Gerdab.IR | گرداب

آغاز عملیات اجرایی اتصال مدارس به طرح فیبرنوری با حضور وزیر ارتباطات

آغاز عملیات اجرایی اتصال مدارس به طرح فیبرنوری با حضور وزیر ارتباطات
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

مراسم امضای تفاهم‌نامه و آغاز عملیات اجرایی اتصال پر سرعت مدارس کشور از طریق فناوری فیبرنوری امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش گرداب،  فیبر نوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است. در همین رابطه امروز مراسم امضای تفاهم نامه و آغاز عملیات اجرایی اتصال پر سرعت مدارس کشور از طریق فناوری فیبرنوری، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست وزارت آموزش و پرورش انجام شد.

در این مراسم عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - گفت: این اقدام برای آینده بچه‌هاست و این پروژه ای است که وزارت ارتباطات دنبال می کند تا طی سه سال انجام انجام شود. پروژه فیبر نوری زیر ساخت آینده کشور است و تلاش می کنیم تا پایان دولت این امکان برای ۲۰ میلیون خانوار فراهم شود.

وی افزود: در نظر داریم تا پایان سال جاری، پیشرفت پروژه به ۴۰ درصد برسد یعنی هشت تا ۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار بگیرند. این اقدام باید ۱۰ سال قبل آغاز می‌شد. همچنین اگر بخواهیم نسل پنجم اینترنت را توسعه دهیم حتما باید آنتن‌های بی تی اس به فیبر وصل شوند. همچنین این پروژه زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات است.
 
زارع پور تاکید کرد: برای ما شهر و روستا فرقی ندارد و فناوری ارتباطی را هم در شهر و هم در روستا ایجاد می‌کنیم. تا الان ۴۰۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند، ۳۰۰۰ روستا باقی مانده که به مرور متصل می شوند و پس از این کار ، فیبر کشی در روستاها هم آغاز می شود. شبکه ملی داخل شهر و بین استانی درحال تقویت است و چهارشنبه همین هفته ۲۵ درصد به ظرفیت به شبکه مادر مخابراتی کشور اضافه می کنیم اما نکته مهم این است که این کار با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی برای اولین بار انجام می شود، به عبارتی تا چند وقت قبل ما این تجهیزات را وارد می کردیم اما در حال حاضر این تجهیزات را در داخل کشور می سازیم و حتی آن ها را صادر هم می کنیم که این اتفاق بزرگی است. حتی تجهیزات همین پروژه هم یک زمانی ۱۰۰ درصد آن وارد می‌شد اما الان ۳۰ الی ۴۰ درصد آن در داخل تولید می شود.

او افزود: ما پروژه فیبر نوری را از مدارس آغاز کردیم و در نظر داریم ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس را در سال جاری قبل از شهریور ماه به فیبر نوری متصل کنیم و تا پایان سال ۳۵ درصد مدارس دیگر به این فناوری متصل شوند و تا اخر این دولت تلاش می کنیم همه مدارس را از طریق  فیبر نوری به شبکه متصل کنیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر موارد گفته شده پنجره ملی خدمات هوشمند هم وجود دارد که خدمات از طریق آن به مردم ارایه می شود. ۵۰ درصد خدمات از این طریق به مردم ارایه می شود و قرار است تا پایان سال همه خدمات از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند به مردم ارایه شود و یکی از سازمان‌هایی که در این حوزه پیشرو بود وزارت آموزش و پرورش است.

زارع پور در پایان گفت: امروز روز بزرگی برای ارتباطات و آموزش و پرورش است.ان‌شاالله این زیرساخت پر سرعت و با کیفیت را در اختیار همه مردم قرار دهیم و در روز چهارشنبه آغاز عملیات اجرایی در ۱۰۰ شهر را خواهیم داشت و در حدود ۱۰ شهر شروع می کنیم، همین سرویس و خدمات را به مردم در روز جهانی ارتباطات،  ارائه کنیم.