Gerdab.IR | گرداب

مشکل تمرکز در صنعت رو به رشد بیمه‌ی رمزارز‌ها

مشکل تمرکز در صنعت رو به رشد بیمه‌ی رمزارز‌ها
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

ارز‌های دیجیتال در چند سال گذشته در حال بلوغ بوده‌اند و از آن‌جا که افراد حرفه‌ای و سرمایه‌داران بزرگ انگشتان خود را در این اکوسیستم نوپا فرو می‌برند، میزان تقاضا برای بیمه مربوط به رمزارز بیشتر شده است.

"پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم‌گیران، ترجمه‌هایی در این زمینه منتشر می‌کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست. "

به گزارش گرداب به نقل از سایت اینوستوپدیا، بیمه‌ی ارز‌های دیجیتال به عنوان یک «فرصت بزرگ» تلقی می‌شود و همچنین سخنگوی یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه‌ی جهان، یعنی شرکت آلیانز، می‌گوید که این شرکت گزینه‌هایی را برای تولید و پوشش بیمه‌ای در فضای ارز‌های دیجیتال که «بیشتر مرتبط، مهم و رایج در اقتصاد واقعی» شده‌اند، بررسی کرده است.

ارز‌های دیجیتال هنوز خطرناک و ناپایدار تلقی می‌شوند؛ چرا که وجوه مالی هنوز حتی در صرافی‌های پیشروی ارز‌های دیجیتال نیز کاملا امن نیستند. در حالی که برخی از پلتفرم‌ها، از جمله کوین‌بیس (Coinbase) آشکارا گفته‌اند که کیف پول داغ را تحت پوشش بیمه‌گر‌های خاص قرار داده‌اند، اکثر صرافی‌های دیگر به صورت عمومی اعلام نمی‌کنند که آیا دارایی‌های سپرده شده در آن‌ها تحت پوشش بیمه هست یا خیر.

این صنعت، چالش‌های خاصی را برای بیمه‌گذاران ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، حق بیمه، اغلب با استفاده از داده‌های تاریخی تعریف می‌شود که در صنعت ارز‌های دیجیتال در بهترین حالت ناچیز است و در حوزه‌های جدیدتر از جمله توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) اصلا وجود ندارد.

با این حال، تقاضا برای بیمه در این فضا وجود دارد؛ برای مثال صرافی کریپتودات‌کام برنامه بیمه خود را به پوشش ۷۵۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۱ گسترش داد و همچنین سرویس‌های غیرمتمرکز مبتنی بر سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs) مانند Nexus Mutual ایجاد شده است.

تونی لیز، مدیر ارشد تولید در پلتفرم پرداخت دیجیتال وایرکس (Wirex)، در صحبت با کوین تلگراف گفت که یکی از موانع کلیدی برای «پذیرش جریان اصلی در چند سال گذشته» این فکر بوده است که فضای ارز‌های دیجیتال «غیرقابل اعتماد و ناامن» است.

از نظر لیز اکثر کاربران احساس می‌کنند که سرمایه‌شان ناامن است و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های رمزنگاری شده پرریسک‌تر از سرمایه‌گذاری در بازار سهام سنتی است. لیز اضافه کرد که انطباق با استاندارد‌های صنعت و سایر مقررات به پلتفرم‌ها کمک کرده است تا نشان دهند که چگونه وجوه کاربران از امنیت برخوردار است. همچنین او گفت: «پوشش بیمه در سطح شرکتی با پلتفرم‌های محافظتی مانند فایربلاکس (Fireblocks) به شرکت‌هایی مانند وایرکس این امکان را داده است که نشان دهند چگونه سیستم‌ها و کنترل‌های قدرتمندی به منظور ایجاد آرامش برای کاربر وجود دارد».

