Gerdab.IR | گرداب

ناتوانی غرب در کنترل انتشاردهندگان اخبار جعلی

ناتوانی غرب در کنترل انتشاردهندگان اخبار جعلی
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

گزارش جدیدي می‌گوید که کشورهای غربی به سادگی نمی‌توانند با گروه مخرب هک و افشای نويسندگان جعلي اطلاعات غلط (Ghostwrite) به دليل نداشتن اطلاعات در مورد اپراتور پشت آن مقابله کنند.

 به گزارش گرداب، محققان، نويسندگان جعلي را ردیابی کرده‌اند و نشان داده‌اند که چگونه نام چندین مقام دولتی، نمایندگان ناتو و روزنامه‌نگاران را در سراسر اروپا جعل کرده است.

این گروه که در سال 2022 از پلتفرم‌های متا ممنوع شد، هزاران کاربر ایمیل را تحت تأثیر قرار داده، ده‌ها حساب رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های رسانه‌ای را هک کرده و صدها پست وبلاگ نادرست را منتشر کرده است. یافته‌هاي دانشگاه کاردیف می‌گويد كه اين مساله به دليل گستردگي و دستكاري اطلاعات واقعي در مقياس صنعتي نگران كننده است.

این گروه که تصور می‌شود ترکیبی از اپراتورهای بلاروسی و روسی است، از سال 2016 فعال بوده است. زمان بندی و برنامه ریزی عملیات این گروه با رویدادهای مهم سیاسی مانند انتخابات یا تمرینات نظامی است.
به گفته محققان، نويسندگان جعلي از هر دو مؤلفه سایبری و نفوذ روانی در عملیات خود استفاده می کند - و به همین دلیل است که فعاليت این گروه، با وجود اینکه در طول سال ها کاملاً ثابت بوده است، كم درک شده است. غرب در واقع نمی داند که با چه کسی سروکار دارد: آیا کشور خاصی پشت آن است یا یک گروه هكر مستقل؟

آنلی آهونن نويسنده گزارش مي‌گويد: " نويسندگان جعلي نمونه‌ای از عملیات مداوم، در مقیاس بزرگ و با منابع خوب است، اما با تاکتیک‌های بسیار متفاوت. در حال حاضر، عملیات سایبری و نفوذ رواني به‌عنوان زمینه‌های جداگانه، با مجموعه‌های متمایز از دانش تخصصی شناخته می‌شوند. یک رویکرد هماهنگ‌تر، که هر دو حوزه تحقیقاتی را گرد هم می‌آورد، مي‌تواند راهی موفق‌تر برای مبارزه با اطلاعات نادرست و اطلاع‌رسانی به مردم باشد."

به گفته پروفسور مارتین اینس، مدیر مؤسسه نوآوری امنیت، جنایت و اطلاعات دانشگاه كارديف، دولت‌های غربی رویکردی جامع برای مشکل نويسندگان جعلي ندارند، زیرا تاکنون تنها جنبه‌های مجزايي از گروه را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و تصویر جامع تري از گروه را مشاهده نکرده‌اند. جرم شناسان از «اصطلاح کوری پیوند» را برای توصیف شرايطي استفاده می‌کنند که وقتی نيروهاي های مختلف پلیس همگی درگیر تحقیق از یک جرم مستمر هستند اما هر بازپرس فقط دیدگاهی جزئی از چگونگی و چرایی این تحقيق دارد.

اخیراً در ژانویه 2022، اوکراین به طور موقت یک حمله سایبری علیه ده‌ها وب‌سایت دولتی را به فعالیت سایبری کمپین نويسندگان جعلي نسبت داده‌اند. اوکراین ادعا کرد که مقر عملیات مینسک پایتخت بلاروس و متحد سرسخت روسيه است