Gerdab.IR | گرداب

اتحادیه اروپا نگران گسترش هوش مصنوعی

اتحادیه اروپا نگران گسترش هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲

کمیسیون اتحادیه اروپا تقریبا دو سال قبل، پیش‌نویس را برای قانون‌گذاری در مورد هوش مصنوعی مطرح کرد که بر اساس آن انتظار می‌رود ابزار‌های هوش مصنوعی بر اساس سطح خطر، از کم‌خطر تا غیرقابل پذیرش، دسته‌بندی شوند.

به گزارش گرداب، جمعی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا از رهبران جهان خواستند تا برای یافتن راه‌هایی برای مهار گسترش سامانه‌های هوش مصنوعی پیشرفته مانند «چت جی‌پی‌تی» نشستی برگزار کنند. به اعتقاد این افراد، سامانه‌های این‌چنینی سریعتر از حد انتظار در حال توسعه هستند.

این گروه، متشکل از دوازده تن از اعضای پارلمان اروپا هستند که همگی بر روی قوانین اتحادیه اروپا در مورد این فناوری تمرکز دارند. این نمایندگان از جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده و اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا خواستند تا یک اجلاس جهانی ترتیب دهند تا بلکه از این طریق بتوان حوزه مسئولیت‌پذیری شرکت‌های هوش مصنوعی را تبیین کرد.

این بیانیه تنها چند هفته پس از آن صادر شد که ایلان ماسک مالک توییتر و بیش از هزار چهره سرشناسِ حوزه فناوری خواستار توقف شش ماهه توسعه سیستم‌هایی قدرتمند از جمله آخرین نسخه ChatGPT شدند؛ نسخه‌ای که می‌تواند همچون انسان‌ها به تولید محتوای متنی بپردازد.

نامه‌ی سرگشاده‌ی این کارشناسان که در ماه مارس توسط مؤسسه «آینده‌ی حیات / Future of Life» منتشر شد، هشدار داده بود که هوش مصنوعی می‌تواند با سرعتی خیره‌کننده، موجب انتشار اطلاعات نادرست شود و اگر مهار نشود، این پدیده می‌تواند «به لحاظ شمار و هوشمندی» از انسان‌ها بهتر عمل کنند و «جایگزین» انسان‌ها شوند.

در عین حال، نمایندگان پارلمان اروپا اعلام کردند که با برخی از مفاد «بیانیه هشداردهنده» پیام «آینده‌ی حیات» مخالف هستند. آن‌ها افزودند: «با این وجود، ما با پیام اصلی نامه [کارشناسان]موافقیم: توامان با تکامل سریع هوش مصنوعی، نیازمند اقدامات سیاسی درخور هستیم.»

نمایندگان پارلمان اروپا اعلام کردند که کشور‌های دموکراتیک و غیر دموکراتیک «در مسیر دستیابی به هوش مصنوعی باید به خویشتنداری و مسئولیت پذیری» فراخوانده شوند

ابهامات موجود و احتمال درجه‌بندی سطح هشدار و خطر

هفته گذشته سازمان مقررات فضای سایبری چین از پیش‌نویس اقداماتی برای مدیریت خدمات هوش مصنوعی مولد رونمایی کرد و گفت که از شرکت‌ها می‌خواهد قبل از ارائه خدمات خود به عموم مردم، ابتدا هرگونه ملاحظات امنیتی در این خصوص را به مقامات ذی‌ربط اعلام کنند.

دولت بایدن هم به دنبال ابهامات موجود در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر امنیت ملی و آموزش، سعی کرده نظرات عمومی در مورد نحوه پاسخگو کردن این سیستم‌ها را جویا شود.

کمیسیون اروپا تقریبا دو سال قبل، پیش‌نویس را برای قانونگذاری در مورد هوش مصنوعی مطرح کرد که بر اساس آن انتظار می‌رود ابزار‌های هوش مصنوعی بر اساس سطح خطر، از کم‌خطر تا غیرقابل پذیرش، دسته‌بندی شوند. به گفته دو منبع آگاه، یک کمیته پارلمانی در حال بررسی این لایحه ۱۰۸ صفحه‌ای است و امیدوار است تا ۲۶ آوریل به یک موضع مشترک دست یابد.