Gerdab.IR | گرداب

سرقت ۴۲۰ میلیون دلاری هکر‌ها از بازار ارز دیجیتال

سرقت ۴۲۰ میلیون دلاری هکر‌ها از بازار ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲

در ۵۹ حادثه مجزا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، حدود ۴۲۰ میلیون دلار از طریق هک به سرقت رفته است.

به گزارش گرداب، رکورد بیشترین تعداد حملات سایبری در دو سال اخیر به بازار ارز دیجیتال شکسته شد. در گزارشی که به تازگی توسط پلتفرم Immunefi که به ارائه خدمات امنیتی برای وب 3 می‌پردازد، مشخص شده که حجم خسارتی که اکوسیستم وب 3 در سه ماهه نخست سال 2023 متحمل شده است، 437 میلیون دلار است.

در این گزارش رخدادهایی که هکرهای کلاه سیاه از پروتکل‌های مختلف سوءاستفاده کرده‌اند، بررسی شده و موارد رخداد «راگ پول» بررسی شده است. «راگ پول» نوعی کلاهبرداری است که در آن مجرمان با غلو و بزرگ‌نمایی درباره پروژه سرمایه‌گذاران را جذب می‌کنند و سپس ناگهان از صحنه حذف می‌شوند و سرمایه‌های سرمایه‌گذاران ناپدید می‌شود.

هک‌ شدن علت اصلی سرقت ارز دیجیتال است

هکرها مسئول اصلی اکثریت مبلغ کریپتوی به سرقت ‌رفته هستند؛ در حالی که کلاهبرداری‌ها و شیادی‌ها تنها 4.3 درصد از کل ارز دیجیتال به سرقت رفته را شامل می‌شود.

حدود 420 میلیون دلار به خاطر هک‌هایی در 59 حادثه مجزا در این سه ماهه از دست رفته‌اند؛ این در حالی است که در مدت زمان مشابه کلاهبرداری تنها باعث از دست رفتن 18 میلیون دلار در 15 رخداد مجزا شده است.

سرقت ۴۲۰ میلیون دلاری هکر‌ها از بازار ارز دیجیتال

در این گزارش همچنین مدعی شده است که امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) اصلی‌ترین هدف برای نفوذهای موفق بوده است و 99.6 درصد از کل سرمایه به سرقت‌رفته را شامل می‌شود. این درحالی است که امور مالی متمرکز (CeFi) تنها 0.4 درصد را شامل می‌شود.

با وجود خسارات برجسته در سه ماهه نخست سال میلادی، آمار نسبت به سال اخیر کاهش داشته است. در سه ماهه نخست سال 2022 هکرها و کلاهبردا بیش از 1.2 میلیارد دلار به سرقت بردند.

این بدین‌ معناست که پروژه‌ها به شکل برجسته‌ای اقدامات امنیتی خود را افزایش داده‌اند. اما هکرها همچنان در حال رقابت هستند. خسارات در حال حاضر کم است، اما دلیل اصلی آن را باید کم بودن حجم سرمایه‌ موجود در بازار کریپتو دانست که باعث می‌شود هک‌ها کمتر آسیب بزنند.

اما پژوهشگران با وجود این اعلام کرده‌اند که تعداد حملات رشد چشمگیری داشته است. تعداد رخدادهای مجزا 192% رشد داشته است. این رکورد این صنعت است.