مایکل ووگل، مدیر عامل کوین‌استریم (Coinstream) و بنیان‌گذار صرافی کانادایی نت‌کوینز (Netcoins) نیز صحبت‌های لیز را تکرار کرد و به کوین تلگراف گفت که بازار رمزارز نشان‌دهنده‌ی «پارادایم ریسک بسیار متفاوت» با آن چیزی است که سرمایه‌گذاران به آن عادت کرده‌اند؛ زیرا هیچ مصرف‌کننده‌ای هرگز نگران «از بین رفتن سهام خود در شرکت تسلا در یک حساب کارگزاری آنلاین نیست».

ووگل گفت که بسیاری از کاربران حاضر نیستند مسئولیت مدیریت امنیت دارایی خود را بپذیرند. در نتیجه، بازار در حال توسعه‌ی «راه‌حل‌هایی از نوع نگهداری و حفاظت است که در آن یک شرکت مورد اعتماد به‌عنوان شکلی از بانک برای ارز‌های رمزنگاری شده عمل می‌کند».

او گفت که بیمه‌گران نیز می‌توانند دستورالعمل‌های روشنی را ارائه کنند تا متولیان امر برای واجد شرایط بودن برای بیمه از آن‌ها پیروی کنند. این حرکت می‌تواند باعث آشنایی سرمایه‌گذاران در این فضا شود. همان‌طور که لیز گفت، اکثر آن‌ها از طرح غرامت خدمات مالی تا ۱۰۴۰۰۰ دلار یا ۸۵۰۰۰ پوند در بریتانیا یا پوشش بیمه سپرده فدرال تا سقف ۱۰۰۰۰۰ دلار در ایالات متحده آگاه هستند.

بنابراین، لیز گفت که این طرح‌ها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا با سپردن وجوه خود در بانک‌ها احساس راحتی کنند. بیمه‌ی بازار رمزارز که دارایی‌های کاربران را در یک پلتفرم متمرکز پوشش می‌دهد، «آن پوشش سنتی و آشنا در برابر هک‌ها یا حملات سایبری» را فراهم می‌کند.

افزون بر این، با ورود نهاد‌های متمرکزی مانند آلیانز به این فضا، از مفهوم آشنایی و اعتماد بیشتر حمایت می‌شود. جانی لیو، مدیر عامل صرافی ارز‌های دیجیتال کوکوین، به کوین تلگراف گفت در حالی که اکوسیستم رمزارز به بیمه نیاز دارد، در مراحل اولیه‌ی توسعه، بیشترین مشارکت از سوی موسسات متمرکز صورت خواهد گرفت.

لیو افزود که با توسعه‌ی این صنعت، جایگزین‌های غیرمتمرکز به تدریج در حال رشد هستند. در پاسخ. به این سوال که آیا این پلتفرم‌ها می‌توانند واقعا غیرمتمرکز شوند یا نه، او گفت این امر به توسعه و بهبود اندازه‌ی فضای رمزارز بستگی دارد. در حال حاضر، هر دو نهاد‌های متمرکز و غیرمتمرکز نیز با چالش‌های مختلفی مواجه هستند.

اعتماد برای کار با رمزارز

غلبه بر این چالش‌ها می‌تواند به جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بیشتری ممکن شود تا در ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند و این سرمایه‌گذاران در معرض طبقه‌ی دارایی‌های نوپا قرار بگیرند.

به گفته‌ی ووگل، کلاه‌برداری یک چالش بزرگ برای بیمه‌گذاران در فضای ارز‌های دیجیتال است. به عنوان مثال با استفاده از بیمه‌ی خانه، «مزیت ملموس بیمه این است که خانه‌ی شما در صورت سوختن قابل بازسازی است». او گفت که نتیجه‌ی نهایی این است که در پایان روز، مردم همچنان خانه خواهند داشت. از سوی دیگر، آشفته و سردرگم کردن مخاطبان در بلاکچین می‌تواند منجر به انواع خاصی از کلاه‌برداری شود. ووگل افزود: «کلاه‌برداری در بیمه‌ی رمزارز، می‌تواند دوجانبه باشد: هم رمزارز‌های سرمایه‌گذاران را بدزدد و هم حق بیمه‌ی آن‌ها را».

