Gerdab.IR | گرداب

برخورد دولت ترکیه با خبرنگار افشاکننده حمله هکری

برخورد دولت ترکیه با خبرنگار افشاکننده حمله هکری
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱

خبرنگار ترکیه‌ای که نشت داده‌ها از پرتال دولتی را افشا کرد، به دادگاه خواهد رفت.

به گزارش گرداب، مقامات ترکیه ابراهیم هاشکول‌اغلو خبرنگاری که نشت داده‌های پرتال دولتی را افشا کرد، به دادگاه کشاندند. مقامات به نظر می‌رسد که نمیخواهند خود مسئله نشت داده را بررسی کنند.

این خبرنگار در شبکه‌هایی اجتماعی اعلام کرده است که دادستان‌ها به دنبال حکم ۱۲ سال حبس برای او هستند. هاشکول‌اغلو یک خبرنگار مستقل است که پیش از این به‌طور مختصر در ماه آوریل گزارش داد و ثابت کرد که هکر‌ها اطلاعات حساس چهره‌ها برجسته‌ای را وب‌سایت‌های دولتی به سرقت بردند.

در ماه آوریل او گفت که گروهی از هکر‌ها دو ماه پیش با او تماس گرفتند و به او گفتند که اطلاعات شخصی را به دست آوردند. او سپس تصاویری ویرایش‌شده از کارت‌های هویتی چندین چهره سیاسی ترکیه منتشر کرد؛ از جمله این اشخاص رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور و هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعاتی این کشور بود.

اغلب اطلاعات بر روی این کارت‌های هویتی توسط این خبرنگار مخفی شده بود. با این حال وزارت امور داخلی این کشور و دفتر دادستان کل استانبول علیه این خبرنگار شکایت کردند و پرونده‌ای قضایی به راه انداختند و او در آن زمان دستگیر شد و مدتی بعد آزاد شد.

وکیل او می‌گوید که در آن زمان موکل او به اتهام دراختیار داشتن غیرقانونی اطلاعات شخصی دستگیر شد. «دلیل صوری بازداشت او این بود که او دادستان‌ها را باخبر نساخته بود». با این حال او می‌گوید این خبرنگار تنها زمانی این تصاویر لو رفته را منتشر کرد که پس از تماس با مقامات دولتی متوجه شد که آن‌ها هیچ اقدامی برای برخورد با این قضیه نکرده‌اند.

خبرنگاران متعددی در ترکیه در زندان هستند. اغلب رسانه‌های اصلی این کشور توسط افرادی نزدیک به دولت اردوغان اداره می‌شوند.

دولت ترکیه اتهامات نقض حقوق بشر را رد می‌کنند؛ با این حال نهاد‌های غربی از جمله مرکز استکهلم برای آزادی معتقدند این کشور پس از کودتای ناموفق در سال ۲۰۱۶ در حال سرکوب آزادی بیان است.