Gerdab.IR | گرداب

نحوه‌ی پنهان کردن هویت خود در فضای آنلاین

نحوه‌ی پنهان کردن هویت خود در فضای آنلاین
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱

ابزار‌هایی برای حذف و پنهان کردن رد پای دیجیتالی وجود دارد.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، ترجمه هایی در این زمنیه منتشر می‌کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، اکنون مرز بسیار باریکی بین هویت فیزیکی و دیجیتالی ما وجود دارد. هنگامی که برای یک شغل جدید درخواست می‌دهید، بسیاری از کارفرمایان حضور شما در رسانه‌های اجتماعی را ارزیابی می‌کنند تا مطمئن شوند که آیا شما کاندید مناسبی هستید یا خیر. تبلیغ‌کنندگانْ نیز اطلاعات عمومی در دسترس شما، نمایه‌های عمومی و سوابق جستجوی شما را برای بازاریابی هدفمند مورد بررسی قرار می‌دهند.

یک توییت اشتباه در سال‌ها پیش یا یک عکس نامناسب در فیسبوک می‌تواند آینده‌ی شغلی شما را از بین ببرد یا شغل موجود را خراب کند. جستجو‌های شما در گوگل می‌تواند استخدام شدن را دشوارتر کند و اتهامات مربوط به رفتار مجرمانه که به صورت آنلاین منتشر می‌شود، می‌تواند باعث بدبختی شود و بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد.

این ایده نیز وجود دارد که وقتی چیزی آنلاین است، جاودانه، تغییر ناپذیر و تقریبا غیر ممکن است که بتوان آن را مهار کرد. شما نباید چیزی را که نمی‌خواهید مادربزرگتان ببیند در فضای آنلاین قرار دهید، اگرچه گاهی اوقات شما کنترلی بر آنچه منتشر می‌شود ندارید. سوء استفاده، تعقیب و قلدری نیز ممکن است به عنوان دلایلی برای پاک کردن ردپای دیجیتال ما و در دست گرفتن کنترل دستگاه‌های ما باشد. انگیزه‌ی شما هر کدام از دلایل فوق که باشد، اگر می‌خواهید کنترل حریم خصوصی و داده‌های آنلاین خود را در دست بگیرید، در اینجا چند نکته برای شروع کار آورده شده است.

گوگل و سایر موتور‌های جستجو:
موتور جستجوی گوگل، در میان سایر موارد، یک شمشیر دولبه است: این موتور پیوند‌ها و آدرس‌های وبسایت را در پاسخ به پرسش‌های جستجو در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما اگر کنترل‌های مناسبی وجود نداشته باشد، سؤالات جستجوی شما می‌توانند برای اهداف بازاریابی فهرست‌بندی شوند. این جستجوی موتور‌ها همچنین می‌تواند برای کشف دقیق اطلاعاتی که در مورد شما در مالکیت عمومی است، استفاده شود. هنگامی که بدانید چه چیزی آنلاین است، می‌توانید شروع به حل مشکل کنید. یک جستجوی سریع برای نام کامل خود انجام دهید و دامنه‌های وبسایتی که شما را پرچم‌گذاری می‌کنند، پیوند‌های حساب رسانه‌های اجتماعی، ویدیو‌های YouTube و هر چیز دیگری را که مورد علاقه شماست، یادداشت کنید. نکته‌ی سریع: برای جلوگیری از ردیابی سؤالات جستجوی خود، به داک داک گو (DuckDuckGo) بروید.

حق فراموش شدن
در اتحادیه‌ی اروپا، شهروندان می‌توانند درخواست حذف اطلاعات از نتایج جستجوی گوگل را داشته باشند. پس از پر کردن این فرم، درخواست‌ها به وسیله‌ی کارمندان گوگل به صورت موردی بررسی می‌شود. شما باید آدرس‌های اینترنتی خاصی را که می‌خواهید از فهرست حذف شوند و هرگونه درخواست جستجوی مرتبط با این آدرس‌ها را ارائه دهید و باید توضیح دهید که چرا غول فناوری باید با درخواست شما موافقت کند.

گوگل می‌گوید: «به طور کلی، بازبینی‌کننده بررسی می‌کند که آیا و چگونه اطلاعات ممکن است به نفع عموم باشد و این موضوع را در برابر حقوق شما تحت قانون حفاظت از داده‌های قابل اجرا ارزیابی می‌کند». چندین دلیل وجود دارد که چرا اطلاعات ممکن است به نفع عموم باشد. به عنوان بخشی از تمرین تعادل، گوگل به تعدادی از منابع مختلف مانند دستورالعمل‌های تدوین شده توسط قانون‌گذاران حفاظت از داده‌های اروپایی نگاه می‌کند.

