آنجایی که ارزش گذاری ارز دیجیتال پایدار و ثابت نیست، ارزش اموالی که در متاورس دارید نیز به همان نسبت در نوسان است.

در هفته‌های اخیر آگهی‌های زیادی در سایت دیوار یا حتی صفحات اینستاگرامی برای خرید و فروش زمین‌های متاورسی گذاشته شده است که تمام این آگهی‌ها دروغین و کلاهبرداری است. همانطور که گفته شد این زمین‌ها هر کدام یک NFT هستند که قابلیت بخش پذیری ندارند، پس خرید و فروش چند دانگ از یک زمین در هر یک از این دنیا‌های متاورسی در حال حاضر امکان پذیر نیست.

همچنین سرمایه گذاری در املاک دیجیتال یک طبقه، دارایی نسبتاً جدید است، در حال حاضر، هیچ فرمول آزمایش شده و واقعی برای ارزیابی املاک مجازی وجود ندارد. به این ترتیب جنبه‌های زیادی در آن وجود دارد که هنوز کشف نشده است؛ بنابراین خرید املاک در متاورس بسیار سوداگرانه و پر از ریسک‌های نامشخص و مبهم به نظر می‌رسد.

متاورس شبیه‌سازی‌ای به‌شدت متکی به برق و محاسبات کامپیوتری است، اما گاهی به‌راحتی این مسئله را فراموش می‌کنیم. استخراج بیت کوین تقریباً ۹۱ تراوات ساعت برق مصرف می‌کند که بیشتر از مصرف کل کشور فنلاند (جمعیت ۵.۵ میلیون نفر) است و تقریباً ۰.۵ درصد از برق مصرفی جهان را تشکیل می‌دهد. این مسئله به معنای آلودگی زیاد ناشی از ایجاد الکتریسیته، کربن بیشتر در جو و مشکلات دیگر است.

از طرفی بازار خرید و فروش املاک در متاورس برخلاف خبرسازی‌هایی که می‌شود و مبالغ هنگفتی که شرکت‌های بزرگ در بوق و کرنا می‌کنند، هنوز بازاری به شدت محدود است و ممکن است به همین شکل باقی بماند. طبق گزارش NonFungible تا ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱، در مجموع ۱۲۸,۹۰۲ مورد فروش در طول ۳۶۵ روز قبل برای اموال مجازی (از جمله آواتارها) در متاورس ثبت شد. در مقابل، شاید بد نباشد این مقایسه را هم در نظر بگیرید که طبق آمار انجمن ملی مشاورین املاک در ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۲۰، مجموع ۵.۶۴ میلیون خانه در این مدت فروخته شده است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، برای شما توضیح دادیم که زمین مجازی در متاورس چیست و انگیزه‌های سرمایه گذاران برای خرید زمین مجازی را بررسی کردیم. همان طور که پیش از این نیز گفتیم، متاورس یکی از پلتفرم‌های اصلی در دنیای مجازی است که بعد از تبدیل نام فیس‌بوک به متا، قدرت زیادی کسب کرده است.

جنون متاورس همچنان در دنیای دیجیتال ادامه دارد. برخی مدعی هستند که متاورس جهانی دموکراتیک برای ما به ارمغان خواهد آورد. درحالیکه بسیاری از جنبه‌های اجتماعی و ساختاری متاورس برای ما مبهم مانده، مشخص است که سازوکار‌های اجتماعی نشأت‌گرفته از سیستم مسکن و املاک فعلی در متاورس نیز اجرا خواهد شد و هر کس که املاک و سرمایه‌ی بیشتری داشته باشد، به دنبالش قدرت بیشتری نیز خواهد داشت.

به این ترتیب دموکراسی همچنان پول‌محور خواهد بود. همچنان محله‌های بالانشین و پایین‌نشین با امکانات و امنیت‌های متفاوت وجود خواهد داشت و گویا صرفاً لایه‌ای جدید بر لایه‌ی زندگی در جهان واقعی اضافه خواهد شد که باید برای زنده ماندن در آن هم تلاش کنیم.