Gerdab.IR | گرداب

هشدار مدیر گوگل درباره توهم هوش مصنوعی

هشدار مدیر گوگل درباره توهم هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱

رئیس بخش موتور جستجوی گوگل: کاربران و شرکت‌ها باید مراقب باشند؛ چرا که استفاده از هوش مصنوعی در چت‌بات‌ها می‌تواند به پدیده‌ای موسوم به توهم و هذیان دچار شود.

به گزارش گرداب، رئیس بخش موتور جستجوی گوگل در مصاحبه جدیدی به تله‌های بالقوه استفاده از هوش مصنوعی در چت‌بات‌ها اشاره کرده است. او می‌گوید کاربران و شرکت‌ها باید مراقب باشند؛ چرا که این فناوری می‌تواند به پدیده‌ای موسوم به توهم و هذیان دچار شود.

پراباکار رغوان می‌گوید سیستم‌های رایانه‌ای با کمک هوش مصنوعی می‌توانند محتوایی را تولید کنند که متقاعدکننده به نظر می‌رسند، اما در نهایت کاملاً ساختگی هستند. او می‌گوید یکی از وظایف اصلی آنها در گوگل محدودسازی این مشکل به کمترین حد ممکن بوده است.

با رواج چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT امروز اخبار متعددی درباره حضور هوش مصنوعی در تولید موسیقی، خبرنگاری، فیلمبرداری و تصویرسازی به گوش می‌رسد. در این که ابزارهای هوش مصنوعی تا اندازه زیادی می‌توانند این حوزه‌ها را با انقلابی مهم دگرگون کنند، شکی نیست اما باید گفت نسبت به توانایی هوش مصنوعی تا اندازه زیادی غلو شده است.

مثلا در صورتی که شما از هوش مصنوعی بپرسید معنای زندگی چیست، پاسخ او جواب نهایی به این مسئله نیست و او تنها جواب‌هایی که به او یاد داده‌اند را تکرار خواهد کرد.

باید در نظر گرفت تکنیک‌های یادگیری ماشین، هوش مصنوعی ضعیف شناخته می‌شود؛ یعنی در نهایت ابزاری برای انسان است و در نهایت نمی‌تواند هم‌تراز انسان در زمینه هوشمندی قرار بگیرد.