ممکن است گوگل هر درخواستی را برای حذف پیوند‌های مربوط به شما نپذیرد. دلایل ارائه شده برای امتناع عبارتند از دلایل فنی، آدرس‌های تکراری، اطلاعاتی که «به شدت در جهت منافع عمومی» تلقی می‌شوند و این که آیا محتوای یک صفحه وب به زندگی حرفه‌ای، محکومیت‌های گذشته، موقعیت‌های کاری یا محتوای خودنویس مربوط می‌شود یا خیر. در زمان نگارش این مقاله، گوگل در مجموع ۱.۲۹ میلیون درخواست حذف از فهرست و کمی بیش از ۵ میلیون درخواست حذف ادرس اینترنتی را دریافت کرده است.

آیا من تحت فشار قرار گرفته‌ام؟

شما نمی‌توانید ردپای دیجیتالی خود را بدون دانستن اینکه کجا و چه اطلاعاتی در مورد شما ذخیره می‌شود و چه چیزی به صورت آنلاین به بیرون درز کرده است، کنترل کنید. سرویس Have I Been Pwned به وسیله‌ی تروی هانت (Troy Hunt) کارشناس امنیت سایبری، اجرا می‌شود و می‌تواند ابزار مفیدی برای کشف این باشد که آیا هر گونه اطلاعات حساب متعلق به شما به خطر افتاده یا در لو رفتن داده‌ها گنجانده شده است. اگر متوجه شدید که آدرس ایمیل یا شماره تلفن شما "pwned" شده است، بررسی کنید که در چه مواردی اطلاعات شما لو رفته است و مطمئن شوید که رمز عبور آسیب‌پذیر را در اسرع وقت تغییر دهید. شما نمی‌توانید کار زیادی در مورد لو رفتن داده‌ها انجام دهید، اما این می‌تواند به عنوان یادآوری محل افتتاح حساب‌های آنلاین شما نیز باشد و دیگر در آنجا حسابی باز نکنید.

نحوه‌ی پنهان کردن هویت خود در فضای آنلاین

حساب‌های گوگل

حتما از صفحه حساب گوگل خود بازدید کنید. آنجا تنظیمات متعددی وجود دارد که می‌تواند حریم خصوصی شما را تقویت کند، جمع‌آوری داده‌ها را کاهش دهد یا شما را به طور کلی از اکوسیستم حذف کند.
· بررسی حریم خصوصی: بررسی حریم خصوصی گوگل به شما این امکان را می‌دهد که به گوگل بگویید از ذخیره عبارت‌های جستجو و سابقه‌ی موقعیت مکانی شما جلوگیری کند. می‌توانید انتخاب کنید که گوگل از ذخیره‌ی فعالیت‌های وب و برنامه، سابقه‌ی مرورگر کروم، گزارش‌های یوتیوب، صدا و سایر داده‌ها جلوگیری کند. گوگل همچنین یک تابع حذف خودکار برای داده‌های ذخیره شده معرفی کرده است. در این بخش می‌توانید انتخاب کنید که آیا گوگل از اطلاعات شما برای تبلیغات اختصاصی استفاده کند یا خیر.

نحوه‌ی پنهان کردن هویت خود در فضای آنلاین

بررسی امنیتی: بررسی امنیتی گوگل می‌تواند برای نشان دادن این که کدام دستگاه‌ها از جمله لپ‌تاپ، رایانه‌های شخصی و گوشی‌ها به حساب شما دسترسی دارند، استفاده شود. همچنین می‌توانید فهرستی از برنامه‌های شخص ثالثی را که مجوز دسترسی به حساب شما را دریافت کرده‌اند، بیابید. در صورت لزوم مجوز‌ها را لغو کنید.

