Gerdab.IR | گرداب

نمایش سیاسی تشریفاتی آمریکا برای بازجویی از مدیرعامل تیک‌تاک

نمایش سیاسی تشریفاتی آمریکا برای بازجویی از مدیرعامل تیک‌تاک
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲

بسیاری از افراد بازجویی پنج ساعته مدیرعامل تیک تاک در جلسه استماع کنگره امریکا را به یک نمایش سیاسی تشریفاتی تشبیه کردند.

به گزارش گرداب به نقل از سایت صدای چین، بسیاری از افراد معتقدند هرچند آمریکا هیچ مدرکی دال بر دسترسی نشت اطلاعات کاربران تیک تاک و دسترسی دولت چین در دست ندارد، اما علی رغم توضیحات صبورانه مدیرعامل تیک تاک در این نشست استماع، اعضای کنگره آمریکا مثل قبل از نشست، آن را باور نخواهند کرد چرا که ایالات متحده خودش بر شبکه‌های اجتماعی کنترل دارد و با همکاری با این رسانه‌ها بر کاربران نظارت می‌کند.


وب‌سایت «فوربس» پیشتر گزارش داده بود که یک حکم دادگاه اوهایو نشان می‌دهد دولت آمریکا از واتس‌اپ خواسته است تا برای نظارت بر تعدادی از کاربران در چین و مکزیک، با آن همکاری کند. واتس اپ یک اپلیکیشن تلفن همراه متعلق به فیسبوک است. در سال ۲۰۲۰، تعداد کل کاربران جهانی آن از دو میلیارد نفر فراتر رفت.

از آن پس، «ایلان ماسک» پس از تصاحب توئیتر افشا کرد توئیتر یک گروه مخفی به نام "Shadow Ban" داشت که با «اف بی آی» برای نظارت بر کاربران و یا مسدود کردن حساب‌های خاص، همکاری می‌کرد. این گروه طوری محرمانه است که فقط برخی از مدیران و مدیران عامل «مشروع» از وجود آن اطلاع داشتند.

«مت طیبی» خبرنگار آمریکایی نیز افشا کرده است مقامات دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا مانند اف‌بی‌آی و سیا مرتباً با مدیران توئیتر ملاقات می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند تعداد زیادی از «حساب‌های مشکل‌دار» را مسدود کنند.

وی همچنین فاش کرد که دولت آمریکا تقریباً با تمام شرکت‌های فناوری بزرگ مانند فیس‌بوک و مایکروسافت «در ارتباط است». شرکت متا که مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ است، نیز فاش کرد که پرسنل نظامی آمریکا با استفاده از هویت‌های مجازی تعداد زیادی حساب جعلی را در بیش از هفت سرور خدمات اینترنتی ایجاد کرده‌اند تا بر کاربران در کشور‌های آسیای مرکزی و خاورمیانه نفوذ خود را تحمیل کنند.

این موارد نشان می‌دهند این رسانه‌های اجتماعی سنتی آمریکایی به روش‌های مختلفی برای نظارت بر کاربران با دولت آمریکا همکاری می‌کنند. هرچند خود شرکت تیک تاک، سازمان بازرسی طرف ثالث و رسانه‌ها همگی می‌گویند تیک تاک هیچ «در پشتی» برای استفاده دولت چین باقی نگذاشته است و وزارت امور خارجه چین نیز این احتمال را رد کرده، اما تیک تاک هنوز وارد باز محرمانه همکاری با دولت آمریکا نشده و دولت آمریکا به همین دلیل برای آن مشکل ایجاد می‌کند.

دلیل آنکه به آن «بازی محرمانه» می‌گوییم، این است که آمریکا شعار‌های «آزادی بیان» و «حفاظت از حریم خصوصی کاربران» را سر می‌دهد، اما عملا با شبکه‌های اجتماعی برای نظارت بر حساب‌ها و کاربران همکاری می‌کند که در واقع، چنین «آزادی» و «حریم خصوصی» وجود ندارد.

آمریکا که خودش با شبکه‌های اجتماعی خود برای نظارت بر کاربران همکاری می‌کند، اصلا باور نخواهد کرد که تیک تاک چنین کار را نمی‌کند. لذا، اگرچه واشنگتن هیچ مدرکی برای پشتیبانی از ادعای خود ندارد، اما برای تیک تاک مشکل ایجاد کرده و جلسه استماع را برگزار کرد. به هر حال، این باور وجود دارد که این جلسه استماع هرگز پایان مشکلات تیک تاک در آمریکا نخواهد بود.

منبع: سیتنا