Gerdab.IR | گرداب

در صورت تصویب قانون مالیات؛

تهدید متا به حذف محتوای خبری در کالیفرنیا

تهدید متا به حذف محتوای خبری در کالیفرنیا
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

متا اعلام کرده که اگر قانون اخذ مالیات از محتوای دیجیتال در ایالت کالیفرنیا تصویب شود، رسانه‌های خبری را از فیسبوک و اینستاگرام حذف خواهد کرد.

به گزارش گرداب، متا مالک فیسبوک و اینستاگرام تهدید کرده است که در صورتی که قانون‌گذاران ایالت کالیفرنیای آمریکا لایحه‌ای که به دنبال وضع مالیات از محتوای خبری است تصویب کنند، تمام پیوند‌های خبری را از پلتفرم‌های خود در کالیفرنیا حذف می‌کند.

متا پیش از این نسبت به قانونی مشابه در استرالیا همین تهدید را کرده بود. در سال ۲۰۲۱ به خاطر قانون اجباری شدن مالیات بر محتوای خبری، فیسبوک موقتاً رسانه‌های خبری را در استرالیا حذف کرد. اما پس از این که قانون تعدیل شد، متا دوباره دسترسی رسانه‌های خبری در شبکه اجتماعی خود را برقرار کرد و حاضر شد قانون اصلاح‌شده را بپذیرد.

تجربه قانون‌گذاری در استرالیا نشان از جنبه‌های دشوار این نوع اقدامات داشت. به دنبال حذف رسانه‌های خبری از شبکه‌های اجتماعی متا، رسانه‌های خبری دچار افت شدید بازدید شدند. برای مقابله با قانون‌گذاری‌های مشابه، شرکت متا الگوریتم‌ها و محصولات خود را در سال‌های اخیر به اموری غیر از اخبار سوق داده است.

رسانه‌های خبری آمریکایی در سال‌های اخیر شاهد کاهش شدید بازدید در این شبکه‌های اجتماعی هستند. حال برطبق قانون پیشنهادی کالیفرنیا با نام «قانون حفاظت از خبرنگاری» متا و رقیب آن گوگل موظف هستند به ازای درآمد از تبلیغات حاصل از محتوای خبری به دولت مالیات دهند. مالیات حاصل‌شده قرار است به رسانه‌های خبری محلی در کالیفرنیا اختصاص داده شود.

متا در پاسخ به این لایحه اعلام کرده است: «در صورتی که لایحه حفاظت از خبرنگاری تصویب شود، ما مجبور می‌شویم اخبار را از فیسبوک و اینستاگرام حذف کنیم، نه این که پولی بی‌جهت پرداخت کنیم که اساساً به جیب شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ و غیر دولتی ریخته خواهد شد که با پوشش کمک به رسانه‌های کالیفرنیایی این پول را دریافت می‌کنند».

منبع: آکسیوس