 حذف کردن من: در قسمت تنظیمات حساب کاربری، سرویس حذف گوگل می‌تواند برای حذف موارد انتخابی یا حذف کامل حساب شما استفاده شود. همچنین می‌توانید یک نسخه از تمام داده‌های خود را دانلود کنید.
برای حذف سریع، از یک سرویس استفاده کنید:

چندین سرویس وجود دارد که می‌توانید برای دور نگه داشتن اطلاعات خود از کارگزاران داده، هزینه‌ای را پرداخت کنید. یکی از این نمونه‌ها دیلیت‌می (DeleteMe) است، یک سرویس اشتراک پولی که برگه‌های جمع‌آوری کننده‌ی داده را نگه می‌دارد و داده‌هایی مانند نام، آدرس‌های فعلی و گذشته، تاریخ تولد و نام‌های مستعار را از طرف شما حذف می‌کند. این نظارت می‌تواند اطلاعات خصوصی شما را از نتایج جستجو دور نگه دارد و از پلتفرم‌هایی مانند پایگاه‌های اطلاعاتی باز جستجوی افراد دور نگه دارد.

وقتی نوبت به لیست‌های پستی می‌رسد، سرویس‌هایی مانند آنرول. می (Unroll.me) می‌توانند همه چیز‌هایی را که در آن‌ها مشترک هستید، فهرست کنند و کار لغو اشتراک از خبرنامه‌ها، به‌روزرسانی‌های شرکت و موارد دیگر را بسیار آسان‌تر کنند. با این حال، این سرویس به دلیل قوانین GDPR در حال حاضر برای کسانی که در اتحادیه‌ی اروپا هستند، در دسترس نیست.

قفل کردن رسانه‌های اجتماعی خود یا حذف کامل حساب‌های کاربری

فیسبوک: در بخش تنظیمات می‌توانید تمام اطلاعات فیسبوک را روی دستگاه خود دانلود کنید. در صفحه‌ی حریم خصوصی، باید پست‌های خود را به دایره‌ی «فقط دوستان» محدود کنید و پست‌های گذشته خود را محدود کنید و می‌توانید تصمیم بگیرید که جستجو با آدرس ایمیل یا شماره تلفن ارائه شده خود را ممنوع کنید.

شما همچنین می‌توانید نمایه‌ی فیسبوک خود را از نتایج موتور‌های جستجو خارج از پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی حذف کنید. در صفحه‌ی موضعیت مکانی ((Location، جمع‌آوری داده‌های موقعیت مکانی به وسیله‌ی فیسبوک را نیز خاموش کنید. اگر به صفحه‌ی برنامه‌ها و وبسایت‌ها نگاه کنید، می‌توانید ببینید که چه چیزی به حساب فیسبوک شما متصل است. اگر این موارد را حذف کنید، فیسبوک همچنین می‌تواند به‌طور خودکار پست‌ها، ویدیو‌ها و رویداد‌هایی را که سرویس متصل از طرف شما پست کرده است، حذف کند.

توییتر: توییتر همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا آرشیو خود را که تمام اطلاعات جمع آوری شده از شما است، درخواست کنند. این گزینه را می‌توان در بخش تنظیمات و حریم خصوصی یافت. در قسمت تنظیمات، می‌توانید حساب خود را قفل کنید و توییت‌ها را خصوصی کنید. همچنین می‌توانید توییت‌های حاوی داده‌های موقعیت مکانی را خاموش کنید، تصمیم بگیرید که آیا به جستجو‌های ایمیل و شماره تلفن اجازه دهید تا دیگران را به نمایه شما متصل کنند یا نه و انتخاب کنید که آیا به دیگران اجازه می‌دهید شما را در عکس‌ها نشان کنند یا خیر. در بخش امنیت (Safety) می‌توانید از نمایش توییت‌های خود در نتایج جستجوی کاربران مسدود شده جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید حساب خود را به طور کامل غیرفعال کنید.
نحوه‌ی پنهان کردن هویت خود در فضای آنلاین

اینستاگرام: اینستاگرام متعلق به فیسبوک دارای تعدادی تنظیمات حریم خصوصی است که می‌توانید آن‌ها را نیز تغییر دهید تا سطح قابل قبولی از حریم خصوصی حفظ شود. به‌طور پیش‌فرض، هر کسی می‌تواند عکس‌ها و ویدیو‌های شما را در حساب اینستاگرام شما مشاهده کند، مگر این که خردسال باشید. در این صورت حساب شما باید به طور پیش‌فرض خصوصی باشد. با این حال، با رفتن به نمایه‌ی خود، کلیک کردن روی تنظیمات، حریم خصوصی حساب و روشن کردن «حساب خصوصی»، می‌توانید مطمئن شوید که محتوای شما فقط به وسیله‌ی کاربران تأیید شده مشاهده می‌شود.

