Gerdab.IR | گرداب

تولید محصول نانویی که از خاموشی برق جلوگیری می‌کند

تولید محصول نانویی که از خاموشی برق جلوگیری می‌کند
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱

یک شرکت ایرانی موفق به تولید مقره‌های دارای نانوپوشش سیلیکونی شد که در سامانه‌های انتقال برق استفاده می‌شود.

به گزارش گرداب، این محصول به دلیل وجود خاصیت آب‌گریزی نسبت به آلودگی هوا مقاومت بالایی دارد و در نتیجه به جلوگیری از خاموشی‌های گسترده برق به ویژه در شهر‌های با آب و هوای شرجی کمک شایانی می‌کند.

در سیستم‌های انتقال برق از یک عایق الکتریکی موسوم به مقره برای ممانعت از گذر جریان‌های ناخواسته به زمین استفاده می‌شود که نقش مهمی در بهبود عملکرد جریان‌های انتقالی برق دارد، اما یکی از مشکلاتی که معمولا برای این مقره‌های وجود دارد خاک گرفتگی و آلودگی‌های سطحی آن است که گاهی موجب بروز خاموشی‌های گسترده می‌شود.

شرکت نانو بسپار سپهر موفق به ایجاد نانوپوشش روی این مقره‌ها شد که موجب کاهش آلودگی سطحی این مقره‌ها می‌شود.

نیما حق‌شناس موسس شرکت نانو بسپار سپهر درمورد این دستاورد گفت: این پوشش روز مقره‌ها نوعی پوشش سیلیکونی است که جزو پوشش‌های تحریمی به کشور بوده و امکان وارد کردن آن وجود نداشت.

وی افزود: این نانوپوشش علاوه بر دوام و ماندگاری بالا در شرایط آب و هوایی مختلف به ویژه آب و هوای شرجی عملکرد مناسبی دارد. این نانوپوشش با یک سوم قیمت نمونه خارجی تولید شده و قابلیت رقابت با محصول خارجی را دارد.

براساس اطلاعات منتشر شده ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این پوشش نانویی که نتیجه ۶ سال تحقیق و توسعه این شرکت است، تمام مشخصات مورد نظر توانیر را دارد و این فناوری علاوه بر کاربرد در صنعت برق، جهت آب‌گریزی مصالح و سنگ‌های ساختمانی نیز قابل استفاده است.