Gerdab.IR | گرداب

اسناد محرمانه آمریکا در رابطه با کمک به اوکراین لو رفت

اسناد محرمانه آمریکا در رابطه با کمک به اوکراین لو رفت
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۲

اسناد محرمانه‌ای که جزئیات برنامه‌های آمریکا و ناتو را برای کمک به آماده‌سازی اوکراین برای حمله بهاری علیه روسیه را نشان می‌دهد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

به گزارش گرداب به نقل از نیویورک تایمز، تحلیلگران نظامی از احتمال نقش داشتن هکر‌های روسی می‌گویند. پنتاگون گفت که در حال ارزیابی نقض امنیتی گزارش شده است. سابرینا سینگ معاون سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون گفت: «ما از گزارش‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی مطلع هستیم و وزارت امور خارجه در حال بررسی این موضوع است.»

به گزارش تایمز، این اسناد در توییتر و تلگرام منتشر شده و ظاهراً حاوی نمودار‌ها و جزئیات مربوط به تحویل سلاح، قدرت‌گردان‌ها و سایر اطلاعات حساس است. در این گزارش آمده است که اطلاعات موجود در این اسناد حداقل مربوط به پنج هفته پیش است که تاریخ آخرین آن‌ها به یکم مارس می‌رسد.

این روزنامه می‌گوید یکی از اسناد فاش شده برنامه‌های آموزشی ۱۲ تیپ رزمی اوکراین را خلاصه می‌کند که می‌گوید ۹ تیپ از آن‌ها توسط نیرو‌های آمریکایی و ناتو آموزش می‌بینند و به ۲۵۰ تانک و بیش از ۳۵۰ خودروی مکانیزه نیاز دارند.

این اسناد - که حداقل یکی از آن‌ها دارای برچسب "فوق محرمانه" بود - در کانال‌های طرفدار دولت روسیه منتشر شد. اطلاعات موجود در این اسناد همچنین میزان هزینه مهمات تحت کنترل ارتش اوکراین، از جمله سیستم‌های موشکی HIMARSـ سیستم موشکی توپخانه ساخت ایالات متحده ـ را که در برابر نیرو‌های روسی بسیار موثر بوده‌اند، توضیح می‌دهد.

این گزارش به نقل از تحلیلگران نظامی هشدار داد که به نظر می‌رسد برخی از اسناد در یک هک اطلاعات غلط و نادرست توسط روسیه تغییر کرده است. در یکی از اسناد کشته شدن سربازان اوکراینی افزایش یافته و تلفات روسیه در میدان جنگ به حداقل رسیده است.