Gerdab.IR | گرداب

به منظور رقابت با شرکت‌های فناوری؛

متا اولین تراشه اختصاصی خود را برای هوش مصنوعی می‌سازد

متا اولین تراشه اختصاصی خود را برای هوش مصنوعی می‌سازد
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

متا برای رقابت با شرکت‌های بزرگی که روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، قصد دارد تراشه اختصاصی خود برای هوش مصنوعی را بسازد.

به گزارش گرداب، متا اعلام کرد که درحال ساخت اولین تراشه اختصاصی خود برای مدل‌های هوش مصنوعی است. «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل این شرکت، اخیراً گفته بود که متا به‌دنبال معرفی مدل‌های هوش مصنوعی مفید و معنادار خود به میلیارد‌ها نفر است و اکنون ساخت این تراشه می‌تواند یک گام مهم برای غول شبکه‌های اجتماعی باشد تا بتواند از این طریق با سایر شرکت‌های بزرگی که روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، رقابت کند.

«سانتوش جاناردان»، معاون متا و رئیس زیرساخت این شرکت، در پست وبلاگ آن نوشت که این تراشه جدید MTIA نام دارد (مخفف Meta Training and Inference Accelerator) و بهبود «حجم کاری استنتاج» در هوش مصنوعی را هدف قرار می‌دهد.

عملکرد و زمان عرضه تراشه هوش مصنوعی متا

در ادامه این پست توضیح داده شده است که تراشه MTIA نسبت به پردازنده‌های معمولی، «قدرت و کارایی محاسباتی بیشتری» را ارائه می‌کند و متا معتقد است که می‌تواند «عملکرد بهتر، تأخیر کمتر و کارایی بیشتر را برای هر ظرفیت کار ارائه کند».

هرچند MTIA با توجه به گسترش روزافزون مدل‌های هوش مصنوعی و تقاضا برای قدرت محاسباتی بیشتر می‌تواند امتیاز بزرگی برای متا باشد، اما طبق گزارش TechCrunch، قرار نیست تا سال ۲۰۲۵ عرضه شود.

علاوه بر MTIA، متا همچنین روی یک ASIC (مدار مجتمع با کاربرد خاص) جدید برای کمک به رمزگذاری ویدیو کار می‌کند که آن را «MSVP» یا «پردازشگر ویدئو مقیاس‌پذیر متا» نامیده است. غول فناوری در یک پست دیگر درباره آن گفت که MSVP برای پشتیبانی از «رمزگذاری با کیفیت بالا که برای VOD موردنیاز است و همچنین زمان تأخیر کم و پردازش سریع‌تر موردنیاز توسط استریم زنده» طراحی شده.

در آینده نیز این مدار مجتمع به ارائه مواردی مانند محتوای ساخته‌شده با هوش مصنوعی و محتوای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به برنامه‌های متا کمک خواهد کرد.

درنهایت، جاناردان همچنین توضیح داد که متا درحال کار روی «طراحی یک مرکز داده نسل بعدی» است که «ایده‌آل هوش مصنوعی» خواهد بود و «ساخت سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر» را فراهم می‌کند. متا تاکنون از مدل‌های هوش مصنوعی متفاوتی با کاربرد‌های مختلف ازجمله برای ساخت تبلیغات اینستاگرام و فیسبوک و شبیه‌سازی ادراک احساسی انسان‌ها رونمایی کرده است.

منبع: دیجیاتو