Gerdab.IR | گرداب

مداخله یوتیوب در جنگ روسیه و اوکراین؛ ۹۰۰ کانال بسته شد

مداخله یوتیوب در جنگ روسیه و اوکراین؛ ۹۰۰ کانال بسته شد
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

شرکت گوگل ۹۰۰ کانال یوتیوبی را به خاطر حمایت از سیاست‌های روسیه مسدود کرد و این میخ دیگری است که بر تابوت آزادی بیان غربی وارد می‌شود.

به گزارش گرداب، کانال‌های حذف شده سعی می‌کردند روایت متفاوتی از نبرد اوکراین ارائه کنند؛ روایتی که با آنچه رسانه‌های غربی می‌گوید، تفاوت داشت. اما آزادی بیان دنیای غرب بار دیگر نشان داد که به هیچ‌وجه تحمل شنیدن صدای مخالف خود را ندارد.

این کانال‌ها منتقد ناتو، کیف و سیاست‌های کلی غرب معرفی شدند. آیا منتقد ناتو و ... بودن دلیل حذف صدای آنهاست؟

یک سال پیش سوزان ویچیسکی مدیرعامل یوتیوب گفت که ویدیوها و کانالهایی که جنگ در اوکراین را انکار یا بی‌ارزش کنند، سیاست‌های یوتیوب را نقض کرده‌اند. تقریباً هر 15 دقیقه یک بار این شبکه اجتماعی به‌روزرسانی جدیدی از اقدامات خود برای مبارزه با کمپین‌های نفوذ منتشر می‌کند.

به طور معمول یوتیوب، بیشتر از همه حسابهای کاربری وابسته به چین و روسیه را مسدود می‌کند. گوگل پیش از این اعلام کرده بود که 18 هزار حساب کاربری در یوتیوب را به خاطر وابسته بودن به عقاید دولت چین مسدود کرده است. با این حال تعداد کانالهایی طرفدار روسیه که مسدود شدند، بسیار کمتر است. 

در سه ماهه نخست سال 2023 یوتیوب بیش از 900 کانال را «مرتبط با روسیه» شناسایی کرده و مسدودشان کرده است. بیش از 400 کانال از این میان به خاطر حمایت از گروه واگنر (یک گروه شبه‌نظامی و ارتش خصوصی) و انتقاد از اوکراینف «وابسته به آژانس تحقیقات اینترنت روسیه معرفی شدند. 

اتهامات این کانال‌ها عبارت‌اند از توجیه جنگ در اوکراین و نشان دادن کیفیت بالای زندگی در روسیه!

حمایت از ولادیمیر پوتین و نقد اوکراین، ناتو و غرب دلایل دیگری است که گوگل برای مسدود کردن این کانال‌های ذکر کرده است.

اغلب این کانال‌ها به زبان روسی فعالیت می‌کردند اما بعضی از کانالهای مسدودشده به زبان‌های آلمانی، لهستانی و ... فعالیت می‌کردند. بعضی از این کانالها به خاطر انتقاد از پناهندگان اوکراینی، مسدود شدند.

منبع: سایبرنیوز