از نظر لیز، بزرگترین چالشی که صنعت ارز‌های دیجیتال تاکنون با آن مواجه شده است، «ارائه‌ی خدمات سنتی به بخش ناشناخته‌ی جدید، به ویژه در مورد فناوری» است. لیز نظرات ووگل را تکرار کرد و گفت که دارایی‌ها در بلاکچین به سختی قابل ردیابی هستند و این امر باعث ایجاد نگرانی برای شرکت‌های بیمه شده است.
او اضافه کرد که در سال‌های اخیر، تقویت بررسی‌های «مشتری خود را بشناسید» برای ارائه‌دهندگان رمزارز که با شرکت‌های امنیتی و جرم‌یابی قانونی بلاکچین مانند چین‌انالیسیس (Chainalysis) و الیپتیک (Elliptic) سروکار دارند، بسیار مهم بوده است و این یعنی «ردیابی تراکنش‌های انجام شده بین آدرس‌های رمزنگاری شده بسیار آسان‌تر از پیش شده است».

لیز اکنون انتظار دارد که خطرات کلی در این صنعت بیشتر کاهش یابد و اطمینان حاصل شود که «درک و تعهد برای بیمه‌گران بسیار آسان‌تر می‌گردد». در نهایت، او گفت بیمه‌گران «نقش مهمی در تحقق اقتصاد کاملا دیجیتالی در آینده خواهند داشت؛ زیرا به مصرف‌کنندگان و کسب و کار‌ها اعتماد به نفس لازم برای فعالیت در این فضا را می‌دهند».

این نوع اعتماد در ابتدا از سوی بازیگران متمرکز در فضای بیمه به دست می‌آید؛ زیرا راه حل‌های غیرمتمرکز هنوز گسترده نشده‌اند و این امکان را دارند که تا قبل از تبدیل شدن به جریان اصلی، بهتر و کامل‌تر شوند.
خطرات قرارداد هوشمند

راهکار‌های بیمه‌ی غیرمتمرکز در چند ماه گذشته فعال شده است. برای مثال، ارائه‌دهنده‌ی محبوب بیمه غیرمتمرکز نکسوس میوچوال (Nexus Mutual)، در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در اتر (ETH) تعدادی از پروژه‌ها را پوشش می‌دهد، در حالی که پروتکل رقیب اینشوریس (InsurAce) ادعا می‌کند که بیش از ۳۴۰ میلیون دلار را پوشش داده است.

لیور لامش، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت امنیتی بلاکچین GK۸، در گفتگو با کوین تلگراف گفت که اکوسیستم رمزارز به بیمه برای پروتکل‌های غیرمتمرکز و کاربران نهایی نیاز دارد. وی خاطرنشان کرد که «ابزار‌های بیمه‌ی خودکار و غیرمتمرکز واقعا می‌توانند مفید باشند» و حتی طبق ادعای او آن‌ها خودشان می‌توانند به بیمه نیاز داشته باشند.

از آن‌جایی که ابزار‌های بیمه‌ی غیرمتمرکز بخشی از لایه‌ی پروتکل و متکی بر قرارداد‌های هوشمند هستند که ممکن است به دلیل خطای انسانی شکست بخورند، ممکن است «آسیب‌پذیری‌هایی برای سوء‌استفاده‌ی هکر‌ها وجود داشته باشد».

لامش اظهار کرد که یک نقص بالقوه می‌تواند در پروتکلی باشد که شکست خود را پس از این که باعث ضرر برای کاربران می‌شود، پوشش می‌دهد و «یک نقطه‌ی فروش سودآور برای کاربران بالقوه ایجاد می‌کند». او اضافه کرد:
«به طور فرضی، ما هنوز هم می‌توانیم در حلقه‌ای از قرارداد‌های هوشمند قرار بگیریم که سایر قرارداد‌های هوشمند را بیمه می‌کنند؛ اما من انتظار دارم که بیمه‌گران متمرکز احتمالا در مقطعی درگیر این امر شوند».
در نتیجه این کارشناس و مدیرعامل در حوزه‌ی رمزارز انتظار دارد که بیمه‌گران متمرکز بیشتری وارد بازار شوند؛ زیرا فناوری بلاکچین را بهتر درک می‌کنند و در صدر قرار می‌گیرند «در حالی که راه حل‌های بیمه غیرمتمرکز احتمالا مدتی طول می‌کشد تا تکامل پیدا کنند و بهترین رویکرد‌ها را برای صنعت کشف کنند».