همه چیز را حذف کنید: یک گزینه‌ی شدیدتر این است که تمام حساب‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی خود را به طور کامل حذف کنید. در فیسبوک می‌توانید به Settings & Privacy و سپس Settings بروید، Your Facebook Information را انتخاب کنید و روی Deactivation & Deletion کلیک کنید تا غیرفعال شود. این کار به شما این امکان را می‌دهد که در زمان دیگری برگردید و اطلاعات شما را حذف نمی‌کند. تنظیمات، عکس‌ها و سایر محتوای شما ذخیره می‌شوند. همچنین می‌توانید حساب کاربری خود را برای همیشه حذف کنید. اگر در یافتن این تنظیم مشکل دارید، می‌توانید «حذف فیس‌بوک» را در بخش مرکز راهنمایی تایپ کنید.


به شما یک مهلت داده می‌شود تا نظر خود را تغییر دهید و دوباره وارد شوید. ممکن است این مهلت تا ۹۰ روز باشد.
برای غیرفعال کردن توییتر، باید از منوی کشویی زیر عکس نمایه‌ی خود، روی تنظیمات و حریم خصوصی کلیک کنید. در بخش حساب می‌توانید روی غیرفعال کردن کلیک کنید.

برای حذف حساب اینستاگرام خود به برنامه وارد شوید و به صفحه حذف درخواست بروید. هنگامی که پاسخی مبنی بر این که چرا حساب خود را حذف می‌کنید، ارسال کردید، از شما خواسته می‌شود که رمز عبور خود را دوباره وارد کنید و سپس گزینه delete account ظاهر می‌شود.

حذف حساب‌های قدیمی و مطالب وبلاگ
آیا واقعاً لازم است آنچه را که در یک روز صبح در سال ۲۰۱۷ برای صبحانه خورده‌اید، حفظ کنید یا نظر خود را در مورد یک خرده‌فروشی که اکنون از بین رفته همچنان در فضای آنلاین نگه دارید؟ خیر.

برای بررسی مطالب قدیمی به زمان و تلاش نیاز است، اما نتیجه ارزشش را دارد و این ممکن است به شما آموزش دهد که در مورد اطلاعاتی که در آینده به اشتراک می‌گذارید، گزینش‌تری عمل کنید. مگر این که حساب کاربری شما مکررا استفاده شود که در آن حالت آن را به طور دائم حذف کنید. یافتن و به خاطر سپردن اعتبارنامه‌ها و بازیابی رمز‌های عبور مرتبط با حساب‌های قدیمی مشکل است، اما این یک گام مهم در قفل کردن اطلاعات شما است. برای یافتن حساب‌های قدیمی خود، از Have I Been Pwned دیدن کنید، فهرست برنامه‌های متصل در حساب‌های فیسبوک و گوگل خود را بررسی کنید و اگر برنامه‌ی مدیریت رمز عبور دارید، آن را برای اعتبار حساب‌هایی که از زمان ثبت‌نام استفاده کرده‌اید، بررسی کنید.

ممکن است مجبور شوید به صورت دستی به هر حسابی که می‌خواهید حذف کنید وارد شوید و بسته به سرویس، اطلاعات خود را از آنجا حذف کنید یا با ارائه‌دهنده‌ی خدمات تماس بگیرید.

وبسایت Justdeleteme.com یک دایرکتوری مفید است که حاوی راهنما‌هایی برای حذف حساب‌ها از سرویس‌های آنلاین بی‌شمار و رتبه‌بندی سختی حذف هر نوع حساب است، از «آسان» تا «غیر ممکن». جایگزین دیگر، اکانت کیلر (Account Killer) است.

خودت را پنهان کن
استفاده از نام مستعار می‌تواند راه خوبی برای پنهان کردن هویت شما باشد. اگر نمی‌توانید حساب‌های آنلاین را به طور کامل حذف کنید و فقط می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید، قبل از این کار، تا حد امکان محتوای آن‌ها را حذف کنید. اگر حساب دیگر به شما مربوط نیست، تغییر نام و اطلاعات شخصی مرتبط با آن و همچنین حذف یا تغییر عکس‌ها به گزینه‌های عمومی را در نظر بگیرید. وقتی صحبت از حساب‌های فعال مانند فیس‌بوک یا توییتر می‌شود، ناشناس بودن یا نام مستعار می‌تواند به جدا نگه داشتن حضور دیجیتال و فیزیکی شما کمک کند.

