Gerdab.IR | گرداب

دیسکورد؛ جایی که اسناد پنتاگون افشا شد

دیسکورد؛ جایی که اسناد پنتاگون افشا شد
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

دستگیری جک تکسیرا در ماجرای اسناد محرمانه دفاعی آمریکا باعث شد دیسکورد به سوژه جدیدی برای بحث و جدل تبدیل شود. اما سوال این است که دیسکورد چیست و چه نقشی در زندگی ما ایفا می‌کند؟

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».

به گزارش گرداب، جک تکسیرا (Jack Teixeira)، عضو گارد ملی و ۲۱ ساله، به اتهام افشای اسناد محرمانه دفاعی ایالات متحده دستگیر شد. دستگیری وی توجهات را به منبع غیرعادی این اسناد دیسکورد، (Discord) جلب کرده است.

دیسکورد به عنوان یک پلتفرم پیام‌رسان با امکان تماس فوری در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و به‌ویژه در میان گیمر‌ها محبوبیت پیدا کرد. آن‌ها از دیسکورد به همان روشی استفاده می‌کنند که نسل قبلی کاربران اینترنت وارد چت رله‌ی اینترنتی (IRC) یا تابلو‌های اعلانات الکترونیکی (bulletin boards) می‌شدند. اما این پلتفرم از یک مکانی که صرفاً برای تجمع گیمرهاست خارج شده و حالا فردی مانند تکسیراتصمیم می‌گیرد با نام مستعار OG و از طریق دیسکورد اسناد ذکر شده را افشا کند.

تکسیرا از شاخه ۱۰۲ اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست، مسئول نگهداری از اینترنت در پایگاه‌های هوایی داخل ایالت بود و به دلیل نقشی که بر عهده داشت به «معاون سیستم حمل و نقل سایبری» لقب گرفت.

افشاگری در دیسکورد

عده‌ای از کارشناسان تکسیرا را مسئول انتشار اسنادی می‌دانند که رسوایی بزرگی برای ایالات متحده آمریکا به همراه آورد و از جمله این اسناد افشاشده می‌توان به تخمین تلفات تلفات اوکراین در جنگ با روسیه اشاره کرد که توسط نهاد‌های امنیتی آمریکایی ارائه شده بود.

این اسناد ابتدا در دیسکورد منتشر شده و سپس به سایت تصویرمحور ۴chan، انجمن‌های نظامی و در نهایت در توییتر منتشر شد. تکسیرا مظنون به مدیریت یک سرور در دیسکورد به نام TSC است. این سرور شامل ۲۰ تا ۳۰ نوجوان و جوان بود که به تفنگ، ارتش و بازی‌های ویدیویی علاقه داشتند. بیشتر توجه رسانه‌ها بر اینکه این گروه از زبان نژادپرستانه در مکالمات خود استفاده می‌کنند متمرکز شده است.

به نظر می‌رسد که تکسیرا اسنادی را که به‌طور مخفیانه هنگام کار در پایگاه‌های نظامی به دست آورده بود، در دیسکورد به اشتراک می‌گذاشت تا هم‌سن و سالان خود را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا مخاطبان وی اهمیت اطلاعاتی را که او به اشتراک می‌گذاشت درک می‌کردند یا خیر. اطلاعاتی که او به اشتراک می‌گذاشت شامل عکس‌هایی از بسته‌های اطلاعاتی برای کارکنان سطح بالایی همچون رئیس ارتش آمریکا بود.

رویارویی دنیای دیجیتال و واقعیت

مانند هر چیز دیگری در اینترنت مشکل این است که وقتی اطلاعات به صورت آنلاین ارسال می‌شود، بازگرداندن آن بسیار دشوار خواهد بود. از آنجایی که TSC جامعه‌ای محدود وکنترل‌شده است، امنیت اسناد به اشتراک‌گذاشته شده در سرور‌ها و افرادی که به سرور دسترسی دارند تأمین می‌شود.

اگرچه تنها ۲۰ نفر یا بیشتر در آن سرور دیسکورد حضور داشتند، این پلتفرم بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و این به این معنی است که پیام‌ها بسیار سریع منتقل می‌شوند. به نظر می‌رسد که حداقل یکی از اعضای سرور تصمیم گرفته اسنادی را که ادعا می‌شود توسط تکسیرا ارسال شده بود دانلود کند، آن‌ها را در یک فایل فشرده بسته‌بندی کرده و سپس فایل را مجدداً در سایر سرور‌های دیسکورد (مانند یک سرور با تمرکز بر بازی Minecraft) آپلود کند.

این گونه شد که این اسناد بیشتر گسترش یافتند و حتی در گروه‌های تلگرامی روسی زبان که به ماجرا‌های جنگ روسیه و اوکراین می‌پرداختند نیز منتشر شدند. به محض اینکه این اسناد در توییتر منتشر شد، پنتاگون تصمیم به مداخله گرفت و ظاهراً از توییتر درخواست کرد که پست‌های حاوی اطلاعات محرمانه را حذف کند.

طبق گفته دادستان کل ایالات متحده مریک گارلند (Merrick Garland)، تکسیرا به حذف، نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی متهم است و احتمالاً به دلیل جاسوسی محاکمه خواهد شد. احتمال اینکه این جوان به یک پاورقی تاریخی تبدیل شود بسیار است، اما این ماج را بطور کلی نشانگر میزان قدرت و دامنه دیسکورد در زندگی دیجیتال ما خواهد بود.

منبع: سایبرنیوز