Gerdab.IR | گرداب

در روز جهانی ارتباطات؛

رئیس‌جمهور بر هوشمندسازی ارتباطات ادارات دولتی تاکید کرد

رئیس‌جمهور بر هوشمندسازی ارتباطات ادارات دولتی تاکید کرد
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

رئیس جمهور با تاکید بر هوشمندسازی نظام اداری، گفت: کشور‌ها برای هوشمندسازی نظام اداری در حال رقابت هستند بنابر این باید به سمت فضایی حرکت کنیم که با حذف کاغذ از گردونه کار اداری، ارتباطات کاملا هوشمند شود.

به گزارش گرداب، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر چهارشنبه همزمان با روز جهانی ارتباطات در آیین افتتاح ۶ پروژه ملی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اجرای این طرح‌ها و بهره‌برداری از این دستاورد‌ها را مایه افتخار توصیف و تصریح کرد: دنیای امروز، دنیای ارتباطات و اطلاعات است.

رئیس جمهور افزود: دستاورد‌هایی مثل برق و تلفن نیز از دستاورد‌های فناورانه بشری است، اما اولا فراگیر شدن آن‌ها زمان بسیاری به طول انجامید، ولی فناوری‌های ارتباطی خیلی سریع فراگیر شدند و دوما فناوری‌های ارتباطی همه لایه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند و امروز جزو متن زندگی انسان شده است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اهمیت پیشرفت در عرصه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تا چندی قبل در عرصه فناوری ارتباطات صرفا مصرف کننده بود، اما امروز با تلاش مجاهدانه دانشمندان جوان کشور در حوزه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری به پیشرفت‌های بسیار خوبی رسیده‌ایم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به بازید خود از نمایشگاه دستاورد‌های وزارت ارتباطات و فناوری گفت: آنچه امروز در این نمایشگاه و نیز در جریان افتتاح پروژه‌های اجرا شده مشاهده کردیم که حاصل ضمیمه کردن دانایی به توانایی است، بسیار قابل تقدیر و مایه امیدواری بود، اما قطعا تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با قدردانی از زمینه‌سازی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مشارکت موثر و سازنده تشکل‌های تخصصی و فعالان بخش خصوصی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری فعالیت‌های این عرصه خاطرنشان کرد: احساس مشارکت واقعی فعالان و متخصصان عرصه فناوری‌های ارتباطی در فعالیت‌های این بخش، احساس بسیار سازنده‌ای است که اندیشه و انگیز‌های آنان را در راه رشد و تعالی این عرصه به کار می‌گیرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: این مشارکت سازنده تاکنون نیز باعث ایجاد رقابت سالم و سازنده در مسیر ارتقای کیفی دستاورد‌های این بخش شده و این همان چیزی است که در همه عرصه‌های کشور به آن نیاز داریم. دولت باید در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد و زمینه مشارکت واقعی و سازنده بخش خصوصی در همه فعالیت‌ها فراهم شود.

رئیسی در ادامه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی به لزوم توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه گفت: رهبری تاکید دارند که پیشرفت کشور در گرو کار‌های دانش‌بنیان است. اگر نگاهی به همین کشور‌های همسایه و نزدیک خود بیاندازیم خواهیم دید که برخی از آن‌ها به خوبی ارزش و اهمیت فعالیت‌های دانش‌بنیان در پیشرفت و درآمدزایی پی برده و در این عرصه گام‌های خوبی برداشته‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به آمار ارائه شده از سوی وزیر ارتباطات، رشد اقتصادی ۱،۵ درصدی در حوزه اقتصاد دیجیتال را قابل قبول، اما ناکافی دانست و ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور و نیروی جوان و مستعدی که داریم قطعا رشد اقتصادی ما در بخش اقتصاد دیجیتال می‌تواند بالاتر و برتر از این باشد و از طرفی زمینه اشتغال برای جوانان تحصیل کرده کشور هم فراهم خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به رشد ۳۷ درصدی شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم افزود: شبکه ملی اطلاعات از برنامه‌های دولت و یکی از زیرساخت‌های مهم برای هرگونه پیشرفت در کشور است و با توجه به تاکیدات رهبری معظم انقلاب درباره تکمیل این شبکه، ادامه کار بدون آنکه از کیفیت آن کاسته شود با سرعت باید دنبال شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به رقابت جدی کشور‌ها به سمت هوشمندسازی نظام اداری، تحقق دولت هوشمند را از اولویت‌های دولت مردمی برشمرد و تصریح کرد: بر اساس آمار‌های ارائه شده ۹۵ درصد از دستگاه‌ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و دستگاه‌های باقی مانده نیز باید حداکثر ظرف مدت یک ماه آینده به این سامانه بپیوندند چرا که غیبت یک دستگاه نیز در نتیجه کار اخلال ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهور حفظ کرامت انسانی مردم در ادارات، ارزیابی عملکرد کارکنان اداری، شفافیت و دسترسی سریع به اطلاعات را از جمله مزایای تحقق دولت هوشمند عنوان کرد و گفت: تحقق دولت هوشمند همچنین با توجه به سرعت و سهولت جمع‌آوری و دسترسی قضات به مدارک و اسناد می‌تواند در امر مبارزه با مفاسد در دستگاه قضا مفید باشد.

رئیسی در ادامه با تاکید بر اهمیت کیفیت خدمات‌رسانی در جلب رضایت مردم تصریح کرد: باید تمام تلاش وزارت ارتباطات و دستگاه‌های مرتبط با این وزارتخانه ارائه خدمات باکیفیت و پر سرعت به مردم باشد، چرا که امروز بسیاری از خدمت‌رسانی‌ها به مردم از طریق فضای مجازی به مردم میسر است.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: به عنوان مثال سامانه آموزشی شاد در ایام کرونا به رغم برخی مشکلاتی که داشت تا حدی توانست خلاء تعطیلی مدارس را پر کند و از این جهت که تجربه‌ای نو در نظام آموزشی ما بود متوقف نشد و در کنار آموزش حضوری برای ارتباطات بیشتر همچنان مورد استفاده است.

رئیس جمهور در ادامه همچنین بر ضرورت تبیین اقدامات و ارائه گزارش پیشرفت‌های صورت گرفته در اقدامات دولت برای مردم تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی با ذکر خاطره‌ای از سفر به یکی از روستا‌های دور افتاده و اهمیت گسترش فناوری اطلاعات در توسعه روستایی گفت: به رغم تحقق مطالبات مردم در ساخت مدرسه، احداث جاده و همچنین خانه بهداشت به تعبیر یکی از مسئولان آن روستا تا زمانی که این مناطق به اینترنت متصل نشوند، گویی کاری صورت نگرفته است.

رئیسی با تاکید بر اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات استاندارد و باکیفیت آن‌ها با تجاری‌سازی و بازاریابی در کشور‌های منطقه و صادرات افزود: باز هم تاکید می‌کنم هیچ دستگاهی در کشور حق ندارد نمونه کالا و محصول باکیفیتی را که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود، وارد کند چرا که مصداق واردات بی‌رویه و جفای به تولید و اشتغال و لطمه زدن به اقتصاد کشور است.

رئیس جمهور پیوند بین صنعت با پژوهش و دانشگاه را اتفاقی مبارک خواند و گفت: تشویق عملی پژوهشگران، اساتید و دانشگاهیان در آن است که احساس کنند نتیجه تلاش‌هایشان به صورت کاربردی در صنعت مورد استفاده قرار گرفته که این اقدامی بسیار ارزشمند است.