Gerdab.IR | گرداب

ناتوانی دولت‌های غربی در مقابله با سایه‌نویسی دیجیتال

ناتوانی دولت‌های غربی در مقابله با سایه‌نویسی دیجیتال
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۲

دولت‌های غربی به سادگی نمی‌توانند با سایه‌نویسی دیجیتال مقابله کنند و دلیل آن نداشتن اطلاعات واقعی در مورد اپراتورهای آن است.

به گزارش گرداب به نقل از بلومبرگ افرادی که در فضای مجازی خود را به جای کسانی دیگر جا می‌زنند و از زبان آن‌ها مطالبی بیان می‌کنند به سایه‌نویس دیجیتال شهرت دارند.
محققان، نویسندگان جعلی یا سایه‌نویس دیجیتال را ردیابی کرده‌اند و نشان داده‌اند که چگونه نام چندین مقام دولتی، نمایندگان ناتو و روزنامه‌نگاران را در سراسر اروپا جعل کرده‌اند.

این گروه که در سال ۲۰۲۲ از پلتفرم‌های متا ممنوع شد، هزاران کاربر ایمیل را تحت تأثیر قرار داده، ده‌ها حساب رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های رسانه‌ای را هک کرده و صد‌ها پست وبلاگ نادرست را منتشر کرده است. یافته‌های دانشگاه کاردیف می‌گوید که این مساله به دلیل گستردگی و دستکاری اطلاعات واقعی در مقیاس صنعتی نگران کننده است.

این گروه که تصور می‌شود ترکیبی از اپراتور‌های بلاروسی و روسی است، از سال ۲۰۱۶ فعال بوده است. زمان بندی و برنامه ریزی عملیات این گروه با رویداد‌های مهم سیاسی مانند انتخابات یا تمرینات نظامی است.
به گفته محققان، نویسندگان جعلی از هر دو مؤلفه سایبری و نفوذ روانی در عملیات خود استفاده می‌کنند - و به همین دلیل است که فعالیت این گروه، با وجود اینکه در طول سال‌ها کاملاً ثابت بوده است، کم درک شده است. غرب در واقع نمی‌داند که با چه کسی سروکار دارد: آیا کشور خاصی پشت آن است یا یک گروه هکر مستقل؟

آنلی آهونن نویسنده گزارش می‌گوید: " نویسندگان جعلی نمونه‌ای از عملیات مداوم، در مقیاس بزرگ و با منابع خوب است، اما با تاکتیک‌های بسیار متفاوت. در حال حاضر، عملیات سایبری و نفوذ روانی به‌عنوان زمینه‌های جداگانه، با مجموعه‌های متمایز از دانش تخصصی شناخته می‌شوند. یک رویکرد هماهنگ‌تر، که هر دو حوزه تحقیقاتی را گرد هم می‌آورد، می‌تواند راهی موفق‌تر برای مبارزه با اطلاعات نادرست و اطلاع‌رسانی به مردم باشد. "

به گفته پروفسور مارتین اینس، مدیر مؤسسه نوآوری امنیت، جنایت و اطلاعات دانشگاه کاردیف، دولت‌های غربی رویکردی جامع برای مشکل نویسندگان جعلی ندارند، زیرا تاکنون تنها جنبه‌های مجزایی از گروه را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و تصویر جامع تری از گروه را مشاهده نکرده‌اند.

جرم شناسان از اصطلاح «کوری پیوند» را برای توصیف شرایطی استفاده می‌کنند که وقتی نیرو‌های مختلف پلیس همگی درگیر تحقیق از یک جرم مستمر هستند، هر بازپرس فقط دیدگاهی جزئی از چگونگی و چرایی این تحقیق دارد.

اخیراً در ژانویه ۲۰۲۲، اوکراین به طور موقت یک حمله سایبری علیه ده‌ها وب‌سایت دولتی را به فعالیت سایبری کمپین نویسندگان جعلی نسبت داده‌اند. اوکراین ادعا کرد که مقر عملیات مینسک پایتخت بلاروس و متحد سرسخت روسیه است.