استفاده نکردن از نام کامل و صحیح شما بر خلاف اکثر شرایط خدمات است، اما هنوز هم برای بسیاری از افراد معمول است که حداقل نام خانوادگی خود را تغییر دهند تا از برخورد حساب‌های کاری و شخصی و زندگی خصوصی جلوگیری کنند. همچنین می‌توانید عکس‌های شخصی را حذف کرده و آن‌ها را به چیزی تغییر دهید که شما را شناسایی نمی‌کنند.

چگونه تبلیغات دریافتی را محدود کنم؟
راه دیگر برای تمیز نگه داشتن ردپای دیجیتال خود از دست هر نوع جاسوسی، جداسازی سرویس‌های آنلاین بین حساب‌های ایمیل است. اگر برای خرید یکباره نیاز به ارائه‌ی یک آدرس ایمیل دارید، به عنوان مثال، از یک آدرس ایمیل ناشناس استفاده کنید که به سرعت با مطالب تبلیغاتی پر می‌شود، اما آدرس ایمیل اصلی شما را از اضافه شدن به پایگاه‌های داده‌ی بازاریابی بیشتر جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید دو حساب جی‌میل، یکی به عنوان اصلی و دیگری به عنوان نماینده برای هرزنامه‌ها وتبلیغات راه اندازی کنید.

برای حذف مطالب ناشایست چه کاری باید انجام دهم؟
ممکن است با پست‌ها یا پیام‌های شرم‌آوری در گروه‌ها مواجه شده باشید که امتیاز لازم برای حذف آن‌ها را ندارید، یا متوجه شده باشید که تصاویر یا ویدیو‌های حساس شخصی شما بدون اجازه شما به اشتراک گذاشته شده است. اولین قدمی که باید بردارید تماس مستقیم با سازمان‌ها و مدیران وبسایت است.

هنگامی که با آن‌ها تماس می‌گیرید، پیوندی به محتوای مورد نظر خود اضافه کنید، دلایل خود را بیان کنید و امیدوار باشید که آن‌ها با حذف آن موافقت کنند. با این حال، انتظار پاسخ فوری را نداشته باشید. یک استثنا در این مورد، محتوای صریح و آن چیزی است که به عنوان پورن انتقامی شناخته می‌شود: اگر تصاویر صمیمی یا خصوصی از روی کینه‌توزی به اشتراک گذاشته شده باشند، احتمالا در حذف سریع آنها، به ویژه از شبکه‌های اجتماعی، موفقیت بیشتری خواهید داشت. این مهم است که سعی کنید تصاویر یا ویدیو‌ها را در اسرع وقت حذف کنید. نه تنها برای کاهش بینندگان، بلکه برای سلامت روان خود. اگر می‌توانید، با دوستان و خانواده تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که از طرف شما پست‌های توهین‌آمیز یا ایمیل مدیران وبسایت را گزارش کنند.

با این حال، اگر تصاویر و ویدیو‌های شما به صورت ناشناس در سرویس‌های پورنوگرافی آپلود شده باشد، درگیر نبرد بیشتری خواهید بود و ممکن است وقت آن رسیده باشد که سازمان‌های مجری قانون را درگیر کنید. شما باید قوانین محلی خود را بررسی کنید و دریابید که آیا شخصی که محتوای شما را ارسال می‌کند قابل پیگرد قانونی است یا خیر. به عنوان مثال، پورن انتقام‌جویانه در بریتانیا غیرقانونی است. اگر خردسال هستید، لطفا با والدین یا قیم مورد اعتماد صحبت کنید و اجازه دهید آن‌ها به شما کمک کنند.

اگر اطلاعات من در فضای مجازی خیلی پخش شده باشد، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

شروع از ابتدا ممکن است افراطی به نظر برسد، اما در برخی موارد می‌تواند ارزش بررسی را داشته باشد. حذف کامل حساب‌های ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و خدمات تجارت الکترونیک فوراً همه‌ی داده‌ها یا نتایج جستجوی مرتبط با آن‌ها را از بین نمی‌برد؛ اما به مرور زمان احتمال ظاهر شدن آن‌ها را کاهش می‌دهد. فقط مطمئن شوید که قبل از انجام این مرحله‌ی غیرقابل برگشت، از هر داده‌ای که می‌خواهید نگه دارید، نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید؛ مانند عکس‌های غیر قابل تعویضی که در رسانه‌های اجتماعی آپلود کرده‌اید یا اسکن اسنادی که در صندوق ورودی ایمیل خود ذخیره کرده‌اید.

منبع:
نویسنده: چارلی آزبورن
https://www.zdnet.com/article/how-to-delete-yourself-from-internet-search-results-and-hide-your-identity-online/