در اطلاعیهای که آموزش و پرورش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش پیرامون تداوم غیرحضوری شدن آموزش صادر کرده تاکید شده که در شرایط مختلف، غیر حضوری شدن مدارس باید به عنوان آخرین راه حل درنظر گرفته شود.
به گزارش گرداب، این واکنش آموزش و پرورش در حالی است که بنا بر دلایلی از جمله آلودگی هوا، بارش برف و برودت هوا دانشآموزان پایتخت در سال تحصیلی جدید کمتر از دو ماه (۳۸ روز) در کلاسهای حضوری مدارس شرکت کردند. پیش از این نیز هزینه گزافی برای راهاندازی «شاد» به عنوان پلتفرم آموزش مجازی دانشآموزان صرف شده بود.
آموزش و پرورش در اطلاعیه خود پیرامون غیرحضوری شدن مکرر مدارس، این روند را منجر به افت تحصیلی دانشآموزان دانسته است. همچنین تاکید آموزش و پرورش بر این نکته است که هیچ روشی جایگزین آموزش و تربیت حضوری در محیط مدارس و کلاسهای درس نخواهد بود.
هرچند در دوران همهگیری کرونا و با هزینه گزافی که برای راهاندازی پلتفرم «شاد» انجام شده بود، انتظار میرفت آموزش مولتی مدیا و استفاده از دستیارهای آموزشی مبتنی بر تکنولوژی وضعیت مناسبتری برای تحصیل دانشآموزان فراهم کند. اما به نظر میرسد شاخصهایی مثل عدم دسترسی برابر به اینترنت و همچنین ضعفهای موجود در پلتفرم شاد، این پیشبینی را دچار اختلال کرده است. گزارشهای مردمی حمایت از این دارد طی روزهای اخیر شاد چندین بار از دسترس خارج شده بود و کلاسها در دیگر پیامرسانهای بومی برگزار شده است.
غیرحضوری شدن مدارس باید آخرین راهکار باشد
در اطلاعیهای که آموزش و پرورش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش پیرامون تداوم غیرحضوری شدن آموزش صادر کرده تاکید شده که در شرایط مختلف، غیر حضوری شدن مدارس باید به عنوان آخرین راه حل درنظر گرفته شود.
وزارت آموزش و پرورش همچنین به افت تحصیلی ناشی از تعطیلیها اشاره و در این اطلاعیه تاکید کرده است که وزارت آموزش و پرورش با هشدار درباره افت تحصیلی نگران کننده دانش آموزان و ایجاد مانع در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی دورههای تحصیلی ناشی از تعطیلات پی درپی مدارس و وقفههای طولانی مدت در اجرای فعالیتها و برنامههای درسی و آثار، تبعات و پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت مربوطه، اعلام میدارد هیچ روشی جایگزین آموزش و تربیت حضوری در محیط مدارس و کلاسهای درس نخواهد بود.
در بخش دیگر این اطلاعیه نیز بر پاسخگو نبودن آموزش مجازی تاکید شده و چنین آمده است: «ضمن احترام به مراجع تصمیمگیر و اجرای مصوبات ایشان مطابق قوانین موضوعه، تاکید دارد که آموزشهای مجازی پاسخگوی همه نیازهای دانش آموزان نبوده و جهت برقراری عدالت تربیتی و بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی بر فعالیت مدارس به صورت حضوری تاکید دارد و معتقد است غیر حضوری شدن مدارس باید به عنوان آخرین راه حل درنظر گرفته شود.»
اولویت با کلاسهای حضوری است
در بخش دیگری از این اطلاعیه آموزشوپرورش با اشاره به غیر حضوری شدن مکرر مدارس در سال تحصیلی جاری عنوان کرد: «به منظور پیشگیری از افت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان عزیز و ایجاد وقفه در فرآیندهای یاددهی -یادگیری و برقراری شرایطی بهینه برای از سرگیری فرآیند آموزش و پرورش در مدارس، حسب تقاضای جمع کثیری از مدیران، معلمان، اولیاء و دانشآموزان عزیز، از روز شنبه اول بهمن ماه ۱۴۰۱ فعالیت مدارس با اولویت کلاسهای حضوری و در شرایط اضطراری بر اساس تصمیمات استانداران محترم به صورت غیرحضوری مطابق برنامه هفتگی و آموزشی مطابق بودجه بندی برنامه درسی (دروس) ادامه مییابد.»
در ادامه این اطلاعیه به برگزاری امتحانات بر تلاش برای برگزاری امتحانات به شکل حضوری تاکید شده: «بر این اساس شورای مدرسه در خصوص نحوه برگزاری امتحانات باقیمانده از نوبت اول (ترجیحا حضوری) بر اساس شرایط خاص هر مدرسه تصمیم گیری نمایند و ازسرگیری برنامههای هفتگی و آموزشی و پرورشی را منوط و مشروط به برگزاری امتحانات نکنند.»
آموزش مکملی که کافی نیست
وزیر آموزش و پرورش، فروردین ماه سال جاری با اشاره به شعار امسال با عنوان «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرینی»، گفت: «محور شعار سال، دانشبنیان بودن است و محور دانشبنیان بودن، نیروی انسانی است؛ همه محققان بر این باورند که دانشبنیان شدن و تبدیل به جامعه دانشبنیان در دورههای کودکی اتفاق میافتد؛ یعنی این زمان است که شکوفایی اتفاق میافتد و بروز آن به صورت عملی در دوران ابتدای جوانی است.»
به نظر میرسد پیش رفتن به سمت جامعه دانشبنیان صرفا با تیکه بر آموزش مجازی محقق نخواهد شد. حالا در شرایطی که آموزش مجازی باید بازوی موفقیت آمیز میشد، اینبار اعلام شده که آموزش مجازی پاسخگو نیست. این در حالی است که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده بود این نهاد نقش بیبدیلی در تحقق این شعار دارد.
منبع: دیجیاتو