Gerdab.IR | گرداب

تأمین نیازمندی‌های فناوری اطلاعات پارس جنوبی با کمک دانش‌بنیان‌ها

تأمین نیازمندی‌های فناوری اطلاعات پارس جنوبی با کمک دانش‌بنیان‌ها
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: تامین نیمی از نیازمندی‌های فناوری اطلاعات پارس جنوبی توسط دانش بنیان‌ها نشانه عزم جدی مسولان این منطقه به منظور رونق، رشد و بهره وری تولید داخلی است.

به گزارش گرداب، به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات با حضور در «چهارمین نمایشگاه تخصصی فناوری اطلاعات، ارتباطات، امنیت و حراست در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی»، اقدامات انجام گرفته در مجموعه پارس جنوبی که در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی صورت گرفته است را الگویی برای کل کشور دانست و تأمین بیش از نیمی از نیازمندی‌های فناوری اطلاعات پارس جنوبی توسط شرکت‌های توانمند دانش بنیان را نشانه عزم جدی مسولان این منطقه به منظور رونق، رشد و بهره وری تولید داخلی بیان کرد.

رئیس سازمان فناری اطلاعات ایران با اشاره به نقش کلیدی شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی در این منطقه بیان داشت: برخی کارفرمایان و پیمانکاران، هنوز آشنایی نزدیکی با نیازمندی‌ها و خدمات قابل ارائه ندارند. در این میان، شورای راهبردی می‌تواند نقش تولیتی رابه عهده بگیرد تا مجموعه مدیران فناوری اطلاعات شرکت‌ها، ضمن برگزاری نشست‌های متعدد با یکدیگر بتوانند با نیاز‌ها و خدمات موجود بیشتر آشنا شوند و به رفع آن‌ها بپردازند.

خوانساری در این رویداد، تکالیفی که مجموعه پارک فناوری این حوزه به عهده دارد را مهم و تأثیرگذار ارزیابی کرد و اظهار داشت: پارک فناوری در ایفای نقش خود باید بتواند از طرفی زمینه رشد و گسترش شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کند و از طرف دیگر، جهت گیری آن‌ها برای رفع نیاز‌های شرکت‌هایی که در مجموعه پارس هستند را ترسیم و تنظیم کند. نیل به این هدف، نیازمند استفاده از فناوری‌هایی است که قطعاً در آینده نزدیک با توجه به رشد و سرعت توسعه فناوری در کشور با فناوری‌های جدیدتری جایگزین خواهد شد. بخشی دیگر از این فناوری‌ها را نیز فناوری‌های برافکن تشکیل می‌دهند که عملکرد کسب و کار‌ها را تغییر خواهند داد. اگر این تغییر را جدی ببینیم، بازار جدیدی نیز با توجه به تغییرات فناورانه پیش رو خواهیم داشت.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران، توجه به فناوری مبتنی بر داده را موضوع ویژه‌ای دانست که در این حوزه مورد غفلت قرارگرفته است و تصریح داشت: روزانه حجم بالایی از داده‌ها در پالایشگاه‌ها، مراکز استحصال گاز، سکو‌ها و سایر مراکز تولید می‌شوند که می‌توانند در تصمیم گیری‌ها خرد و کلان اداره‌های عملیات و برنامه ریزی مجموعه‌ها مورد استفاده قرار گیرند. وی تاکید کرد، داده الزاماً یک داشبورد عملیات تولید نیست و منظور، داده‌های جزئی است که به واسطه عناصر حسگر‌های صنعتی در نقاط مختلف پالایشگاه به میزان بسیار زیادی تولید می‌شوند؛ بنابراین جمع آوری این داده‌ها و استفاده از آن‌ها در صنعت نسل چهار یا صنعت مبتنی بر فناوری برافکن که در آینده پدید خواهد آمد، بسیار مهم و تأثیرگذار است.

خوانساری با یادآوری اینکه آینده خیلی دور نیست و بازار پیش رو مبتنی بر هوش مصنوعی، داده کاوی و پردازش داده است، گفت: در حال حاضر، سرمایه گذاری عظیمی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در این منطقه انجام شده است؛ بنابراین برای داده‌هایی که این سرمایه گذاری آن را تولید می‌کند، نیازمند زیرساخت هستیم. بخشی از این زیرساخت اقتصادی است که به کمک بخش خصوصی می‌توان آن را فراهم کرد و سایر بخش‌های آن نیازمند حمایت دولت است. ضرورت ایجاب می‌کند در این منطقه امکان سنجی و برنامه ریزی لازم برای راه اندازی یک مرکز داده انجام شود تا در آینده از داده‌هایی که در این منطقه تولید می‌شود، توسط شرکت‌های دانش بنیان برای منطقه ارزش افزوده ایجاد کند.

وی در خاتمه با ارائه آماری از شرکت‌های دارای پروانه امنیتی در استان بوشهر گفت: در حال حاضر حداقل هشت شرکت وجود دارند که دارای پروانه امنیتی از سازمان فناوری اطلاعات ایران هستند که در سه حوزه نصب و پشتیبانی محصولات افتا، امن سازی و مقاوم سازی سامانه‌ها و زیرساخت‌های سرویس‌ها و پیاده سازی امنیت فیزیکی محیط پیرامونی فعالیت می‌کنند و این شرکت‌ها، می‌توانند مجریان برخی نیازمندی‌های منطقه اقتصادی پارس باشند.