او افزود که در حال حاضر، هک‌ها در فضای غیرمتمرکز مالی (DeFi) «اگر نه هر روز، هر هفته» اتفاق می‌افتد و به همین دلیل، کارکرد پروتکل‌های بیمه‌ی غیرمتمرکز دشوار است؛ زیرا این پروتکل‌ها خود می‌توانند به اهداف سودآوری برای هکر‌ها تبدیل شوند. او گفت که به محض بلوغ صنعت، بیمه‌ی غیرمتمرکز نیز «به اوج خواهد رسید».

یک صنعت در حال رشد

صنعت بیمه‌ی ارز‌های دیجیتال در طول زمان در حال رشد بوده است. از نظر لامش، چالش فعلی این است که کارشناسان «خود را بیشتر درگیر فناوری لازم بکنند»؛ زیرا بلاکچین خود «می‌تواند به اندازه کافی گیج‌کننده باشد».

بیمه در حوزه‌ی رمزارز با پروتکل‌های غیرمتمرکز مالی سروکار دارد که به دانش تخصصی زیادی نیاز دارد. با این حال، لامش خاطرنشان کرد که صنعت بیمه‌ی رمزارز ممکن است آینده‌ی روشنی در پیش داشته باشد و گفت:
«آینده ممکن است خیره‌کننده باشد؛ البته، با ورود بلاکچین به جریان اصلی بیمه. همچنین پروتکل‌های غیرمتمرکز که از اوراکل‌های داده مبتنی بر هوش مصنوعی بهره می‌برند، قادر خواهند بود برای هر چه نیاز داریم، طرح‌ها و بسته‌های بیمه‌ای متناسب ارائه دهند».

لیز نیز خاطرنشان کرد که صنعت بیمه‌ی رمزارز در طی ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته، با ورود شرکت‌های سنتی به این فضا و ارائه‌ی پوشش بر روی «برخی از دارایی‌های دیجیتال بر اساس نحوه‌ی ذخیره‌سازی آن‌ها و سطوح انطباق ارائه‌دهندگان کیف پول، بیشتر تثبیت شده است».

با رشد کلی صنعت رمزارز، وی گفت: «با توجه به حجم عظیم کیف‌پول‌های رمزنگاری جدیدی که هر ماه باز می‌شود، صنعت بیمه‌ی رمزارز نیز رشد می‌یابد». از نظر لیز، استاندارد‌هایی که شرکت‌های ارز دیجیتال رعایت می‌کنند، «احساسات مالوف و سنتی دارند و به بیمه‌گران آرامش خاطر می‌دهند که می‌توانند دارایی‌ها را پذیره‌نویسی کنند».

چالش‌هایی که بیمه‌گران رمزارز با آن روبرو هستند می‌تواند منبع درآمد قابل توجهی برای صنعت بیمه باشد؛ زیرا ارائه‌دهندگان متمرکز ممکن است با بسته‌های پیشنهادی‌ای وارد شوند که انواع خاصی از ریسک‌های رایج در این فضا (مانند هک یا شکست قرارداد‌های هوشمند) را نادیده می‌گیرند.

در حالی که این بیمه‌ی متقابل با این خطرات احتمالا همان چیزی است که اکثر کاربران به دنبال آن هستند، اما آرامش خاطر و اعتمادی که یک پلتفرم بیمه‌ی متمرکز به آن‌ها ارائه می‌دهد، ممکن است برای متقاعد کردن افراد برای ورود به بازار ارز‌های دیجیتال کافی باشد.

منبع: کوین تلگراف