Gerdab.IR | گرداب

هشدار صلیب سرخ درباره جنگ سایبری روسیه و اوکراین

هشدار صلیب سرخ درباره جنگ سایبری روسیه و اوکراین
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هشدار داد غیرنظامیانی که برای شرکت در جنگ روسیه و اوکراین به فضای سایبری می‌روند، ممکن است ناخواسته در معرض اقدامات نظامی قرار گیرند.

به گزارش گرداب، مائورو ویگناتی، مشاور کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در زمینه فناوری‌های دیجیتال جنگ، در کنفرانس امنیت سایبری مونیخ گفت که این سازمان نگران احتمال تضعیف قوانین بشردوستانه برای محافظت از غیرنظامیان در زمان جنگ است. او گفت که کاربران فضای دیجیتال محاسبات قانونی را پیچیده می‌کنند.

اگرچه او به طور مشخص به روسیه یا اوکراین اشاره نکرد، اما در مورد "غیر نظامی کردن سایبری نظامی و سایر فعالیت‌های دیجیتالی" به عنوان مثال با ارائه ابزارهای دیجیتالی به غیرنظامیان برای جمع آوری اطلاعات عملی، یا با ارائه ابزارهای سایبری تهاجمی به غیرنظامیان صحبت کرد.

تهاجم روسیه به اوکراین جرقه فعالیت بی‌سابقه‌ای از داوطلبان دیجیتالی شرکت کننده در درگیری را برانگیخت. در روزهای اولیه جنگ، سرویس امنیت اوکراین یک چت بات در تلگرام به نام «جنگ روسیه را متوقف کنید» ایجاد کرد که غیرنظامیان را تشویق کرد تا از تحرکات نیروهای روسی گزارش دهند.

مقامات این کشور همچنین شروع فعالیت‌های "ارتشIT وطن پرست اوکراین" متشکل از داوطلبان داخلی و بین المللی را جشن گرفته‌اند.

ویگناتی گفت: امروزه «هر کسی که گوشی هوشمند دارد» می‌تواند در جنگ سایبری شرکت کند. او افزود: «دیجیتالی‌سازی، مفهوم دور بودن را نیز عوض کرده است.»

همین امر در تشخیص اینکه چه کسی غیرنظامی است و چه کسی یک شرکت کننده فعال در جنگ است ايجاد كرده است.

تشویق مشارکت غیرنظامیان در فعالیت‌های سایبری در طول درگیری‌های مسلحانه می‌تواند حفاظت از غیرنظامیانی را که باید از اثرات درگیری‌های مسلحانه در امان باشند، تضعیف کند. به همین دلیل است که صلیب سرخ به شدت به دولت ها توصیه می‌کند که "روند غیرنظامی شدن میدان نبرد دیجیتال را معکوس کنند."

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، حمایت از قوانین بشردوستانه حاکم بر جنگ صرفاً به تغییر رفتار کشورهای درگير نیست، بلکه باعث می‌شود کشورهایی که از قوانین بشردوستانه بین‌المللی حمایت می‌کنند نیز حمایت کنند.